Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken RGB-profil?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-14 09:32
Ursprungligen av Bosse_K:

Eller inte
Vad man vill ha är en bild där det inte händer något när den så småningom konverteras. Kallas ibland för CMYK-vänlig RGB. Egentligen finns det en CMYK-profil för varje skrivar/papperskombination, dvs hur många som helst. sRGB är en teoretiskt färgrymd (till skillnad från CMYK-rymderna som alltså är kopplade till just din skrivare/tryck/pappers-kombo) och där vet man att om pipetten i Photoshop visar R=G=B så är just den färgen neutral. Så är det inte i CMYK.

Så vad du kan/bör göra är att be om skrivarens profil för just det papper bilden skall skrivas ut på, sedan softproofar du mot den (du ligger kvar i sRGB) och gör dina justeringar så att färgerna på din kalibrerade skärm är rätt och inga förändringar sker när du softproofar. Sparar sedan bilden med sRGB inbakad o skickar till skrivaren. Då skall inga förändringar ske.

CMYKningen sker sedan inne i skrivardrivrutinen.

Ok. Då vänder jag på frågan helt: Varför vill vissa ha CMYK framför sRGB? Är det för att konverteringen inte fungerar på samma sätt när det handlar om t.ex. en tryckpress?

Lärorik tråd må jag säga

Ursprungligen av Hallon:

Det betvivlar jag inte. Dock undrar jag fortfarande varför man ber om RGB-bilder om dom ändå skall CMYKas. Man vill ju ha en så färdigkonverterad bild som möjligt när man skickar den för utskrift.

För bilder som skrivs ut på färgfotopapper används laserljus i rött, grönt och blått. Så för dessa skrivare ska de inte alls konverteras till CMYK. Att de sedan använder sRGB är ju bara att beklaga. Dessa maskiner har ingen vettig färghantering, utan antar bara att allt som skickas in ligger i färgrymden sRGB. Skickar du dit en bild som ligger i en större arbetsfärgrymd så kommer bilden bli grå och platt.

Stefan

P.S och det som Bosse skriver är en utmärkt arbetsmetod när du skriver ut på en bläckstråleskrivare

Bevaka tråden