Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den snyggaste datorgrafik du någonsin sett

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En vacker men lite småtråkig kortfilm tills man får veta att den är 100 PROCENT DATORGRAFIK och man tappar hakan ner i golvet. Helt makalöst bra. Jag är mållös.

Video: The Third & The Seventh on Vimeo

Se den i HD i fullskärm. Var beredd på att inte tro dina ögon.

Imponerade! Väldigt bra gjort. Vindsnurrorna går åt fel håll så där kan man vara säker på att det är animerat.

Om någon tvivlar på att det är datorgrafik så finns det en video som visar hur vissa av scenerna är sammansatta av 3D-renderingar: Compositing Breakdown (T&S) on Vimeo

Tänkte dock inte på det där med vindsnurrorna när jag såg det. Skulle nog inte se om de gick åt fel håll i verkligheten heller

Helt sanslöst vackert.

Men har inte texturen fotografiskt underlag, eller? 100% datorgrafik?

• Oregistrerad
  • 2010-01-09 01:32
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Men har inte texturen fotografiskt underlag, eller? 100% datorgrafik?

Tänkte på det med. Soffan exempelvis kan inte för 5 öre vara uppbyggda som CG.

Ursprungligen av Adrian B:

Se den i HD i fullskärm. Var beredd på att inte tro dina ögon.

Skapa konto, logga in, scrolla ned en bit. Längst ned i högerkolumnen finns en länk för att ladda ned en mp4-fil i 720p på 900 MB. Tro mig, det är värt det.

Ursprungligen av staed:

Skapa konto, logga in, scrolla ned en bit. Längst ned i högerkolumnen finns en länk för att ladda ned en mp4-fil i 720p på 900 MB. Tro mig, det är värt det.

"This video cannot be downloaded anymore today."
Kan du dela med dig av den på något sätt?

Ursprungligen av hummel:

"This video cannot be downloaded anymore today."
Kan du dela med dig av den på något sätt?

Jag har mailat och frågat upphovsmannen om det ok att lägga ut en torrent. Jag vet inte om jag vågar skicka runt den hursomhelst innan jag vet vad han vill.

Men jag skulle tippa på att han vill att filmen skall spridas.

• Medlem
  • 2010-01-08 17:43

Imponerande, men lite trist. Jag ledsnade efter 6 minuters skärpedjups-show off...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-08 17:54
Ursprungligen av Baron:

Imponerande, men lite trist. Jag ledsnade efter 6 minuters skärpedjups-show off...

+1

Just skärpedjupsonanin var lite tröttsam

Ursprungligen av Baron:

Everything is amazing and nobody's happy

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-09 12:15

Huvudet på spiken!

• Medlem
  • 2010-01-09 12:19

Det ligger mycket i det där. Men min slutsats är inte att vi ska vara överväldigade över hur fantastisk tekniken är, utan jag tror att vi ska fundera på om tekniken utvecklas bara för att det går eller för att det finns ett behov av utvecklingen.
Om jag ska spetsa till det lite så är den här filmen (som tråden handlar om) ungefär lika imponerande som vanliga Guinnesrekord av typen "Världens minsta bibel - lika liten som ett frimärke". Det är imponerande men meningslöst eftersom en bibel i normalstorlek går att läsa medan den lilla inte gör det. Det här handlar om vem som kan efterlikna verkligheten mest utan att det är verkligt.
Frågan som uppstår blir: varför jobba järnet för att göra en kopia när originalet ändå är oöverträffat? Finns det inget original, som i Avatar, är det en helt annan diskussion.
Ang datorgenererade actionscener kan jag tänka mig att det är mycket billigare att göra dem digitalt, så visst finns det ett "behov".
Men som lekman har jag svårt att bli annat än just imponerad av tekniken.

Ursprungligen av Baron:

Men som lekman har jag svårt att bli annat än just imponerad av tekniken.

Det var lite det som var poängen. Precis som jag skrev i trådens början var det en lite småtråkig kortfilm, men sett ur aspekten "kvalitéer jag inte trodde var möjliga att uppnå med en dator i dagsläget" är det väldigt imponerande och vackert.

Jag håller definivt inte med om att det är lika intressant som att göra världens minsta bibel som bara görs för sakens skulle och är meningslöst i övrigt. Jag ser det som en fantastisk inblick i framtiden. Detta att en datorskapad värld nu kan bli så realistisk att även ett tränat öga får svårt att skilja på dikt och verklighet är intressant. Vi står inför en brytpunkt upplever jag. Det är bara en tidsfråga innan vi har datorspel med denna hyperrealism. Det är lite av en försmak av den cybervärld som ofta uppmålats i sience fiction.

Men bortsett från alla de storslagna tankegångarna så tycker jag också det är imponerande att en enda person skapat allt detta. Vill man få en inblick i det minutiösa arbetet bakom filmen kan man kolla i den här videon.

Däremot kan jag hålla med om att det delvis känns som en orgie i skärpedjupsvarierande som faktiskt stör lite. Men inte mer än att jag ändå tycker det var väldigt imponerande.

• Medlem
  • 2010-01-09 13:25

Det var lite det som var poängen. Precis som jag skrev i trådens början var det en lite småtråkig kortfilm, men sett ur aspekten "kvalitéer jag inte trodde var möjliga att uppnå med en dator i dagsläget" är det väldigt imponerande och vackert.

