Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på sjukhus?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ta med en iPhone om man blir inlagd på sjukhus eller kan den störa elektronisk utrustning som finns där? Kan man kanske spela inlagda spel utan att störa något?

Den är väl som vilken annan mobiltelefon som helst. Men sätter du den i flygplansläge så skall den ju inte störa nämnvärt. Sedan beror det ju på var man ligger, jag låg inlagd några veckor på ortopeden och då var det inga som helst problem att ha mobilen påslagen.

Sätt den i flygplansläge, så kan du nog spela spel utan att störa någon utrustning.

Snabba svar i detta forum

Fråga mig inte varför men besökt många sjukhus. Bara satt den i flygplansläge. Inga konstigtheter.

När jag flög flyg med Air Europa fick jag inte ha på iPhonen i flygplansläge... Hade för mig att den stängde av all kommunikation då och borde väl inte störa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 16:39

Har haft samma på många flygbolag jag åkt med, dom blåvägrade mig att ha mobilen på, även om den var satt i flygplansläge. Borde väl inte vara problem med en iPhone iofs, bara att säga att det är en Touch!

Ursprungligen av NBK:

Har haft samma på många flygbolag jag åkt med, dom blåvägrade mig att ha mobilen på, även om den var satt i flygplansläge. Borde väl inte vara problem med en iPhone iofs, bara att säga att det är en Touch!

Det här beror väl mest på att det finns en uppsjö av lurar, blackberrys, iPhones etc och personalen är flygpersonal - inte mobiltekniker.

De har ett läge som löser deras problem med hur det skall vara - avstängt.
"Flygplansläge", jojo, säkert hälften slår väl AV det efter en stund (för att uppdatera High Scores i sitt spel, eller Twittra "Titta jag flyger!" eller Facebooka samma sak...)
På håll kan inte personalen se om du har "flygplansläge" på eller inte.

Mythbusters har testat om det stör, kom fram till att de INTE kunde påvisa det hela ATT det störde... MEN
...flygindustrin kan inte UTESLUTA det till 100%, det finns skuggan av en chans att det KAN störas av en mobil och då får ingen ha på grejerna.

Även om risken är liten vill man ju inte bli den förste som flyger in i en alpvägg pga detta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 17:19
Ursprungligen av Goflorp:

Det här beror väl mest på att det finns en uppsjö av lurar, blackberrys, iPhones etc och personalen är flygpersonal - inte mobiltekniker.

De har ett läge som löser deras problem med hur det skall vara - avstängt.
"Flygplansläge", jojo, säkert hälften slår väl AV det efter en stund (för att uppdatera High Scores i sitt spel, eller Twittra "Titta jag flyger!" eller Facebooka samma sak...)
På håll kan inte personalen se om du har "flygplansläge" på eller inte.

Mythbusters har testat om det stör, kom fram till att de INTE kunde påvisa det hela ATT det störde... MEN
...flygindustrin kan inte UTESLUTA det till 100%, det finns skuggan av en chans att det KAN störas av en mobil och då får ingen ha på grejerna.

Även om risken är liten vill man ju inte bli den förste som flyger in i en alpvägg pga detta...

Hör dina argument. Då kan man ju ta det ett steg till och fråga sig varför telefontillverkarna döpt det till "Flight mode". Har en rätt färsk nokia-lur här och nu har dom iaf döpt om läget till "Offline", mindre "vilseledande" om inte annat.

Ursprungligen av NBK:

Hör dina argument. Då kan man ju ta det ett steg till och fråga sig varför telefontillverkarna döpt det till "Flight mode". Har en rätt färsk nokia-lur här och nu har dom iaf döpt om läget till "Offline", mindre "vilseledande" om inte annat.

Tillverkarna kan döpa det till vad de vill.
Flygbolagen skiter i det, de vill se luren avstängd annars är risken att det är en 3G/GSM-pryl som kommunicerar.

Sist jag flög (Lufthansa) sa Stewarden till mig att är det en iPhone? Ja, sätt den i flight mode, frågar ngn är det en iPod touch... så slipper du förklara (han tog i ordentligt när han sa IPOD...)...
Troligen var detta en kille som kunde, visste och var intresserad.
Han kanske hade en iPhone själv?

