- FrrH
- Medlem ●
Hej,
för att få bättre sync testade jag för någon dag sedan att lägga om mina konton till exchange med push (gmail, gcal, gcontacts). Det fungerar trevligt - bortsett från att min telefon blivit väldigt varm och batteritiden sjunkit något drastiskt. Om jag tar en fulladdad nalle med mig till jobbet (ca 8:00) ligger batteritiden på ca 30% kl 18 samma dag.
Jag gissar att det är exchange & push som är boven (testar att ändra tillbaka idag). Är detta något ni också upplevt? Finns det något annat jag kan testa att göra?
Jag har ungefär samma batteritid med Push.
Stänger jag av push får jag lite längre standbytid. Om jag exempelvis försöker spela upp film och jämföra med de tider apple anger, så är det ungefär samma eller bättre.
Det ska exempelvis gå att spela video i 10 timmar med WiFi på.
Upplever inte att telefonen är varm dock.
Hade en kollega som hade samma problem med exchange. Fast där blev batteritiden ännu sämre. Till en början fattade han inte alls vad som var fel, telefonen slukade batteri precis som om den arbetade hela tiden, har för mig att den dog på ca 6h. Det som hade hänt var att han hade varit tvungen att byta lösenord på sitt exchangekonto. Detta medförde den urusla batteritiden av någon anledning. För så fort han raderade kontot på telefonen och lade in det på nytt så blev batteritiden precis som vanligt igen.
På Telia hade de ingen aning om vad felet kunde vara. Enda förslaget de kom med var att timern kanske gick i bakgrunden...
Men hursom så googlade jag fram att exchange kunde vara boven, vilket det tydligen var.
Hade en kollega som hade samma problem med exchange. Fast där blev batteritiden ännu sämre. Till en början fattade han inte alls vad som var fel, telefonen slukade batteri precis som om den arbetade hela tiden, har för mig att den dog på ca 6h. Det som hade hänt var att han hade varit tvungen att byta lösenord på sitt exchangekonto. Detta medförde den urusla batteritiden av någon anledning. För så fort han raderade kontot på telefonen och lade in det på nytt så blev batteritiden precis som vanligt igen.
På Telia hade de ingen aning om vad felet kunde vara. Enda förslaget de kom med var att timern kanske gick i bakgrunden...
Men hursom så googlade jag fram att exchange kunde vara boven, vilket det tydligen var.
Att exchange kan vara en bov i dramat är det mycket riktigt många som föreslår, vilket jag också sett efter lite googlande. Vissa menar att det räcker med att radera och lägga till kontot igen, andra pratar om factory reset & vissa menar att exchange slukar så pass mycket mer batterier. Lite skillnad är jag beredd att ta, men den batteritid jag nu har fått är löjlig. Den innebär ju att jag konstant måste ha tillgång till ström, flera gånger om dagen.
Kör du exchange & active sync då? På gmail, google contacts och goolge cal?
Jag har Mobile Me och Google calendar synkad.
Hej,
för att få bättre sync testade jag för någon dag sedan att lägga om mina konton till exchange med push (gmail, gcal, gcontacts). Det fungerar trevligt - bortsett från att min telefon blivit väldigt varm och batteritiden sjunkit något drastiskt. Om jag tar en fulladdad nalle med mig till jobbet (ca 8:00) ligger batteritiden på ca 30% kl 18 samma dag.
Jag gissar att det är exchange & push som är boven (testar att ändra tillbaka idag). Är detta något ni också upplevt? Finns det något annat jag kan testa att göra?
Något man får leva med tyvärr.
Man kan ju förstå varför Apple så ogärna vill tillåta bakgrundsprocesser i program, när det redan med push och Exchange blir sämre.
Vi får hoppas på en batterirevolution till nästa lur.
Idag har jag testat med en annan setup. Cal&Concatcs är syncad med exchange - men hämtas manuellt när programmen öppnas. Gmailen fetchas över IMAP var 15:e min. Och telefonen mår bra igen. Kl 11.15 ligger batteritiden på 84%, och då har jag använt den i 65 minuter. Igår - med exchange och push - låg batteritiden vid samma klockslag på ca 60%, utan användningsminuter (satt i möte).
Rätt stor skillnad. Så viktigt är det inte att pusha mailen. Viss googling föreslår dock att man ska märka 10-15% batteriskillnad (vilket man kan leva med), och att man kan testa att
1) radera exhcangekontot helt och lägga till det igen
2) flytta alla mail i ens inbox till en annan mapp & börja "om" med tom box (man kan ju i det läge tänka sig att man arkiverar hela inboxen i gmail).
Jag får se om jag finner tid att testa dessa. Först ska jag satsa på att kalibrera batteriet, därtill är jag ganska nöjd med den kompromiss jag kör nu.
