Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-användare kan inte öppna bifogad fil från Appleworks

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 11:22

Jag har inte förut mailat nåt dokument från Appleworks (OG) men nu var det dags.
Bifogade filen, klickade i windowskompatibel och la till filtillägget doc. efter
hjälpanvisningen och skickade. Mottagaren kunde inte öppna filen med argumentet
"skadad fil" eller nåt i stil med "kan inte öppnas i detta e-postprogram", (minns tyvärr
inte riktigt). Jag har en iMac G5 och är inte så van att fixa och trixa men nåt måste jag
ju kunna göra för att avhjälpa detta hoppas jag? Jag får nu kommentaren -"Skaffa en PC
istället" vilket retar mig förstås..
Jag skickar bilder från iPhoto utan problem.
Vänligen Isas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 11:39

Du kan inte bara ändra till .doc. Det är som att byta kartong på en present. Det ser annorlunda ut med innehållet är fortfarande detsamma.
Vad du ska göra: Öppna dokumentet välj Spara från Arkivmenyn och istället för Appleworks så väljer du Word Windows.
Sedan borde du flytta från Appleworks som bara kommer bli svårare och svårare att arbeta i grupp med. Ett trevligt förslag är Apple - iWork - Documents, spreadsheets, and presentations. The Mac way.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 12:00

Tyvärr finns inget Word Windows under filtyp, bara äldre version av AW att klicka i plus en hel rad med
filtyper.
Tack för tipset på nåt bättre att jobba i.

Inger//

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 12:16

iWork är nya Appleworks kan man förenklat säga. Det finns en 30 dagars version att ladda ned och testa här: Apple - iWork - Download a 30-day trial of iWork.
Du kan öppna upp många Appleworks-dokument i iWork och sedan spara om dem som Word-filer. Väldigt enkelt. Att öppna upp gamla dokument i iWorks fungerar bäst om du har hyfsat rena textfiler med max lite bilder i. Då ska de öppna rakt av. Har du punktgrafik eller liknande blir det värre.

Du ska kunna spara som ett Worddokument. Vet du vilken version av Appleworks du har? 5 eller 6? Det ser du i programnamnet eller under Om Appleworks under Appleworks-menyn uppe bredvid Äpplet.

En sista sak, om du har bara enkel text som behöver skickas utan formatering så kan du se om inte rtf eller txt finns som alternativ under spara. Spara en kopia och testa.

Är det vanlig ordbehandlad text så kan det gå bra att spara det i "rich text Format" (.RTF), det läser en PC utan problem.

i Övrigt håller jag med acke, skaffa iWork - ordbehandlaren Pages är riktigt rolig att jobba i.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 12:39

Jag har version 6. Jag kan inte klicka i JPEG (QT) under filtyp?
Jag borde väl uppgradera till Leopard från Panter, där finns iWork kanske? G5 är väl för gammal
för Snöleopard tror jag.
Att jag trodde att det bara skulle gå att lägga till doc. som filtillägg (enligt hjälpen) var att jag fick upp en ruta med texten att "att ändra från cwk. till doc gör att filen kan öppnas från ett annat program". Och att bilagan var ikryssad "windowskompatibel".

De dokument som jag ville skicka innehöll enkla ritningar i objektgrafik, ingen text m.a.o.

Du kan också:

Välj Skriv ut
Klicka på knappen PDF och välj Spara som PDF
Ge filen ett namn och kryssa bort rutan Göm tillägg
Spara

Då får du en PDF-fil du kan maila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 13:18

Ska man öppna ett dokument i AppleWorks-format så måste man ha ett program som kan läsa AppleWorks-format. AppleWorks har dessutom flera olika format - ordbehandling, pixelgrafik, objektgrafik, register ... Alla dessa är helt olika saker och Microsoft Word är ett helt annat program med helt andra dokumenttyper.

En fils filändelse (.doc, .jpg, .tif, etc) finns där för att datorn ska kunna veta vilken typ av format filen är i. Filändelsen ÄR alltså inte formatet - filändelsen BERÄTTAR formatet. Skulle man skriva ".doc" i slutet på en JPEG-bild, skulle Word öppnas och försöka läsa filen som ett textdokument och det skulle bli helt fel.
Om någon instruktionstext säger att du inte ska ha dokumentet i cwk-format utan i doc-format, innebär att du skall göra om dokumentet till doc-format - inte att du bara ska ändra texten i filnamnet.

Om du har gjort något i AppleWorks och vill att någon som ej har AppleWorks ska kunna se det, kan du antingen "skriva ut" det som en PDF, vilket ger dig ett dokument som inte går att redigera men som ser i princip exakt likadant ut oavsett hur man läser det, eller så kan du spara om dokumentet i något annat format som passar. I detta fall hade du tydligen gjort någon objektgrafik. Då är det EJ Word som du skall göra om dokumentet till. Word är en ordbehandlare - hade du skrivit ett dokument i AppleWorks ordbehandlingsdel hade Word-formatet varit ett klart val. Nu behöver du i stället göra om dokumentet till något passande format för vektorgrafik (om nu AppleWorks har den möjligheten) eller så får du göra om det till en bild (t.ex. JPEG, PICT ...).

