Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sudo lösenord i Terminal

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 14:34

Skall köra en grej i Terminal som skall avinstallera Dave. Efter infot som jag kopierat in från ett mejl från mjukvaruleverantören skall jag skriva in mitt lösenord. Jag skriver men det syns inte. Jag har nu förstått att det skall vara så. När jag trycker på enter frå jag docki svaret "wrong password. Try again" Jag använder mitt administratörslösen. Samma som vid installatio av program. Har kollat detta. Nån som vet vad det kan vara?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-19 14:39

Vilka kommandon skriver du in i Terminal?

Vilka typer av användarkonton kör du på datorn? Kör du ditt eget normala konto som ett standard-konto, med ett separat administratörskonto?

Om det är det senare, så är det så att sudo kräver att den som kör programmet är med på en speciell lista. Att ändra den är rejält bökigt. Logga istället in som administratör (via Mac OS), öppna Terminal och kör kommandona därifrån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 14:49

Jag är inte så hemma i Terminal. När jag öppna Terminal står det nåt defaut där. Jag lägger till en lång radda sudo kommandon som jag fått i ett mejl från mjukvaruleverantören.

Ang lösenordet så är jag själv admin på min dator vad jag vet. Jag har ju själv gjort installationen av allt. Har dock fått den uppdaterad till 10.6 av Lan Master här i Sth. Kan man kolla om det är jag som är admin nån stans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 15:08

Detta står i terminal när jag öppnar det.

Last login: Tue Jan 19 15:06:53 on console
Macintosh:~ jens$

Det ska stå där.

Du kan testa skriva "sudo su" utan "" och sen mata in ditt lösenord. Klagar den inte och du får en ny rad så fungerar ditt lösen. Klagar den på fel lösenord så är antingen din user inte admin eller så skriver du in fel lösen.

Du kan kolla under Systeminställningar -> Användare om ditt konto är admin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 07:08

Problemet är löst. Det var fel info från mjukvaruleverantören. Idioter. Hittade rätt info på deras egen hemsida. Två hela arbetsdagar i sjön. Jaja. Så kan det bli

Ha det gott allihop.

Jens

1
Bevaka tråden