Själv använder jag Gpush (7:- har jag för mig) för att pusha gmail och det fungerar nästan klockrent. Den har problem att pusha mail med åäö i ämnesraden.
Men jag upplever inte sämre batteritid med Gpush. 80% med 6h vänteläge och 1h 6min användning.
Själv använder jag Gpush (7:- har jag för mig) för att pusha gmail och det fungerar nästan klockrent. Den har problem att pusha mail med åäö i ämnesraden.
Men jag upplever inte sämre batteritid med Gpush. 80% med 6h vänteläge och 1h 6min användning.
Intressant! Någon som testat boxcar?
Följde några rekommendationer efter lite googlande, tömde inboxen på mailkontot och satte upp exchangekontot igen. Nu mår nallen bättre, men jag tycker fortfarande att det är klent. Har 80% batteritid nu kl 11.30 (tog nallen ur laddaren ca 8.30). Lätt användning (några samtal, lite browsande, rss) i 1,16 min & standby i 3.30.
Det är betydligt bättre än innan, men fortfarande lite klent (även om man förmodligen kan leva med det). Synd att man inte kan göra separata pushinställningar för cal/contacts/mail - det är egentligen bara det sista man "behöver" push på, resten kan lika gärna ställas in till manuellt (sync när man öppnar appen).
Detta inlägg kanske inte alls har någon relevans för Er, eftersom jag har en iPhone 2G, men jag postar det ändå.
Jag märkte en stor skillnad i batteritid när jag slog av push notifications, kanske kan det hjälpa några av Er som inte behöver har Exchange och notification igång samtidigt?
Dock kan det vara så att 3G drar bra mycket mer batteri än vad 2G gör. Men som sagt Det kan vara till hjälp för någon iaf!
Jag märkte en stor skillnad i batteritid när jag slog av push notifications, kanske kan det hjälpa några av Er som inte behöver har Exchange och notification igång samtidigt?
Det hjälper absolut, oavsett vilken iPhone du har. Exchange och push drar en del extra (vilket ju hela tråden handlar om).
Det hjälper absolut, oavsett vilken iPhone du har. Exchange och push drar en del extra (vilket ju hela tråden handlar om).
Absolut.
Jag kan berätta om de senaste turerna, vilket kan vara av intresse för forumiterna här.
Jag jämförde min 3gs mot en kollegas. Båda var inköpta ungefär samtidigt. Blåtand av, wifi av, push mail (gmail/exchange) på. Vid ca 1.10 mins användning och 4-5 timmar standby låg min telefon på 73% av batteriet, min kollegas på 91%.
Strax efter (sen) lunch låg min nalle (då 2h användning, 6,5h standby) på ca 55%, min kollegas på 88%.
Jag gjorde skärmdumpar på båda telefonerna som referens och kontaktade telia. Du får en ny, sa supporten på en gång. Gick till teliabutiken, fick en lånetelen (av sunkig karaktär, men där kan man inte ställa krav). Inom tio dagar ska min nya telefon landa hos mig, enligt butik.
Att push drar extra batteri får man acceptera. Att batteriet är så pass dåligt som i mitt fall behöver man inte acceptera.
Om jag läste rss:en under en 10 minuters färd med spårvagn/tunnelbana kunde jag bokstavligen se hur batterimätaren droppade 1% var typ 80:e sekund.
Nu är en ny nalle på G. Vet inte om jag ska tacka telia eller apple, eller ens om man ska ropa hej innan den nya landat, men bemötandet och löftena nu har varit ypperliga.
Jag gjorde skärmdumpar på båda telefonerna som referens och kontaktade telia. Du får en ny, sa supporten på en gång.
Jag har hört liknande rapporter från andra med samma problem. Måste alltså vara ett rätt allvarligt hårdvarufel på vissa, om det är så vanligt att de direkt lovar en ny nalle.
Jag har hört liknande rapporter från andra med samma problem. Måste alltså vara ett rätt allvarligt hårdvarufel på vissa, om det är så vanligt att de direkt lovar en ny nalle.
Om jag förstod säljarna rätt är det en kostnadsprioritering. Det är tydligen dyrare att betala arbetstimmar för att byta telefon än att bara ge en ny.
Googlar man på iPhone battery drain hittar man rätt många med samma problem. Jag kunde bokstavligen följa mätaren droppa rätt snabbt vid enkel användning. Som sagt, jag ska väl inte ropa hej innan jag har den nya/lagade nallen i min hand. Håller er uppdaterade.
Jag fortsätter att hålla er postade som utlovat. Jag är faktiskt imponerad av telia/apple. Jag lämnade in min iPhone i onsdags efter jobbet. I dag har jag fått beskedet att jag får min telefon helt utbytt på garantin, och att den redan är skickad till butik (med tur kan jag hämta den i morgon alltså).
