Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kubuntu - Linux som påminner om Leopard

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-01-10 00:56

Hur det kan se ut efter 15 minuter trix i en gnomemiljö (Installera ett tema - samt flytta fönsterknapparna)
http://www.gnome-look.org/CONTENT/content-pre1/56577-1.jpg

//Loofy

Linux kommer aldrig slå bland den breda massan sålänge det finns 356 olika distrubitioner att välja på och ett 20 tal fönster och skrivbordshanterare. Tyvärr. Känns som att valfriheten är både "Linux" fördel och nackdel samtidigt.

Attityden "Vad ska du med med ett gui till för bildredigering när det går lika bra med kommandoprompt?" eller "Vadå inga drivrutiner? Det är bara att ladda ner källkoden och kompilera själv till din distribution" bland communityn hjälper inte direkt.

Annars gillar jag gnome/linux och tänkte byta ut min windows vista-installation på jobbdatorn. Att jag kan få det at se ut som osx hjälper.

Ursprungligen av Code Red:

Attityden "Vad ska du med med ett gui till för bildredigering när det går lika bra med kommandoprompt?" eller "Vadå inga drivrutiner? Det är bara att ladda ner källkoden och kompilera själv till din distribution" bland communityn hjälper inte direkt.

Annars gillar jag gnome/linux och tänkte byta ut min windows vista-installation på jobbdatorn. Att jag kan få det at se ut som osx hjälper.

"kompilera"? jag joggar inte i skogen...:) fikonspråk kommer aldrig att nå massan och inte någon specifik linux variant heller. Däremot kommer linux som begrepp att bli större - kommer säkert att blandas i hop med OPENSOURCE och det kommer att gynna Linux.

Opensource är det som gäller i framtiden oavsett vilket företag/organisation som styr det. Apple komer aldrig att bli helt opensource och så kommer det att funka för apple har inte 95% av marknaden eller ens 10%. Det handlar inte först och främst om marknadsandelar för apple.Det kommer som en följd av att man gjort ett bra jobb med att uppnå det ENDA målet.. Det är jag som apple/mac användare glad för.

mina 2 cent.

Ursprungligen av Antonio.E:

Linux kommer aldrig slå bland den breda massan sålänge det finns 356 olika distrubitioner att välja på och ett 20 tal fönster och skrivbordshanterare. Tyvärr. Känns som att valfriheten är både "Linux" fördel och nackdel samtidigt.

Det där är egentligen ett ganska lustigt sätt att se på det. Linux har nämligen ingen skrivbordshanterare. Egentligen är det bara en kärna, ett program som kopplar samman hårdvaran med programvaran, hanterar processer och drivrutiner.

Jag poängterar inte det här bara för att märka ord. Det finns inget utom kärnan som behöver vara gemensamt mellan två Linux-distributioner, en av de komponenter som en användare aldrig ska behöva komma i kontakt med. Det är egentligen sak samma om du använder Linux-, BSD- eller Solaris-kärnan. Du kan oftast använda samma skrivbordsmiljö på allihop. De flesta skulle inte märka någon skillnad.

För visst säger du till dina vänner att du använder Mach, rentav XNU för att vara exakt? Eller säger du att du använder XNU-distributionen Mac OS X?

Om du tycker att det är för brett att bara kalla det för Linux så säg att du använder t. ex. Debian, eller en GNOME-miljö. Vad du använder för kärna är inte alltför relevant.

Ursprungligen av Marcus K:

Det där är egentligen ett ganska lustigt sätt att se på det. Linux har nämligen ingen skrivbordshanterare. Egentligen är det bara en kärna, ett program som kopplar samman hårdvaran med programvaran, hanterar processer och drivrutiner.

Jag poängterar inte det här bara för att märka ord. Det finns inget utom kärnan som behöver vara gemensamt mellan två Linux-distributioner, en av de komponenter som en användare aldrig ska behöva komma i kontakt med. Det är egentligen sak samma om du använder Linux-, BSD- eller Solaris-kärnan. Du kan oftast använda samma skrivbordsmiljö på allihop. De flesta skulle inte märka någon skillnad.

För visst säger du till dina vänner att du använder Mach, rentav XNU för att vara exakt? Eller säger du att du använder XNU-distributionen Mac OS X?

