Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra fungerar Skype över 3G?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-17 08:28

Utflyttat inlägg från
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/226769-svt-play-i-iphone-2.html
Baron, admin

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det är datamängden som sätter stopp för VOIP via 3G, där är det nog enklare än så. Ingen teleoperatör är intresserad av att släppa in en VOIP tjänst som de själva inte hanterar.

Nu är vi väldigt OT från tråden här, men en liten undran: någon som har aktiverat Skype över 3G och testat? Är det tillräckligt användbart? Eller hackar det för mycket?

Senast redigerat 2010-01-17 10:55

Skype stödjer inte voice over 3G om du inte jailbrejkar och aktiverar "stödet".
Men de kanske är det du tänker på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-17 12:07
Ursprungligen av acidflash:

Skype stödjer inte voice over 3G om du inte jailbrejkar och aktiverar "stödet".
Men de kanske är det du tänker på?

Precis det jag tänkte på. Någon som testat?

Baron: Tack!

Jag har testat med just detta "hack". Använt det vid 2 olika tillfällen senaste samtalet varade i över 20 minuter, inga hack inga tappade samtal. Det bara funkade

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-17 13:35

Och om det inte vore för att Apple har kontrakt med AT&T i USA, så hade man inte behövt jailbreaka telefonen för att få det att fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-17 15:42
Ursprungligen av smurf:

Och om det inte vore för att Apple har kontrakt med AT&T i USA, så hade man inte behövt jailbreaka telefonen för att få det att fungera.

Visst är det så. Och jag har en upplåst telefon och har inte sett någon anledning att jailbreaka den, är nöjd med de program som finns i AppStore. Och att ladda in teman osv slöar bara ner den... men just för att kunna använda Skype skulle jag kunna tänka mej det.

Det är upp till var och en. För mig var jailbreak + unlock ett måste då jag ringer med ett väldigt (för mig) förmånligt abonnemang från tele 2.

Jag tycker man inte heller man ska lägga in en massa resurskrävande proccesser när man har jailbreakat bara för man kan. Håller man sig så nära orginal som möjligt så är jailbreak bara en bonus.

Men back on topic, Skype över 3G fungerar som förväntat. Jag använder det inte ofta, men det känns skönt att veta att när jag behöver ringa kompisar som befinner sig utomlands så kan jag göra det utan att det kostar en förmögenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-18 12:43

Jag bor för tillfället i Irland, o använder de, om inte dagligen, så flera ggr i veckan iaf. O funkar mycket bra. Sparar mig många kr när jag vill ringa hem o få tag på folk.
Man kan märka av ibland att om man går in i en affär tex, att man får sämre mottagning, o då kan de hacka, men inte så farligt oftast.

En sak som jag faktiskt stör mig väldigt mycket på är att om man är i ett samtal över 3G, o sedan går i närheten av Trådlöst nätverk, så får man upp den där lilla rutan som frågar om man vill ansluta till något av dom. Får man upp den, så blir de "hold" på samtalet, o man måste klicka bort rutan, o återuppta samtalet. Jag brukar därför köra, antingen 3G, o stänga av WIFI, eller köra på WIFI hela tiden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-18 13:16
Ursprungligen av Minto0:

En sak som jag faktiskt stör mig väldigt mycket på är att om man är i ett samtal över 3G, o sedan går i närheten av Trådlöst nätverk, så får man upp den där lilla rutan som frågar om man vill ansluta till något av dom. Får man upp den, så blir de "hold" på samtalet, o man måste klicka bort rutan, o återuppta samtalet. Jag brukar därför köra, antingen 3G, o stänga av WIFI, eller köra på WIFI hela tiden

Tack för tipset, det var bra att veta.

Ursprungligen av Minto0:

Jag bor för tillfället i Irland, o använder de, om inte dagligen, så flera ggr i veckan iaf. O funkar mycket bra. Sparar mig många kr när jag vill ringa hem o få tag på folk.
Man kan märka av ibland att om man går in i en affär tex, att man får sämre mottagning, o då kan de hacka, men inte så farligt oftast.

