• Medlem
  • Höganäs
  • 2010-01-09 18:44

Hejsan!

Uppgraderade till 10.6 idag, och skulle sen göra backup på det som ändrats, ca. 10GB. Detta går dock lite för långsamt med tanke på hårdvaran.

Först setupen:

Min Time Machine-backup ligger på en Linux-server (Debian 5.0) som kör Netatalk 2.0.3 (AFP) samt Avahi 0.6.23 (Bonjour). Disken är några månader gammal, 7200rpm. Partitionen har 322GB ledigt.
Från /etc/fstab:

Citat:

/dev/sdb1 /mnt/timemachine ext3 user,exec,rw 0 3

Sedan kör jag en MacBook 3,1, med standard HDD (5400 rpm) och 4GB ram-minne.

Datorerna är sammankopplade med gigabit-ethernet via en switch. Nätverket belastas inte av något annat.

Och sen vad som händer:

När backupen görs finns det en process som jag tror hette 'backupd'. Denne använder som mest ca. 200MB ram-minne medan det finns ca. 1.5 som "free" (ca. 1GB "active"). Nätverksbelastningen går upp och ner som en jojjo, från 0 b/s till 40-50 MB/s.

För min del känns det som om backupd läser in 200MB från disken, och börjar sen skriva på nätverket, och tömmer då denna "cache" på noll-tid. Borde inte backupd jobba mer idealt om den utnyttjar mer av ram-minnet, och sen har ett konstant flöde över nätverket. Som det är nu borde det vara en massa tid som slösas på sökning, att spinna upp och ner HDD m.m.

För att få en Jämförelse: efter 1 timme (när jag fick avbryta) hade den kommit ca. 2/3 på vägen. Att överföra en 12GB stor fil via sshfs tar ca. 20min.

Visst, Time Machine måste jobba med en massa små filer istället för en stor, men detta känns ändå som orimligt lång tid? Någon som kan komma med mer input på varför det skulle ta så lång tid, eller vad man kan göra åt det?