Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook med Push skickar från fel användare.

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2010-01-13 21:26

Jag har installerat den nya facebook appen 3.1.1 och sett till att push är aktiverat. Det enda problemet är att den skickar push som förmodligen ska till någon annan användare. Plötsligt får man upp en sköld med ett meddelande som t.ex. "Vera Ferreira-Gomes sent you a message" Problemet är att jag inte känner någon som heter så och det finns inget meddelande. Tre, fyra/dag och det är allt från friends request till vanliga meddelanden.

Någon mer som har detta problemet???

Jag kör första generationens iPhone med den senaste programvaran.

Jag har samma problem med IM+, skickar push-meddelanden till mig som inte alls är från folk jag känner och ska inte till mig..
Verkar som Apple har en hel del att jobba på, verkar väldigt osäkert.

Kör en 3Gs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 22:05

Det är inte så att ni är medlem i en grupp? - där en admin (som ni inte känner) skickar ut meddelanden??

/Tangen

Eller att någon svarar alla på ett mail som gått ut till flera personer samtidigt där vissa är personer som inte du känner.

I mitt fall via IM+ så får jag diverse meddelanden som ser ut att komma från MSN på arabiska. Jag känner ingen som talar arabiska.
Från Facebook får jag däremot inga push-meddelanden alls trots att jag har det aktiverat, märkligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:06
Ursprungligen av keptang:

I mitt fall via IM+ så får jag diverse meddelanden som ser ut att komma från MSN på arabiska. Jag känner ingen som talar arabiska.
Från Facebook får jag däremot inga push-meddelanden alls trots att jag har det aktiverat, märkligt.

Det är inte så att du tillåter vem som helst att skicka meddelande till dig?

Det är mkt spam på MSN

IM+ supporten är totalt kass och säger att det är något fel på min sida, vilket inte är möjligt. Så jag har tyvärr blivit tvungen att stänga av push för IM+.

  • Medlem
  • Habo
  • 2010-01-13 23:15

Nix, är inte med i någon grupp. Jag får push från andra men inte från mina vänner.
Även om jag var med i en grupp så borde det sedan synas när jag går in.
Riktigt underligt.

Ni som har får fel meddelanden Pushade till er:
Har vi jailbreakat/Hacktiverat/låst upp er iPhones? Hur? Vilket/vilka av de saker jag nämnde har ni gjort?

Har ni andra Push-tjänster(minus mail-appen, vilket är något helt annat) som fungerar utan problem? Vilka?

  • Medlem
  • Habo
  • 2010-01-14 21:59

Jag har inga andra pushtjänster men jag har jailbreakat/hacktiverat/låst upp den med PwnageTool.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:43

Mitt första inlägg på detta forum men som iPhone ägare och nu även MBP ägare så kommer det bli många fler av mig..

Jag tror, (kvalificerad gissning) att ni har jailbreakat och kört någon sorts push fix som finns/fanns i Cydia. Det finns nu en ny som är släppt som dock kostar 5 dollars, Push Fix 2.0 googla det så bör ni förstå vad som händer.

Den här gamla Push fixen är gjord på ett masscertifikat och måste egentligen göras per iPhone så att säga och därför så delar ni således samma cert med massa andra miljoner människor i hela världen.

ska se om jag kan hitta källan till min info där står hur man kan lösa det.

EDIT: Här hittar ni lite om detta. http://xsellize.com/showthread.php/82517-Push-Notifications-for-all-with-problems-here-is-the-solution!?highlight=push+fix

Cokey:
Precis, "Push" behöver din officiellt aktiverade iPhones "id" för att fungera som tänkt.
Som du beskriver kommer det ett "lånat id" i de där Push fixen som finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 23:02

Precis, om jag har läst rätt så finns det inte många sätt att lösa detta på mer än att blåsa luren och börja om från början, man kan alltså inte ta bort detta id:et men som sagt är osäker.

Kan ju vara ganska jobbigt om ens egna push meddelanden hamnar på någon annas iPhone?

Jag har för mig att jag läste att om man låter certifikat som delas av färre än fem pers skulle push-problemet inte uppstå... hmm, var såg jag det...

hmm.. jag har bara jailbreakat min olåsta 3Gs. Kan det påverka ändå?

Ursprungligen av keptang:

hmm.. jag har bara jailbreakat min olåsta 3Gs. Kan det påverka ändå?