Om du tycker att det är för brett att bara kalla det för Linux så säg att du använder t. ex. Debian, eller en GNOME-miljö. Vad du använder för kärna är inte alltför relevant.

Ganska medveten om det, därför jag skrev " " runt Linux.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 09:23

Tyvärr så tror jag inte att opensource är framtiden. För och främst är det inte speciellt något man kan tjäna på så då är det rätt ointressant för många investerare. Och utan investerare blir det inget.

För det andra och det ser man till och med under rätt stora projekt (debian t ex) så har olika människor olika syn hur projektet ska göras. Där är splittringen så stor att många utvecklare slutar och börjar jobba på något annat. Bra exempel är linux kernel utvecklaren con kolivas som tröttnade på att tjafsa med andra utvecklare som ifrågaställde allt.

Open source är inte dåligt det finns ju framgångsrika projekt som Mozilla Firefox, mySQL och OpenOffice för att inte nämna alla linux distros. Men open source kommer bara vara en liten nisch av program marknaden som sponsras utav stora företag som tjänar pengar på att sälja support eller andra special anpassade program, IBM t ex.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Tyvärr så tror jag inte att opensource är framtiden. För och främst är det inte speciellt något man kan tjäna på så då är det rätt ointressant för många investerare. Och utan investerare blir det inget.

För det andra och det ser man till och med under rätt stora projekt (debian t ex) så har olika människor olika syn hur projektet ska göras. Där är splittringen så stor att många utvecklare slutar och börjar jobba på något annat. Bra exempel är linux kernel utvecklaren con kolivas som tröttnade på att tjafsa med andra utvecklare som ifrågaställde allt.

Open source är inte dåligt det finns ju framgångsrika projekt som Mozilla Firefox, mySQL och OpenOffice för att inte nämna alla linux distros. Men open source kommer bara vara en liten nisch av program marknaden som sponsras utav stora företag som tjänar pengar på att sälja support eller andra special anpassade program, IBM t ex.

//Rob

OM det finns pengar att spendera så är opensource inte lika intressant, men vad händer när det inte finns så mycket att spendera och allternativet är i många fall gott nog?

klyftan minskar och synligheten ökar för opensource varje dag. Vägen genom ett MS dominerat landskap kommer att bjuda på patrull så klart, men opensource försvinner inte för det..Det är direkt hot mot en stor IT organisation och det är således inte så populärt att släppa in det. Sen finns alltid "politik" involverat.

se här. och säkert på tusen ställen till, indikatopner på att Billgates fond pengar/bidrag används som ett slagträ för Microsoft
WSJ: Microsoft Vs. Linux in Africa, and the results ain't pretty - OLPC News Forum

Världen är inte på väg in i en MS dominans, de är på väg ur en...

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-25 20:09
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

OM det finns pengar att spendera så är opensource inte lika intressant, men vad händer när det inte finns så mycket att spendera och allternativet är i många fall gott nog?

klyftan minskar och synligheten ökar för opensource varje dag. Vägen genom ett MS dominerat landskap kommer att bjuda på patrull så klart, men opensource försvinner inte för det..Det är direkt hot mot en stor IT organisation och det är således inte så populärt att släppa in det. Sen finns alltid "politik" involverat.

se här. och säkert på tusen ställen till, indikatopner på att Billgates fond pengar/bidrag används som ett slagträ för Microsoft
WSJ: Microsoft Vs. Linux in Africa, and the results ain't pretty - OLPC News Forum

Världen är inte på väg in i en MS dominans, de är på väg ur en...

