Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta språk på helt dok i InD CS4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-01-22 08:42

I Quark finns en funktion som byter språk på alla textblock inklusive alla typografimallar i ett helt dokument.

Någon som vet hur man gör detsamma i CS4?

Jag vet att man kan söka/ersätta textblocken. Men då påverkas inte formatmallarna.

Tips?

Här är ett script som först ändrar Styckeformat till Svenska, sen Teckenformat, sen all text i dokumentet.

Packa upp och lägg filen "All_2_Swedish.jsxbin" i den mapp du får när högerklickar och väljer "Visa i Finder"/"Reveal in Finder" på mappen "Användare"/"User" i panelen "Automatisering"/"Automation".

Det är ett JavaScript, men kompilerat till binär form.

Senast redigerat 2010-01-22 11:01
  • Medlem
  • 2010-01-22 10:37

Tack Mattias

Dock får jag ett felmeddelande. Har du angett språket till Swedish? Det bör i så fall stå Svenska eftersom jag kör svensk programversion av ID.

Troligen är det så. Här kommer en för svensk version.

PS. Liten marknadsundersökning
Anledningen till att jag gör ett kompilerat script är att jag förbereder en liten e-handelslösning för att eventuellt kunna sälja sånahär saker online.
Om jag genomför det, vad skulle du vilja betala för en sånhär sak?

Min fundering...
1)Ett paket med script som konverterar all text i dokumentet och alla stycke/teckenformat (som det ovan), samt separata script för stycke- och teckenformat samt text på sidorna (dvs 4 script) för ett språk.

2) Ett annat paket med samma konfiguration som ovan, men du kan fritt välja vilket språk du vill ändra till.

Priset på 1) och 2) bör vara så att om man bara vill kunna ändra till ett eller två språk ska det löna sig att köpa ett respektive två paket av 1), men om man vill ändra för tre eller fler språk skall 2) löna sig istället. (Exempel, 1) kostar 2,50:- och 2) kostar 6:-.

• Medlem
  • 2010-01-22 11:22

Hej

Nu funkar det kanon!

Vadå, 6 kr? Jag skulle kunna tänka mig att några hundralappar är lämpligt för ett skript där jag fritt kan välja att ändra mellan alla språk. 19,95 eller 29,95 US är ju en vanlig summa som man brukar betala för mindre program etc.

Gör ett sånt script så köper jag det. Maila mig på jocke . bohlin @ bomanco . com (fast utan mellanslag).

Ursprungligen av Jocke:

Hej

Nu funkar det kanon!

Vadå, 6 kr? Jag skulle kunna tänka mig att några hundralappar är lämpligt för ett skript där jag fritt kan välja att ändra mellan alla språk. 19,95 eller 29,95 US är ju en vanlig summa som man brukar betala för mindre program etc.

Gör ett sånt script så köper jag det. Maila mig på jocke . bohlin @ bomanco . com (fast utan mellanslag).

Toppen
Det där med 2,50:- och 6:- var mer exempel på förhållandet än själva priset. Tack för feedbacken. Lutar åt något i den stilen du säger, evt lite lägre.

Btw, scriptet har en begränsning i att det inte alltid funkar om Stycke/Teckenformaten ligger organiserade i mappar. Har inte utrett om det är scriptet eller ID som "buggar".

• Medlem
  • 2010-01-22 14:07

Mattias,
Vi har ofta behov av script. Du kanske är intresserad? Maila mig din kontaktuppgifter så hör jag av mig när behovet uppstår.

• Medlem
  • 2010-08-25 09:12

Mattias Jonsson hjälpte mig med ett script tidigare. Kanske läser du detta.

Om inte. Är det någon annan som är duktig på script till CS4?

Jag behöver alltså en funktion/script där jag kan ändra språk på all text i dokumentet samtidigt som alla styckemallar och teckenmallar.

Fråga: Finns den funktionen i CS5?

//Jocke

1
Bevaka tråden