Nej, det har med Hacktivering att göra.
Om du är på officiell operatör har du ju aktiverat den i iTunes vilket är precis vad som krävs för att det ska fungera som det ska.

Ursprungligen av theplague:

Nej, det har med Hacktivering att göra.
Om du är på officiell operatör har du ju aktiverat den i iTunes vilket är precis vad som krävs för att det ska fungera som det ska.

Märkligt att jag får dessa meddelanden som inte ska till mig..

keptang:
Ja, det tycker jag.
har läst det på annat håll, där det inte framgick om de hade Hacktiverat eller inte.
Hur jailbreakade du?
Funkar andra Pushtjänster utan samma problem?

Ursprungligen av theplague:

keptang:
Ja, det tycker jag.
har läst det på annat håll, där det inte framgick om de hade Hacktiverat eller inte.
Hur jailbreakade du?
Funkar andra Pushtjänster utan samma problem?

Jailbreakade med Blackra1n, funkade kanon.
Mail/Kalender fungerar som det ska.

Fast via IM+ samt Facebook så får jag meddelanden som absolut inte ska till mig..

Några andra idéer?

Vad jag läst mig till så ska det bara påverka hacktiverade telefoner, fast så verkar ju inte vara fallet för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 11:48

Det behöver inte alls bara drabba hacktiverade telefoner. det kan även drabba vanliga "jailbreakade" lurar.
För min del så fick jag bekymret att jag var tvungen att aktivera telefonen via iTunes, Dock så är det redan gjort. jag löste det genom SBSettings Push off sen push on, då fungerade det.

Har du installerat Push Fix eller liknande fix så kan detta alltså drabba dig ändå. Behöver inte vara upplåst eller annat med andra ord.

Ursprungligen av Cokey:

Det behöver inte alls bara drabba hacktiverade telefoner. det kan även drabba vanliga "jailbreakade" lurar.
För min del så fick jag bekymret att jag var tvungen att aktivera telefonen via iTunes, Dock så är det redan gjort. jag löste det genom SBSettings Push off sen push on, då fungerade det.

Har du installerat Push Fix eller liknande fix så kan detta alltså drabba dig ändå. Behöver inte vara upplåst eller annat med andra ord.

Skönt att den fixade det, men "Push toggle" för SBSettings ska man över huvudtaget inte använda!
Rekommenderas inte till någon.
Den är sjukt bristfälligt skriven och har ställt till det för många.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 12:42
Ursprungligen av theplague:

Skönt att den fixade det, men "Push toggle" för SBSettings ska man över huvudtaget inte använda!
Rekommenderas inte till någon.
Den är sjukt bristfälligt skriven och har ställt till det för många.

Japp jag vet, använder inte den egentligen alls men efter dessa felmeddelande både på Facebook och IM+ appen så la jag till togglen, satte off och sen on. Sen fungerade allt för mig..

Jag testar att göra en restore, har inte installerat Push Fix.

Ursprungligen av keptang:

Jag testar att göra en restore, har inte installerat Push Fix.

Låter vettigt.
Helst "Ställ in som ny telefon" efter återställningen.

Ursprungligen av theplague:

Låter vettigt.
Helst "Ställ in som ny telefon" efter återställningen.

Japp, gör det från scratch, snart ska push testas igen

Uppdatering: Push funkar precis som det ska nu från IM+ iallafall.

Gjorde en ren restore utan att lägga tillbaka backup.

Slår på push för Facebook också och ser om jag får några konstiga meddelanden.. Men det verkar bra så här långt.

Keptang:
Fint, återkom med mer feedback.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-15 13:54

Trevligt. Aldrig fel med en restore heller. Man matar ju den full med "grejor".

Min måste nog också få en omgång snart. Service tror jag.. Hörluren på telefonen e kass så tyvärr måste jag nog blåsa den.

Är den Jailbreakad också keptang?

Push från Facebooken är tråkig tycker jag för den gör inget ljud för mig, hur är det mer era? Får ni ljud?

Allt funkar med push nu vad jag kunnat testa. Jailbreakade med Blackra1n direkt efter restore.
WhatsApp, IM+, Facebook, TV.nu samt de inbyggda mail/kalender/kontakter.

Ursprungligen av keptang:

Allt funkar med push nu vad jag kunnat testa. Jailbreakade med Blackra1n direkt efter restore.
WhatsApp, IM+, Facebook, TV.nu samt de inbyggda mail/kalender/kontakter.

Fint!

Bevaka tråden