En sak som jag faktiskt stör mig väldigt mycket på är att om man är i ett samtal över 3G, o sedan går i närheten av Trådlöst nätverk, så får man upp den där lilla rutan som frågar om man vill ansluta till något av dom. Får man upp den, så blir de "hold" på samtalet, o man måste klicka bort rutan, o återuppta samtalet. Jag brukar därför köra, antingen 3G, o stänga av WIFI, eller köra på WIFI hela tiden

Om du går in på Inställningar->Wi-Fi->Fråga vid anslutning och "kryssar av" Fråga vid anslutning så borde du slippa den rutan

Ursprungligen av smurf:

BlackSmp skrev:
Jag tror inte att det är datamängden som sätter stopp för VOIP via 3G, där är det nog enklare än så. Ingen teleoperatör är intresserad av att släppa in en VOIP tjänst som de själva inte hanterar.
-------------------------------------------

Varför fungerar det då på alla andra 3G telefoner att ringa med Skype över 3G?

Apple blockerar ip-telefoni över 3g - MacWorld

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-18 16:15
Ursprungligen av koss_boss:

Om du går in på Inställningar->Wi-Fi->Fråga vid anslutning och "kryssar av" Fråga vid anslutning så borde du slippa den rutan

Jo jag vet att den finns, men vill ha den igång när jag rör mig runtom i vanliga fall. Så är den aktiverad så har man det problemet. Var mer så jag menade Är dock fullt medveten om den inställningen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 11:31

Omväg

det finns en enkel och portabel omväg för att använda iPhone, Skype och 3G utan jailbreak. Köp en Huawei minirouter Mifi E5830. De säljs i 3-version från nätet upplåsta på Ebay. jag köpte en från England. Är aningen större än en vanlig 3G dongle, kan också användas som en sådan. Stoppa i simkortet, anslut till 3G, upp till fem användare kan sedan ansluta över wifi. enda kruxet tycker jag är att det är knepigt att använda en extern antenn, batteriet sitter i vägen för testkontakten på kretskortet som i och för sig skulle kunna användas. Jobbar på det.

Vitsen är också att man utomlands kan använda sitt vanliga kort i telefonen för samtal men köra data över wifi i Mifinoch ett lokalt kort.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-18 14:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det är datamängden som sätter stopp för VOIP via 3G, där är det nog enklare än så. Ingen teleoperatör är intresserad av att släppa in en VOIP tjänst som de själva inte hanterar.

Varför fungerar det då på alla andra 3G telefoner att ringa med Skype över 3G?

Senast redigerat 2010-01-18 15:20
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-19 12:24

Bara för o lägga in en kommentar på de där med Datamängd över 3G osv. Jag ringer hem titt som tätt som sagt, o senast igår hade jag ett samtal i ca 10 minuter, o de tog för mig ca 3-4 MB, så ingen stor förbrukning enligt mig. Jag har en begränsning på mitt kontantkort på 50MB/dag, o brukar för o ha lite marginal på de hela, räkna med en halv MB/minut. Ger en ganska bra bedömning enligt mitt användande iaf.

Hej, jag har hört vissa rykten om att skype har slutat "märka" sin data trafik som VoIP/iptelefoni.. vilket skulle göra det omöjligt för teleoperatörerna att särskilja det från annan data trafik. då ip telefoni oftast inte ingår i den fria mängden data som ingår i de flesta telefon abonnemang skulle detta göra att man kan prata fritt via skype..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-21 22:21
Ursprungligen av skogsmullen:

Hej, jag har hört vissa rykten om att skype har slutat "märka" sin data trafik som VoIP/iptelefoni.. vilket skulle göra det omöjligt för teleoperatörerna att särskilja det från annan data trafik. då ip telefoni oftast inte ingår i den fria mängden data som ingår i de flesta telefon abonnemang skulle detta göra att man kan prata fritt via skype..

Data som data. Går inte att särskilja om du skickar ett mail, tankar hem piratkopierade filmer eller pratar över skype, inte kostnadseffektivt iaf. Detta har diskuterats en del, framförallt i "Fråga Telia"-tråden.

I mitt datapaket från Telia ingår all slags data förutom "fildelning" och "IP-telefoni". Det är nog mest en moralisk begränsning då jag relativt ofta använder Skype över 3G och även testat att ladda hem torrents över telefonen.

1
Bevaka tråden