Allt detta är alltså inte på något sätt en Windows/Mac-fråga. Det är fråga om att skicka i ett format som mottagaren har program för att kunna läsa. Skickar du en AppleWorks-fil till en Mac-användare som ej har AppleWorks eller iWork, är det lika kört. Samma problem har ofta Windowsanvändare när de skickar gamla Microsoft Works-filer till folk som bara har Microsoft Word. Och skickar en Windows-användare en helt vanlig PDF till dig och du av någon anledning skulle ha raderat både Förhandsvisning och Adobe Reader, är det kört. Det finns inga Mac- eller Windows-format; det finns bara olika format. Kommentaren som du fått "skaffa PC i stället" är helt befängd. Har du Word på Mac och gör .doc-filer som du skickar till Windowsanvändare som kör Word, är det inga problem. Men har du gamla program som din mottagare ej har blir det problem, oavsett plattform.

Vidare medföljer inte iWork något operativsystem eller någon datormodell. Vill du ha iWork så måste du köpa programmet separat. Senaste versionen av programmet kräver dock Mac OS X v10.4.11 Tiger eller senare, så en systemuppdatering till Mac OS X v10.5 Leopard behövs. Det stämmer att en dator med G5-processor ej kan köra Mac OS X v10.6 Snow Leopard. Det systemet kräver Intel-processor.

Rajje, måste bara säga att du skrivit ett underbart, enkelt och lättläst svar! Sådana svar gör 99.se till vad det är. Hoppas trådskaparen uppskattar ansträngningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 13:48
Ursprungligen av Capeman:

Rajje, måste bara säga att du skrivit ett underbart, enkelt och lättläst svar! Sådana svar gör 99.se till vad det är. Hoppas trådskaparen uppskattar ansträngningen!

Mycket bra, får min kartongmetafor att skämmas och gå och gömma sig. Men han brukar hålla hög klass i sina inlägg så det förvånar inte.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 14:01

Tack för ditt långa omsorgsfulla svar Rajje och från Mutant. Jag provar och provar. Jag skrev fel om
op.system, det är Tiger jag har.
Mailade med formatet JPEG men det gick inte att öppna för mottagaren, ska prova PICT.
Ska testa Mutants förslag men då måste jag gå direkt på "e-posta PDF" och se om det fungerar.
Tacksam för allt gehör, jag har tyvärr ingen macanvändare i min närmaste vänkrets så jag har ingen att kolla av med när det blir problem...och det här är säkert ett enkelt avhjälpt bara man hittar var man ska "klicka".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:42
Ursprungligen av IsaS:

Tack för ditt långa omsorgsfulla svar Rajje och från Mutant. Jag provar och provar. Jag skrev fel om
op.system, det är Tiger jag har.
Mailade med formatet JPEG men det gick inte att öppna för mottagaren, ska prova PICT.
Ska testa Mutants förslag men då måste jag gå direkt på "e-posta PDF" och se om det fungerar.
Tacksam för allt gehör, jag har tyvärr ingen macanvändare i min närmaste vänkrets så jag har ingen att kolla av med när det blir problem...och det här är säkert ett enkelt avhjälpt bara man hittar var man ska "klicka".

Strunta i att försöka skicka din text som PICT om det är till en PC. Det är ett Mac-format som inte enkelt öppnas under Windows. Att skicka en text som en bild är alltid en dålig idé. Klumpigt och så går det inte att ändra eller kopiera texten. Då är det bättre och spara som en PDF som Tangen och Mutant skriver.

Är nyfiken, under Spara, vad kan du välja för filformat där? Där ska nämligen valen RFT och Text finnas som skulle fungera bättre för dig om du fortsätter använda Appleworks (vilket jag och flera inte råder dig till) Se bifogad bild.

Ursprungligen av acke:

Strunta i att försöka skicka din text som PICT om det är till en PC. Det är ett Mac-format som inte enkelt öppnas under Windows. Att skicka en text som en bild är alltid en dålig idé. Klumpigt och så går det inte att ändra eller kopiera texten. Då är det bättre och spara som en PDF som Tangen och Mutant skriver.

Är nyfiken, under Spara, vad kan du välja för filformat där? Där ska nämligen valen RFT och Text finnas som skulle fungera bättre för dig om du fortsätter använda Appleworks (vilket jag och flera inte råder dig till) Se bifogad bild.

Det handlar inte om text!