Problemet är att även om många regeringar och organisationer sätter på öppna standard t ex open document formatet (och även MS som med hjälp utav Sverige fick igenom OpenXML som ISO standard) så är det just nu i kris tider som man drar åt skärpet och investerar i sånt med minsk risker och då är det för mjukvara som kan garantera support. Och då är det stora företag som gäller MS t ex. Att införa Linux på många arbetsplatser kostar mer pengar än att använda sånt som många redan känner till. OpenSource kommer inte att försvinna men jag tror att i de närmaste åren blir det mindre stöd för opensource. (T ex Oracle som köpte SUN och har nu MySQL kan det t o m försvinna som opensource)

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 01:27

Men det finns ju lösningar som Suse från Novell, det är väl Linux med support.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 00:41

nej KDEdesktop = windowsBlingBling!
- tex simdock = en BlingBling på desktop som Programstartare ni har (oberoende av dektopmiljön) och ger OSXplagiatet!! - allt är inte ubuntuDefault (jag kör det i o f s då det finns mest PROGtill den communityn\debian)

jag kör *openbox på eget Tweakat & Remixat OS med realtids kernel (ubuntubaserade KernelPatchen)

*för satt slippa allt RAMminnes graphix-dravel \ iCandy, för att jag trivs med det
.. har conky som backdrop för att kolla av systemets vikiga dela grafiskt...

-- [windowsknappen]+[z] = starta & skriv början på programnNamnet (alternativen med samma namns\körbara filernas början dyker upp → "dmenu" → DMENU | tools suckless tools

allt jag kör e GUIverktyg för inställningar etc desktop, jag rör inte terminalgrejjerna ö h t! hahaha!

ett eget tweakat OS utan muspekande blöjjor i bildväg!

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 00:47

jag hoppas att dom större firmorna får upp ögonen och portar över program till oss på linux (jobbiga jävlar som vill ha saker på eget sätt) då det handlar mer om bekvänlighet på DESKTOP utanför dom satta koncepten ..

ni på muspekand OSX kör ju hardCore BSD idag, + iCandy GUI!! med INTELproppellrar!

DVS en remix på BSD! som ni tuggar på \ TOPstyrt \ GUDEN!! \ default sett . .WYSIWYG

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 00:50

det e inget fel .. men hårdvaran ni har och köpa på sig \ in sig conceptet funkar inte för mig då jag har samlat hop mina delar & OSpyssel från groove~soprummet och jag tycker det funkar bra, på noll kommers \ recyklade grejjer → då jag iaf inte har råd till annat!!

.. men man behöver inte spotta på oss för det, bara för att det e OPENsource\free
-- blir att man bara spottar på varandra i slutändan och det tar ju bara en massa energi i båda längren -- ELLER HUR! inget ger det andra mer energi för att focucera & trockla sig frammåt til en skönare samlevnad \

COEXistance!!?

vi kan hjälpa varandra frammåt istället för att slå ner och hata plattformarna och folk på dom pga personliga val

nä lägg ner vapnen och blicka frammåt hörni!!

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 01:07

openSUSE \ novell 11.2 \\ FedoraCore 12 \\ mandriva etc gillar jag som faen!
mkt välskrivet, men har inte krut ur dunken för att få det att rocka riktigt default
- samma sak med dom flest iCANDys idag, multipla desktops på 3D valls\ hexagonTeta desktops!

ni soom kör ubuntu ska snegla på MINT linux .. mkt bättre verktyg för nybörjare!!

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 01:15

jag skulle betala en gång till, för att kunna köra SONY acidpro\soundforge på linux .. istället för att ha det låst på windows från deras sida (jag har licensen aktiv\köpt ju, men kan inte använda programmen idag, då jag sitter på en lös free-flotte)

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 01:21

\\ ursäkta för lite utsvävningar kring topic \ jag bor ju inte här
- hittar inte hem ;D

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-27 02:02

ni som kör KDEdesk browser Konqueror kanske har större lycka ang hur www-siten tar och kramar om den browsern, går att köra clownad som annan

-- mozilla FF3+ kan kuka som fan på linux!!
-- opera 10 oberoende kan vara en lösning!
-- clowna som InternetExplorer mot siten som kräver (specialBrowserz, för att kommma vidare)

ni som kör ubuntu gnomeDesk, testa midBrowser (finns i apt-get install midbrowser eler GUI via synaptic
-- för enbart surfen om det kukar på ev sidvisning
\ e mest till för netBoox men den renderar sidorna som det ska enligt pöbel IE \ FF3+ webbskaparna (windows\osx)
\ men inget för bank transfer surf !!

annars se man bara hur jäkla taskigt och skäggigt sidorna e kodade WYSIUYIUIOUWYG! .RAW! med firefox 3+

Bevaka tråden