Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreambox och Airport Express?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-12 02:28

Vi har nyligen skaffat en Dreambox i lägenheten. Problemet (som för alla andra) är att bredbandsuttaget inte är i närheten av tv-rummet och jag vill slippa dra kabel.

Börjar ändå bli dags att fixa till det trådlösa för att utnyttja vår 100-lina till max (nuvarande bredbandsbolagslösning har inte 11.n). Har idag en Airport Express 11.g. Planen är som följer:

- Köpa en Airport Extreme
- Brygga Expressen via WDS till Extremen och koppla Dreamboxen på denna.

Över till lite frågor:)
- Fungerar ens Expressen som en trådlös accesspunkt så som det är tänkt:)?
- Om den gör det, är 11.g enough för trådlös tv eller ska jag köpa en ny Express med stöd för 11.n också?
- Cross-check: Såvida jag kör med Expressen som har 11.g i mitt 11.n-nätverk, visst kan min MBP fortfarande ansluta i 11.n-hastiget (enligt de olika frekvenserna som de nya Extremerna hanterar samtidigt)?

Tackar för svar!

// Henke

Jag kör Time Capsule 1TB, den har dubbla antenner och kan köra b/g och n samtidigt.
Dessutom fixar den backupen. ...

Toknöjd med den.

Aldrig haft med dreambox att göra men tycker ändå att du skall snegla på den framför express.

• Medlem
  • 2010-01-12 08:47

Har en ny Extreme samt en gammal express med g..
Kör med WDS och haft en Dreambox ansluten med kabel till expressen, funkat utan problem i många år (WDS:at med en linksys tidigare). Om du tänkt streama video till dreamboxen så tror jag det funkar utan nå större problem.
Din MBP kan fortfarande köra i 11n samtidigt som din express är i 11g.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-12 13:16

Men då är ju saken biff. No holding back:)
Återkommer när allt är installerat med ett utlåtande.

Tack Goflorp och Swift!

Jag väcker denna gamla tråd till liv eftersom jag försöker just bli av med min 25 m långa CAT5-kabel till min dreambox och ersätta den med en Airport Express och en 1 m kabel mellan Expressen och Dreamboxen

Det fungerar... i en minut sedan så dör Dreamboxen och jag måste starta om den för att få en ny minut med TV. Det fungerar bra om jag ansluter en MBP till Expressen (via CAT5). Den rullar på och har kontakt med internet hela tiden.

Jag har googlat men inte hittat något uppenbart så alla tips/länkar är välkomna.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-07 19:38

Varför inte bara använda en USB Wifi-pinne på dreamboxen?
Streamar du över nätverket till/från dreamboxen?

Därför att jag har en Airport Express och därför att min Dreambox inte har någon USB ingång. Jag vet inte om nyare har det, men jag har bara en Ethernetingång.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-07 20:43

Min gamla 7000s hade USB, det var första DB-modellen.
Vilken modell har du?

500

Hitta gärna USB ingången åt mig

Men för att återgå till ursprunget... Har någon fått till en Airport Express att fungera med en Dreambox?

Och svaret på frågan om jag streamar till/från Dreamboxen är nej, jag streamar inte.

1
Bevaka tråden