Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macintosh IIfx i soprummet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som gjort några fina fynd i soprummet? Jag tänker på macar som hamnat där. Jag hittade en fungerande Macintosh IIfx med tillhörande skärm. Den fetaste i den modellserien med 40 Mhz processor. Nypriset enligt everymac.com 9-10000$!! Våldsamt högljudd SCSI-disk, men fin och grå. Inte så där dassigt solblekt gulbeige. Lite kul att bara sparka igång den. Tänkte ett tag göra något slags retrohörn, men nej..:)

Har hittat en del genom åren, LC, Classic osv. Brukade ta hand om det i början, fixa upp och sälja, men på senare år låter jag det ligga. Tjockskärmar och dylikt är helt enkelt inte intressant längre. Det skulle vara om det dyker upp någon raritet, som en Color Classic eller en Cube.

För några år sedan hittade jag ett helt rum (jag skojar inte) med Apple //-maskiner och tillbehör i ett ödehus. Höll på att få dåndimpen. Tyvärr hade det varit folk där tidigare och slagit sönder alltihop. Jag nöjde mig med en floppydisk med Apple Pascal från 1979 som souvenir...

Ursprungligen av Mutant:

Tyvärr hade det varit folk där tidigare och slagit sönder alltihop.

Somligas nöjen kommer jag aldrig att förstå.

Mitt bästa soprumsfynd var en bunt trasiga PB3400 - med hela och fina nätaggregat! Just sådana jag behövde som reserver till Lombard och Pismo!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-21 21:43

Brukar bli tillfrågad redan innan de hamnar i soprum, många som känner (till) mig vet att jag samlar Macar.

Hela mitt grovsoprum är (oftast) fyllt med 20" skärmar, gamla tangentbord, fula grå PC-lådor etc.

Gissar att en hel del funkar men att man tröttnar på att ha en 20" skärm stor som en kubikmeter och som väger 60kg.

Grannarna som är av typen "hurtbullar i skogen och kramar vegoburgare i armhålorna" har en gammal tjockTV, den pajjade och de gick ner i soprummet med den, kom upp med en annan tjockTV som vart hel...
De fick ju vatten på sitt kuvert om återbruk så de hade att mala om i 14 dagar.

Idag hittade jag en iPod mini i soprummet. En fin liten antikvitet från 2005 :). Den låg överst i batteriåtervinningshinken. PC-formaterad och uppträdde konstigt. Men med lite handpåläggning, återställning och mac-formatering fungerar den fint. Ja, batteriet verkar vara ganska slut, men ändå. Döpte den till Soprums-iPod.

För några månader sedan hittade jag en blålila iMac G3(333Mhz tror jag) med tillhörande lila tangentbord men utan puckmus. Macen funkar fint men jag har vare sig användning eller egentlig plats för den. För några år sedan släpade jag hem två stycken PowerMac 7200/90 från den lokala tidningen, det var de enda de hade kvar efter att de haft en tydligen populär utrensning då gamla macar stod på hög. Jag tror inte jag har kvar dem.

Hej,
Vet att det är längesedan det var ett inlägg på denna sida. Gissa om jag har letat efter en IIfx åt min son. Han har ett arbete som han vill slutföra på den datorn. Tyvärr exploderade ett batteri och frätte sönder kontakter och ledningar. Har du exet kvar är jag intresserad av att höra vad du vill ha för burken.

1
Bevaka tråden