Jag håller definivt inte med om att det är lika intressant som att göra världens minsta bibel som bara görs för sakens skulle och är meningslöst i övrigt. Jag ser det som en fantastisk inblick i framtiden. Detta att en datorskapad värld nu kan bli så realistisk att även ett tränat öga får svårt att skilja på dikt och verklighet är intressant. Vi står inför en brytpunkt upplever jag. Det är bara en tidsfråga innan vi har datorspel med denna hyperrealism. Det är lite av en försmak av den cybervärld som ofta uppmålats i sience fiction.

Men bortsett från alla de storslagna tankegångarna så tycker jag också det är imponerande att en enda person skapat allt detta. Vill man få en inblick i det minutiösa arbetet bakom filmen kan man kolla i den här videon.

Däremot kan jag hålla med om att det delvis känns som en orgie i skärpedjupsvarierande som faktiskt stör lite. Men inte mer än att jag ändå tycker det var väldigt imponerande.

Världens minsta bibel skulle kunna vara ett exempel på vad man kan göra med väldigt små precisionsverktyg. Låt säga att någon konstruerar en maskin som kan bygga extremt små kretskort. För att demonstrera detta skriver han en extremt liten bibel med denna manick. Möjligheterna som demonstreras är enorma, men själva bibeln är meningslös även om texten är vacker.

Jag håller med om att det är imponerande och att det visar hur nära verkligheten man kan komma utan att egentligen vara ens i samma värld. Men sakfrågan är jättegammal. När Photoshop fick ett genomslag dök det upp diskussioner om ifall man i framtiden skulle kunna lita på fotografiet som sanningsbärare. (Och den diskussionen fanns redan före PS.) Detta är nästan samma sak om än draget till sin spets - som spetsen är definierad i dag, nota bene. För tio år sedan var det svårt att föreställa sig att detta var möjligt.
För 40 år sedan var detta svårt att tänka sig:

Ursprungligen av Baron:

Jag håller med om att det är imponerande och att det visar hur nära verkligheten man kan komma utan att egentligen vara ens i samma värld. Men sakfrågan är jättegammal.

Absolut! Men nu handlade det bara om ett showcase för hur långt utvecklingen hunnit precis just nu. Och det är - i mina och många andras ögon - imponerande resultat. Det är ingen filosofisk fråga, det handlar om en datortekniskt bedrift diskuterad på ett forum för datortekniska frågor.

• Medlem
  • 2010-01-09 15:45

Absolut! Men nu handlade det bara om ett showcase för hur långt utvecklingen hunnit precis just nu. Och det är - i mina och många andras ögon - imponerande resultat. Det är ingen filosofisk fråga, det handlar om en datortekniskt bedrift diskuterad på ett forum för datortekniska frågor.

Åja, det var ju du som tog upp hur o-impade vi är av saker nu för tiden...

Ja, riktigt fint var det, dock måste jag hålla med Baron. Lite psykadeliska inslag vore på sin plats.

Ursprungligen av Zimmerman:

Har inte hunnit med att se Avatar. dock blev jag besviken på kvalitén efter att ha sett trailerna. Blev inte imponerad av CG'n där inte. Tycker det ser ut som man renderat all med en ABC80.
Apple - Trailers - James Cameron's Avatar

Men ska självklart se Avatar på bio så snart som möjligt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hear, hear

• Medlem
  • Lund
  • 2010-01-08 19:36

Det är ju en demonstration på vad de kan göra så jag hade överseende med att det blir lite upprepningar men tycker nog att slutet förstör det känns bättre att inte man vet att det är i 3D. Men ta mig tusan detta var snyggt!

Avatar är snygg där är det ibland svårt att avgöra om det är en riktig växt eller om det är gjort i 3D men sen pga att det är en sci-fi film så vet man i bakhuvudet att det inte är på riktigt.

Men om ingen hade sagt nått så hade jag köpt att det var riktiga hus och kameror i denna filmen och det avgör för min del.

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-08 20:18

synd att man inte kan ladda ner den som sagt, inget svar på mailet än?

Ursprungligen av Ticko:

Flash-filen kan du ju hämta genom Safaris Activity-fönster. Dubbelklicka på den filen som är 192MB stor.

Ursprungligen av Ticko:

Nä, inget svar. Det gick dock att ladda ned filmen med RealPlayer Downloader märkte jag. Inte lika bra kvalitet som den nedladdade, men helt ok.

Eller som marcushedenstrom säger. Men jag hade RealPlayer Downloader öppet, så det föll sig naturligt

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-08 21:28

Och på bio kör man fortfarande över allt till 35mm film? Det är ju helt värdelöst.

Ursprungligen av planB:

Och på bio kör man fortfarande över allt till 35mm film? Det är ju helt värdelöst.

I jämförelse med vad?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-01-09 08:49
Ursprungligen av hummel:

I jämförelse med vad?

Vad man får på en vanlig hd-ready tv.

Ursprungligen av planB:

Vad man får på en vanlig hd-ready tv.

Ursäkta att detta kanske inte riktigt följer trådens innehåll.
Men att säga att 35mm film inte är bättre än 720p är väl ändå att ta i lite?

Bevaka tråden