Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekt skärm mbp

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 2 år gamla mbp 15" har fått lite problem. Skärmen började "flacka" underligt nu under juldagarna. Men efter ett tag kom den tillbaka och betedde sig normalt. Idag visar skärmen endast vertikala ränder i olika mörka gråa toner, och vaknar inte upp från det tillståndet.

Liten filmsnutt som visar beteendet i julas
YouTube - Defect screen MBP

Nån som har någon idé vad som kan vara fel och vad som kan göras åt det?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-30 01:33

Förmodligen grafikkortet om den har ett 8400GT kort i sig late 2007? Går på förlängd garanti från Apple.

Tack för svar!

Jag har ett NVIDIA GeForce 8600M och det omfattas av en förlängd garanti:
MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

måste kontakta en service verkstad efter helgerna, så får man se om det blir en garantiåtgärd...

Uppdatering:

Jag lämnade in datorn till en serviceverkstad. Ett program kördes (från en extern disk) för att se om grafikkortet svarade. Eftersom min skärm är “på” (mörka gråaktiga ränder, man kan även ändra ljusstyrkan), betyder det att grafikkortet svarar "tillräckligt mycket" för att inte "ge ett fel" enligt programmet som kördes! Detta betyder i sin tur att jag inte kan utnyttja den förlängda garantin som gäller enligt ovan. Den trevlige servicekillen ringde och tjatade med Apple support, och fick även “order” av dem att chatta med Apple’s “technical agents” för att komma fram till detta.

Vi testade även med en extern (VGA) skärm utan någon lycka. Med mig från verkstaden fick jag en icke fungerande laptop utan att kunna utnyttja den garanti jag (förmodligen) har rätt till. Tipset jag fick med mig var att sätta på och slå av datorn och hoppas på att lödningen till GPUn tillslut går helt av, så att skärmen blir helt svart (det är alltså lödningen till GPUn som har varit undermåliga, därav garantin).

För detta betalade jag en summa som förmodligen var betydligt lägre än den riktiga timtaxan (860kr + moms), men dock svider, eftersom skärmen fortfarande är död.

Väl hemma igen, snubblade jag över möjligheten att testa med en extern DVI-skärm, varför inte tänkte jag (men å andra sidan, varför? Har ju redan testat med en extern skärm och det funkade inte (WHAT hur kunde de missa det på verksaden!!!???)). Sagt och gjort, den externa DVI-skärmen funkar och det är nu möjligt att använda datorn!!!

Gott! Känner mig betydligt mindre handikappad och lite lugnare nu när jag ha gjort backup på allt viktigt, och kan jobba med datorn. Fast jag är ju fortfarande intresserad av att få igång den interna skärmen - skulle vara fint att kunna flytta på den (det är ju trots allt en laptop). Så min idé är att köra processer som är intensiva för GPUn, som t.ex. tunga skärmsläckare (Screen Savers)

Är det någon som har haft ett liknande fel, och som kan bekräfta eller avstyrka att det är ett fel som potentiellt kan gå under den förlängda garantin från Nvidia. Kom gärna med andra förslag på hur jag kan “snabba på” processen för att få GPUn att dö helt (utan att döda nåt annat), eller vad nästa steg kan vara.

Tacksam för svar.

1
Bevaka tråden