Ursprungligen av IsaS:

...De dokument som jag ville skicka innehöll enkla ritningar i objektgrafik, ingen text m.a.o.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:33

Om du istället väljer i vanliga utskriftsdialogen att du ska spara som pdf, så behöver du inte blanda in "e-posta pdf" sedan mailar du pdf filen som hamnar på skrivbordet.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 14:51

Tangen
Okej tack....ja, jag gjorde först det men då fick jag inte upp den när jag klickade bifoga i e-posten så jag
visste inte vad jag skulle göra. Där "hamnar" ju bara det man sparar under arkiv, inte under skriv ut.
Ska se om jag fixar hur man mailar nåt som ligger på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:55

kort förklarat:

1. När du väljer skriv ut från AWorks så finns det ett val eller kanske tom en egen knapp som det står pdf på alt spara som pdf
2. Den väljer du, ger dokumentet en titel, och sparar den på skrivbordet.
3. Öppna Mail/Entourage välj bifoga fil (pdf från skrivbordet)
4. skriv en hälsning och skicka

Jag vill förklara det så att det inte blir några missförstånd, du kan alltså från vanliga arkiv-Skriv ut välja spara som pdf.

(Bilden är från Leopard)

Vid PDF-exporten i utskriftsdialogen som jag tidigare beskrev finns även E-posta PDF som öppnar ditt förvalda e-postprogram och bifogar dokumentet som PDF.

Bifogar även bild på de olika exportformaten. JPEG image funkar förmodligen bäst hos mottagaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:10

Mutant har trådens bästa lösning! Maila PDF. Då spelar det ingen roll vilket program du själv använder för att skapa dokumentet, mottagaren kan alltid läsa det, oavsett vilken dator han sitter på. (Om han inte kan det kan man helt seriöst säga att han bör installera Acrobat reader eller uppgradera sin dator.)

99% av alla som idag mailar .DOC-filer borde maila PDF för att säkerställa att mottagaren ser dokumentet som det var tänkt. Undantaget, 1%, är då man vill att mottagaren skall kunna redigera dokumentet.

I OS X är det supersmidigt att maila PDF. Välj "Skriv ut". Tryck på PDF-knappen. Spara som PDF-fil eller maila direkt från PDF-menyn.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 15:15

Tack Tangen för den utförliga beskrivningen, den måste jag ju kunna följa utan problem..*L*.
Ja, jag ÄR och känner mig som en riktig amatör, det är bara att erkänna men tack vare det här
forumet har ju även jag en chans att få till det tack vare att ni tar er tid och svarar, vilket jag tacksamt
tar emot. (T.o.m med min text här blir fel (radbrytningen) när jag skickar det här, vet ej varför.)

Acke
"Filtyper" som det står hos mig är: Apple Works 5, Claris Works 4 och sedan en serie typ BMP, JPEG,
JPEG 2000, Mac Paint, Photoshop, PICT, PNG, Quick Time Image, SGI Image TGA och Tiff

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:47
Ursprungligen av IsaS:

Tack Tangen för den utförliga beskrivningen, den måste jag ju kunna följa utan problem..*L*.
Ja, jag ÄR och känner mig som en riktig amatör, det är bara att erkänna men tack vare det här
forumet har ju även jag en chans att få till det tack vare att ni tar er tid och svarar, vilket jag tacksamt
tar emot. (T.o.m med min text här blir fel (radbrytningen) när jag skickar det här, vet ej varför.)

Acke
"Filtyper" som det står hos mig är: Apple Works 5, Claris Works 4 och sedan en serie typ BMP, JPEG,
JPEG 2000, Mac Paint, Photoshop, PICT, PNG, Quick Time Image, SGI Image TGA och Tiff

Lyssna inte på mig i den här tråden. Jag missförstod (missade en rad) från början. :">
Nybörjare har vi alla varit, välkommen hit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:17

Allt tar tid att lära sig - det är bara att tugga i sig

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 16:03

Ja, det är väl så.. Ska prova lite olika alternativ nu.Tackar så länge för alla svar!
Inger//

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2010-01-08 16:11

Tack Acke...*L*

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-01-08 23:31

Eller skaffa NeoOffice, gratis, Maccigt & helt Microsoftkompatibelt.
Spara & öppna i MS Word/Excel.

NeoOffice Home

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 10:14

skicka en tung PDF fil med mail?

Jag undrar hur jag ska skicka en PDF fil via mail som innehåller många sidor hög upplösta bilder? Eller måste jag bränna en CD för att skicka till Tryck ?
och i så fall kan jag bränna direkt från In design programmet?
Tacksam för råd och tips:(

Ursprungligen av zahira:

Jag undrar hur jag ska skicka en PDF fil via mail som innehåller många sidor hög upplösta bilder? Eller måste jag bränna en CD för att skicka till Tryck ?
och i så fall kan jag bränna direkt från In design programmet?
Tacksam för råd och tips:(

Skaffa dropbox-konto, Dropbox - Home - Secure backup, sync and sharing made easy.
Kosta gratis... 2GB Max på gratiskonto

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 10:32

Man kan få bonusutrymme också, 250 MB extra för varje krav man uppfyller. Det ska finnas en lista på förstasidan när man loggar in på dropbox.com. Jag tror taket är 3 eller 4 GB för totalt utrymme inkl bonus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 14:39

...eller maila filen via Sprend. Kom ihåg att skriva ett vettigt meddelande i rutan så att mottagaren fattar att filen kommer från dig.

Sprend

1
Bevaka tråden