På andra flygningar har det vart ett NO! rätt i nyllet på en...

På sjukhusen heter det att man inte kan UTESLUTA att det KAN påverka ngn maskin som är koppld till ngn i livsuppehållande syfte, alternativt störa ngt mätinstrument.
Har vart på avdelningar där personalen själva går omkring med en lur i örat...

Det bästa sättet att komma till rätta med detta borde vara att sätta en 3G-mast eller flera direkt på sjukhusets tak. Då går alla lurar inom sjukhuset ner på minimal effekt och stör betydligt mindre än de som står utanför sjukhuset på trottoaren och ringer...

Ursprungligen av Goflorp:

Sist jag flög (Lufthansa) sa Stewarden till mig att är det en iPhone? Ja, sätt den i flight mode, frågar ngn är det en iPod touch... så slipper du förklara (han tog i ordentligt när han sa IPOD...)

Precis det hon frågade mig också "Sir, is that an iPhone?" Jag svarade ja, och att jag hade sätt den i flight mode. Men som sagt, det spelade ingen som helst roll. Den skulle vara avstängd. Så hon visste precis vad det var för något.

Ursprungligen av tobias.flood:

Precis det hon frågade mig också "Sir, is that an iPhone?" Jag svarade ja, och att jag hade sätt den i flight mode. Men som sagt, det spelade ingen som helst roll. Den skulle vara avstängd. Så hon visste precis vad det var för något.

Sätt den i flight mode, -is that an iPhone? No, it's just an ipod....

(jag blev alltså uppmanad att sätta den i FM, och sedan om ngn annan frågade blåljuga att det var en iPod...)
- men det kanske var mina vackra melerade ögon han gillade

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 22:00
Ursprungligen av Goflorp:

Det här beror väl mest på att det finns en uppsjö av lurar, blackberrys, iPhones etc och personalen är flygpersonal - inte mobiltekniker.

De har ett läge som löser deras problem med hur det skall vara - avstängt.
"Flygplansläge", jojo,säkert hälften slår väl AV det efter en stund (för att uppdatera High Scores i sitt spel, eller Twittra "Titta jag flyger!" eller Facebooka samma sak...)
På håll kan inte personalen se om du har "flygplansläge" på eller inte.

Mythbusters har testat om det stör, kom fram till att de INTE kunde påvisa det hela ATT det störde... MEN
...flygindustrin kan inte UTESLUTA det till 100%, det finns skuggan av en chans att det KAN störas av en mobil och då får ingen ha på grejerna.

Även om risken är liten vill man ju inte bli den förste som flyger in i en alpvägg pga detta...

Med vilken täckning då?

Ursprungligen av zappee:

Med vilken täckning då?

Oftast med en övertäckning, det är det som är ett av de största problemen, du "hörs" av 300 basstatationer istf 3... plus att i 900kmh blir det en helskottas massa handover...

Inte vet jag, men på alla SAS flygningar så ber de dig att slå av telefonen helt under start och landning men tillåter flight mode under flighten.

Och Goflorp; det skulle inte förvåna mig om det inte redan sitter mobilmaster på flera sjukhus. De är vanligare än vad många tror och om du bara vet vad du ska titta efter så hittar du dem överallt

Edit: Jag gjorde en googling..
http://www.mobilsmog.se/2009/07/karolinska-universitetssjukhuset.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-20 18:15

De flesta sjukhus har faktiskt en eller flera operatörer etablerade inom fastigheten för att få täckning. såväl 2G/3G/och planerat för 4G.

Ursprungligen av goranlin:

Kan man ta med en iPhone om man blir inlagd på sjukhus eller kan den störa elektronisk utrustning som finns där? Kan man kanske spela inlagda spel utan att störa något?

Jag hade skaffat en sån där liten laddare-combo från ngn bra Mac ÅF

USB-sladd (ladda den i en dator)
220Volt till uSB + sladden ovan - ladda den i vägguttaget
12V-cigguttaget + sladden - ladda den i bilen.

