Nej, tidningar tror jag inte man fasar ut så lätt.
Däremot tror jag att det är många med mig som hoppas på startskottet för en liten mediarevolution den 27:e januari.
När Apple presenterar sin tablet är det inte i första hand hårdvaran jag kommer att spana på. Många kommer nog att bli besvikna där. Det blir ju en förstorad iPhone/Touch. Samma nätverk (WiFi och 3G), mycket bättre upplösning givetvis (hoppas 1280x720 pixlar, inte bara stöd för) och så där... men ingen revolutionerande produkt som många tycks tro.
Däremot hoppas jag på mjukvaran. Dels bra stöd för Apples egna program: iLife/iWork, lite nya gester för utökad multitouch, men framförallt framtidens tidnings- magazineläsare:
Ett standardiserat mediaformat för traditionell printmedia som möjliggör interaktiva tidningar med rich media som högupplösta foton och video.
Möjligheterna är nu oändliga för publisister: kokböcker med video på hur man hackar lök, eller klipp där man kan se hur köttet i stekpannan ändrar färg i realtid samtidigt som en röst förklarar saker man skall uppmärksamma, eller hur man avgör stekgrad utan att skära i köttet.
Manualer till bilar med sprängskisser på motordelar som expanderar och tydliggör när man klickar på dem.
Språkböcker där det ingår videoklipp ur vardagen där föremål i bild är taggade med glosornas namn osv.
Det stora släppet blir tillkännagivandet av en BookStore som liksom AppStore öppnas upp för privata utvecklare där man kan publicera sig själv.
Skillnaden mot onlineupplevelsen, som ju är gratis (borträknat abonnemangskostnad), är att ett standardformat gör att man kan optimera mot detta. Innehållet kommer att se likadant ut överallt och generellt vara mycket "vackert". Typsnitt. När man väl laddat hem sin bok eller tidning så är allt tillgängligt offline- skönt på resande fot (roamingavgifter, tunnlar, flyg). Och upplevelsen är laggfri. Inget mer väntande på laddningstider och sånt.
Allt detta är ju mycket fint- men inte gratis. Detta skall bli räddningen/en ny uppsving för tidningsbranschen. Lösnummer eller prenumeration- man väljer själv.
Det känns viktigt att priset blir rätt. Aggressivt lågt. I vissa fall gratis genom reklam?
Detta är i alla fall det jag ser fram emot och hoppas på. Det kommer att komma. Skall bli kul att se hur långt de kommit i slutet av månaden!