Uppdatering:
Jag lämnade in datorn till en serviceverkstad. Ett program kördes (från en extern disk) för att se om grafikkortet svarade. Eftersom min skärm är “på” (mörka gråaktiga ränder, man kan även ändra ljusstyrkan), betyder det att grafikkortet svarar "tillräckligt mycket" för att inte "ge ett fel" enligt programmet som kördes! Detta betyder i sin tur att jag inte kan utnyttja den förlängda garantin som gäller enligt ovan. Den trevlige servicekillen ringde och tjatade med Apple support, och fick även “order” av dem att chatta med Apple’s “technical agents” för att komma fram till detta.
Vi testade även med en extern (VGA) skärm utan någon lycka. Med mig från verkstaden fick jag en icke fungerande laptop utan att kunna utnyttja den garanti jag (förmodligen) har rätt till. Tipset jag fick med mig var att sätta på och slå av datorn och hoppas på att lödningen till GPUn tillslut går helt av, så att skärmen blir helt svart (det är alltså lödningen till GPUn som har varit undermåliga, därav garantin).
För detta betalade jag en summa som förmodligen var betydligt lägre än den riktiga timtaxan (860kr + moms), men dock svider, eftersom skärmen fortfarande är död.
Väl hemma igen, snubblade jag över möjligheten att testa med en extern DVI-skärm, varför inte tänkte jag (men å andra sidan, varför? Har ju redan testat med en extern skärm och det funkade inte (WHAT hur kunde de missa det på verksaden!!!???)). Sagt och gjort, den externa DVI-skärmen funkar och det är nu möjligt att använda datorn!!!
Gott! Känner mig betydligt mindre handikappad och lite lugnare nu när jag ha gjort backup på allt viktigt, och kan jobba med datorn. Fast jag är ju fortfarande intresserad av att få igång den interna skärmen - skulle vara fint att kunna flytta på den (det är ju trots allt en laptop). Så min idé är att köra processer som är intensiva för GPUn, som t.ex. tunga skärmsläckare (Screen Savers)
Är det någon som har haft ett liknande fel, och som kan bekräfta eller avstyrka att det är ett fel som potentiellt kan gå under den förlängda garantin från Nvidia. Kom gärna med andra förslag på hur jag kan “snabba på” processen för att få GPUn att dö helt (utan att döda nåt annat), eller vad nästa steg kan vara.
Tacksam för svar.