Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bred rand med fel färger på iMac 20"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-22 22:06

Hej!

Vi har en iMac 20" som är knappt 2 år gammal som råkat ut för ett tråkigt fel i veckan. En rand som är ca 4 cm bred, vertikal från topp till botten av skärmen visar helt andra färger än resten av skärmen. Det rör sig inte om döda pixlar, de ändrar färg samtidigt som resten av skärmen ändrar färg men med helt andra färger. Den grå bakgrunden här på 99mac blir t.ex. beige i randen. Jag försökte ta en bild på detta med skärmavbildning, men denna blir helt grå om man inte håller den över området.

Jag antar att detta är ett hårdvarufel, även om det verkar lite märkligt. Finns det någon chans att man kan få det åtgärdat via återförsäljaren trots att det nästan gått två år eller är man helkörd och måste byta hela skärmen (vilket säkert inte är gratis).

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • Alingsås
  • 2010-01-22 22:10

Kan tillägga att skärmen visar vitt och svart helt korrekt vid randen, det är alla andra färger som visas felaktigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-23 11:54
Ursprungligen av gurne:

Hej!

Vi har en iMac 20" som är knappt 2 år gammal som råkat ut för ett tråkigt fel i veckan. En rand som är ca 4 cm bred, vertikal från topp till botten av skärmen visar helt andra färger än resten av skärmen. Det rör sig inte om döda pixlar, de ändrar färg samtidigt som resten av skärmen ändrar färg men med helt andra färger. Den grå bakgrunden här på 99mac blir t.ex. beige i randen. Jag försökte ta en bild på detta med skärmavbildning, men denna blir helt grå om man inte håller den över området.

Jag antar att detta är ett hårdvarufel, även om det verkar lite märkligt. Finns det någon chans att man kan få det åtgärdat via återförsäljaren trots att det nästan gått två år eller är man helkörd och måste byta hela skärmen (vilket säkert inte är gratis).

Tack för hjälpen!

Det är vid sådana här tillfällen man önskar att man valt till en Apple Care Protection garanti på 3 år.

Men om du söker finns flera trådar om garanti ärenden och konsumenköpslagen hit eller dit.

Men det är ytterst svårt att hävda någonting efter att den vanliga 1 åriga Apple garantin har gått ut .

Men lycka till.

1
Bevaka tråden