Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E-mailen raderas automatiskt i inkorgen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-13 10:42

Varför raderas, med automatik, alla mina mail i inkorgen?
Kan man ställa in detta i iPhonen eller är det en Telia-specifik variant?

Det verkar vara så att mailen raderas efter det att min dator hämtat hem samma mail.

MVH
Kenn

Flyttade tråden från "Mjukvara - iTunes" till "iPhone mobiltelefon".

/Mod

Vad har du för mailtjänst?
Vad har du för dator?
Vad har du för mailprogram?
Hur har det fungerat förut?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-13 12:46

Min mailtjänst är XXXX@telia.com. (pop3 i datorn) (IMAP i iPhone)
Min dator är Mac med OS 10.5.8
Använder Apple Mail.
Tidigare funktion: Har skaffat en iPhone nu och inte tidigare använt mail i ngn mobil.

Ursprungligen av Kenn:

Min mailtjänst är XXXX@telia.com. (pop3 i datorn) (IMAP i iPhone)

Om du använder POP i datorn, så försvinner ju mejlen från servern när du har hämtat dem till datorn. Och då hjälper det inte att du har IMAP i telefonen - är mejlen borta från servern så är de borta.

Om mejlen alltid ska vara kvar på servern, oavsett varifrån du läst dem, så bör du nog använda IMAP på både datorn och telefonen.

Eller så kan du ställa in mailprogrammet i datorn att "behålla en kopia på servern", så kan du fortsätta köra POP på datorn.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-01-13 13:04

I Mailklienten finns möjligheten att lämna en kopia på servern. Om du hämtar med POP3 och inte väljer lämna kopia på severn, så finns det inget mail kvar där för din iPhone som använder IMAP4.

Antingen väljer man att lämna kopia på servern, eller så byter man till IMAP på datorn oxå.

Finns självklart många fler sätt att höra det på, men denna passar mitt behov. Kör IMAP på samtliga enheter och då synkas det perfekt.

Edit: Var inte snabb nog med mitt svar!

Senast redigerat 2010-01-13 13:30

För att understryka det som redan sagts :

Använd IMAP.
Välj "behålla en kopia på servern".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-14 09:01
Ursprungligen av theplague:

För att understryka det som redan sagts :

Använd IMAP.
Välj "behålla en kopia på servern".

Bara för att inte förvirra, att "behålla en kopia på servern" är för POP. IMAP behöver inget sådant, det sker "automatiskt".

Jag sällar mej till skaran, IMAP är det som gäller. Tyvärr inser inte alla operatörer det....

Ursprungligen av theplague:

För att understryka det som redan sagts :

Använd IMAP.
Välj "behålla en kopia på servern".

Din understrykning bidrar nog bara till förvirringen, tyvärr.

Det är:
- ANTINGEN: Använd IMAP både i telefonen och datorn
- ELLER: Fortsätt köra POP i datorn, men välj då att spara kopia på servern
- Inte båda sakerna samtidigt.

Ber om ursäkt, var trött när jag skrev inatt och insåg inte att det inte framgick att det var två olika alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:21
Ursprungligen av Kenn:

Varför raderas, med automatik, alla mina mail i inkorgen?
Kan man ställa in detta i iPhonen eller är det en Telia-specifik variant?

Det verkar vara så att mailen raderas efter det att min dator hämtat hem samma mail.

MVH
Kenn

Googla skillnaden mellan IMAP och POP!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-15 19:19

Tack för alla svar, men om man lämnar en kopia kvar på servern, vad händer då när servern blir full? (20 mb gäller väl idag hos telia)

Ursprungligen av Kenn:

Tack för alla svar, men om man lämnar en kopia kvar på servern, vad händer då när servern blir full? (20 mb gäller väl idag hos telia)

Telia är bajs.

Sätt upp ett gmail-konto och ställ in det på IMAP
Sedan kan du säkert vidaresända telias till gmail.

Oändligt med utrymme som du kan kolla från Hemmet, iPhone och även från en Webläsare när man är på semester (www.gmail.com)

Det får du nog fråga Telia.

Håller med Goflorp.
Och framförallt, ha aldrig din email (eller något annat) kopplad till din ISP. Om du har det så låser du in dig..

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-01-16 20:13

Go with Goflorp!

Håller med om att man ska försöka undvika att låsa upp sig hos en ISP, för det blir ju så jobbigt den dag man byter. Det är ju tyvärr inte som med mobilnummer, att man kan portera dessa mellan olika leverantörer/ISP.

Gmail är ett perfekt alternativ! Har inte raderat ett mail på flera år och har inte en chans att fylla min inkorg. Dessutom kan man köra deras kalender oxå (om man så önskar).

Kör min mail via IMAP på Macen och på min iPhone. För att sen vi inte ska boka dubbelt så synkar vi Google kalender trådlåst mellan min Mac och 2st iPhone. På så sätt är vi alltid uppdaterade i familjen.
Egentligen är det bara fantasin (och plånboken) som sätter gränser.

Lånar denna tråd lite...

Jag kör alltså gmail via exchange till min iphone 3g (3.0), och med jämna mellanrum när det kommer ett nytt mail så rensar helt sonika telefonen alla andra mail och behåller bara det nya. Mail i OSX kör IMAP mot samma mailkonto och där stannar allting kvar. Telefonen är förvisso inställd på att visa 25 mail åt gången, men den borde väl rensa det sist inkomna mailet om det kommer ett nytt när gränsen är nådd? Och inte bara rensa allt?

För övrigt så är jag lite förvirrad över när jag raderar mail själv, för dom hamnar inte någon papperskorg... inte telefonens och inte gmails... någon som har koll på allt det här?

1
Bevaka tråden