Bästa 210:- jag investerat nånsin sedan jag var 16 och köpte
kondomer för första gången

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-01-20 20:12

Det är inga problem med mobiler på sjukhus enligt min syster som är sjuksköterska. Flera läkare har mobiler på och de ligger ibland i en hög vid operation och tydligen inte heller ovanligt att någon får samtal i den. Så ta du med dig din iphone och ha det så kul!

/what

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-20 20:17
Ursprungligen av what:

Det är inga problem med mobiler på sjukhus enligt min syster som är sjuksköterska. Flera läkare har mobiler på och de ligger ibland i en hög vid operation och tydligen inte heller ovanligt att någon får samtal i den. Så ta du med dig din iphone och ha det så kul!

/what

Tekniskt sett är det inga problem. Men precis som på flyget, en del sjukhus har (fortfarande) totalförbud, en del inte.
Telia och Ericsson gjorde en mätning för en massa år sedan, och kom fram till att man måste vara 10-30 cm från utrustningen för att störa. Så de sa att 50 cm var det inga problem, och rekommenderade en meter som säkerhetsmarginal. Men det är nog inte många sjukhus som har läst den testen...

Ursprungligen av kenjon:

Tekniskt sett är det inga problem. Men precis som på flyget, en del sjukhus har (fortfarande) totalförbud, en del inte.
Telia och Ericsson gjorde en mätning för en massa år sedan, och kom fram till att man måste vara 10-30 cm från utrustningen för att störa. Så de sa att 50 cm var det inga problem, och rekommenderade en meter som säkerhetsmarginal. Men det är nog inte många sjukhus som har läst den testen...

På Enköpings lasarett får man ha mobiltelefoner påslagen på kirurgavdelningen men inte på medicinavdelningen beroende på känsliga övervakningsapparater. Alltså olika på olika sjukhus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-21 17:33

Jag fick i alla fall ha min på mig under en operation på Danderyds Sjukhus. Jag var nedsövd i 4 timmar och de rekommenderade mig faktiskt att lyssna på musik under operationen. Glömde dock flight mode - tur att ingen ringde

Vad som gäller i flygplan är att när man befinner sig på "crusing altitude" så får man ha vissa elektroniska prylar (utan aktiv radiosändare) påslagna, under landning och start (när man inte befinner sig "crusing alt") så skall all elektronisk utrustning var avstängd (I "Flight mode" är telefonen påslagen och det är inte tillåtet).

Alltså, du får inte använda din iPhone (eller dator) under start och landning, och många har ju sina dator i vila när de går igenom säkerhetskontrollen när de flyger, för att de vill se att den fungerar. Så det borde vara detsamma med iPhone, dvs du har den i sovläge tills skylten om säkerhetsbälte släcks.

Jag brukar ställa in min på Flightmode när jag går ombord, sätter sedan telefonen i sovläge och sen är jag redo att använda den när skylten släcks.

På sjukhus använder jag iPhonen, då inget förbud finns där jag är. Många patienter har sina telefoner aktiva, så det är inga problem. Däremot önskar jag att sjukhusen hade fritt trådlöst nätverk så man kunde surfa lite när man har det tråkigt. Så kul är det inte att spela spel jämt.

Ursprungligen av CyberPet:

Alltså, du får inte använda din iPhone (eller dator) under start och landning, och många har ju sina dator i vila när de går igenom säkerhetskontrollen när de flyger, för att de vill se att den fungerar. Så det borde vara detsamma med iPhone, dvs du har den i sovläge tills skylten om säkerhetsbälte släcks.

Ska man följa flygbolagens regler gäller att all elektronisk utrustning skall vara avstängd och ej i viloläge eller flightmode osv under 1000 ft. Tror dock att många bryter mot dessa regler av oss vanliga människor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 23:30

i Sthlm erbjuds det fritt Wireless på de flesta sjukhus. Kom upp i 900kb/s så sent som igår på Huddinge Sjukhus

1
Bevaka tråden