Jag har även förstått att apple står för kostnaden om batteriet tappar 50% under garantitiden. Det kan alltså vara värt att kolla för er som upplever en allt sämre batteritid. Mina ungefärliga siffror finns tidigare postade i den här tråden.
Sprillans 3gs i morgon - förhoppningsvis OS4 på onsdag. Life is good!:)
Jag fortsätter att hålla er postade som utlovat. Jag är faktiskt imponerad av telia/apple. Jag lämnade in min iPhone i onsdags efter jobbet. I dag har jag fått beskedet att jag får min telefon helt utbytt på garantin, och att den redan är skickad till butik (med tur kan jag hämta den i morgon alltså).
Jag har även förstått att apple står för kostnaden om batteriet tappar 50% under garantitiden. Det kan alltså vara värt att kolla för er som upplever en allt sämre batteritid. Mina ungefärliga siffror finns tidigare postade i den här tråden.
Sprillans 3gs i morgon - förhoppningsvis OS4 på onsdag. Life is good!:)
4.0 kommer inte komma imorgon.
Jag är i Mocambique nu och här finns inget 3G (eller ens EDGE). Dessutom har jag data roaming avslagen förstås. Har Push aktiverat, men det funkar bara när jag har WiFi-kontakt (vilket iofs jag har större delen av dygnet, men det kommer inga Push-meddelanden om jag inte väcker telefonen).
Det roliga är att jag behöver inte ladda den mer än var tredje/fjärde dag nu. Använder den mycket sparsamt på dagarna, mer på kvällarna. Så visst gör det stor skillnad beroende på vad som är påslaget.
Inget nytt till debatten, tänkte bara dela med mej...
Jag är i Mocambique nu och här finns inget 3G (eller ens EDGE). Dessutom har jag data roaming avslagen förstås. Har Push aktiverat, men det funkar bara när jag har WiFi-kontakt (vilket iofs jag har större delen av dygnet, men det kommer inga Push-meddelanden om jag inte väcker telefonen).
Det roliga är att jag behöver inte ladda den mer än var tredje/fjärde dag nu. Använder den mycket sparsamt på dagarna, mer på kvällarna. Så visst gör det stor skillnad beroende på vad som är påslaget.
Inget nytt till debatten, tänkte bara dela med mej...
Jo, det finns 3G i Mozambique.
GSM Coverage Maps | Mozambique
Men du måste sätta på roaming för att du ska se ikonen.
Jo, det finns 3G i Mozambique.
GSM Coverage Maps | Mozambique
Men du måste sätta på roaming för att du ska se ikonen.
I Maputo ja, men jag är uppe i norra delen Just nu ingen signal alls....
Roamingknappen ska väl bara ha med data att göra? 3G kan man ju använda för att ringa med, så det borde väl räcka med att slå på 3G för att se den. Ikonen visar väl bara att 3G finns, inte att jag roamar på datasidan?
Ringa och SMSa funkar utan att jag slår på Roaming i alla fall och det står ju faktiskt "Data-Roaming" på knappen....
Roamingknappen ska väl bara ha med data att göra? 3G kan man ju använda för att ringa med, så det borde väl räcka med att slå på 3G för att se den. Ikonen visar väl bara att 3G finns, inte att jag roamar på datasidan?
Ringa och SMSa funkar utan att jag slår på Roaming i alla fall och det står ju faktiskt "Data-Roaming" på knappen....
Stämmer bra, roamingknappen har bara med data att göra. 3G får du ändå om det finns.
När jag senast var utomlands så fick jag ingen 3G/E-ikon med roaming avslaget.
Givetvis kunde jag ringa m.m. i alla fall.
När jag senast var utomlands så fick jag ingen 3G/E-ikon med roaming avslaget.
Givetvis kunde jag ringa m.m. i alla fall.
Jag har testat med 3G påslaget och Data-roaming avslagen, den tappar täckning ofta (Ingen service). Slår jag av 3G får jag full signal...
Det är intressant hur stor skillnad det gör. Jag kan tänka mig att Apple jobbar hårt på att försöka få bättre utnyttjande av batteriet, men de jobbar i motvind i den frågan för ju bättre de gör iPhone desto mer lär man använda den...
1,5 år gammal iphone 3G Har push aktiverat mot mobileme´s kalender. Och fetchar mail varje timme.
Klarar knappt 7 timmar sen laddning. Är det normalt?
Fulladdad på morgonen när jag åker till jobbet, vid lunch har man hunnit kolla lite mejl, kanske en liten doodlejump på minuter. Då är batteritiden under 50%. Vid jobbdagens slut ska jag vara glad om jag har 10% kvar
Undra om man kan hävda garanti då batteri är en förbrukningsvara som telia reserverar sig emot.