Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation"

Tråden skapades och har fått 1297 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av REP:

Mac Mini är bäst som media ! !

Öh.. va?

Som resekompis på hotellrum, på föreläsningar och möten är den perfekt, tror jag. Men mycket hänger på priset. 5000 kr för den lilla, 9000 kr för värstingen?

Ursprungligen av Mattias A:

Som resekompis på hotellrum, på föreläsningar och möten är den perfekt, tror jag. Men mycket hänger på priset. 5000 kr för den lilla, 9000 kr för värstingen?

Ohh, kollar man på motsvarande windows netbooks, iofs ofta utan touchscreen, hamnar man på 2000-3000:-. Är priset över 3995:- för instegsmodellen är ju produkten stekt direkt. Så dyra leksaker köper inte ens de med överskott i privatbudgeten.
Jag har en känsla att det blir Apple TV fiasko av detta.

Ursprungligen av Firechild:

Ohh, kollar man på motsvarande windows netbooks, iofs ofta utan touchscreen, hamnar man på 2000-3000:-. Är priset över 3995:- för instegsmodellen är ju produkten stekt direkt. Så dyra leksaker köper inte ens de med överskott i privatbudgeten.
Jag har en känsla att det blir Apple TV fiasko av detta.

Håller med, delvis. Det finns alltid en marknad för den som har pengar. Jag hoppas verkligen priset blir runt 3000 för instegsmodellen. Men Apples produkter brukar kosta "lite mer" i pengar, men också ge mycket mer i användarupplevelse.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 19:52

Jamen, det är ju det som är grejen...vem är den här riktad till? Jag har både en bärbar mac och en iPhone...jag har ingen användning för en sådan här...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-01-27 19:53

*håller tummarna för att det blir nått mer*

Nu kommer iBooks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 19:54

Om några år kommer en iPad framstå som lika självklar för tvivlarna som en iPhone gör idag. Vi kommer väl alla ihåg knallkorkarna som skrev "Flopp!" 2007...

iBooks... liknar Classics på iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 19:55

Ojoj alla ni som ville att tableten skulle heta iBook: Deras nya e-bokläsarprogram heter ... iBooks!

Hoppas man kan invertera böckerna. Jag läser hellre vit text på svart bakgrund.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hoppas man kan invertera böckerna. Jag läser hellre vit text på svart bakgrund.

Brukar ju kunna invertera allt, så för tillfället lär det väl gå.

Synd att bilden är så dålig på livestreamen, fast kul att se det live i alla fall.

Bara jag som hoppas på att iBooks kommer vara för Macs också?

hm...en stor ipod touch egentligen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-27 19:58

Har han nämnt något om synkning till dator, eller surfa via iPhonen?

Nerslimmad iWork på G?

...och så iWork.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 19:59

Jamen, så de kommer att revolutionera bokläsningen trots allt! Med ett bokläsarprogram och en bokaffär.

Men varför är detta OS så fyllt med fula bilder och analogier till de analoga motsvarighterna? Kalenderna är en slags läder bok, bokprogrammet har en bakgrund så att det ser ut som boksidor ... Det borde inte behövas - det här skall stå för sig självt.

Ogillar t.ex. iPhone-programmen Anteckningar och Kompass av samma anledningar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 20:01
Ursprungligen av Rajje:

Jamen, så de kommer att revolutionera bokläsningen trots allt! Med ett bokläsarprogram och en bokaffär.

Jag hoppas att du var ironisk där...

För på vilket sätt är det här mer revolutionerande än t.ex. Kindle?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 20:04
Ursprungligen av lasselu:

Jag hoppas att du var ironisk där...

För på vilket sätt är det här mer revolutionerande än t.ex. Kindle?

Genom att det är Apple. Apple har gjort en riktigt cool produkt som kan massa coola saker och som även kan agera bokläsare. Folk kommer att köpa iPad i drivor och industrin kommer att fokusera på det.

På samma sätt som att det fanns massor av telefoner med simpla webbläsare tidigare och ett antal sidor hade gjort WAP-versioner av sina sidor så att det skulle funka, men när iPhone kom började massor av webbsidor anpassas för mobilt visande.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-27 20:08
Ursprungligen av Rajje:

Genom att det är Apple. Apple har gjort en riktigt cool produkt som kan massa coola saker och som även kan agera bokläsare. Folk kommer att köpa iPad i drivor och industrin kommer att fokusera på det.

Äh, struntprat...som bokläsare så ser den inte ut att leverera ett uns mer än vad en Kindle gör...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-27 20:09

Apple upprepar hela tiden just nu.
De vill visa att iPad kan mycket.....

Men den är med risken Låst...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-01-27 20:09
Ursprungligen av Rajje:

Genom att det är Apple. Apple har gjort en riktigt cool produkt som kan massa coola saker och som även kan agera bokläsare. Folk kommer att köpa iPad i drivor och industrin kommer att fokusera på det.

På samma sätt som att det fanns massor av telefoner med simpla webbläsare tidigare och ett antal sidor hade gjort WAP-versioner av sina sidor så att det skulle funka, men när iPhone kom började massor av webbsidor anpassas för mobilt visande.

Sämst jämförelse.
eBöcker är bra mycket mer etablerade än mobilsurf var när iPhonen kom.

Se igenom din fanboyism.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 20:16
Ursprungligen av Jawo:

Sämst jämförelse.
eBöcker är bra mycket mer etablerade än mobilsurf var när iPhonen kom.

"Ingen" använder e-böcker nu - de flesta har nog inte hört talas om det ordet.
iPads iBooks-program är inte på något sätt nyskapande eller i mina ögon speciellt bra i jämförelse med vad jag hade förväntat mig, men det faktum att en populär Apple-pryl har ett inbyggt program för e-böcker med en mycket lättanvänd affär kommer att få betydligt fler att köpa e-böcker.

En bättre jämförelse är nog med tredjepartsprogrammen. I stort sett alla telefoner kunde ha tredjepartsprogram via Java och annat innan, men det var inget gemene man brydde sig om att fixa med på sina mobiler. Men när en populär Apple-pryl plötsligt gjorde det väldigt lätt att skapa och ta del av tredjepartsprogram, började den stora massan plötsligt ladda ner massor av tredjepartsprogram.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-01-27 20:21
Ursprungligen av Rajje:

"Ingen" använder e-böcker nu - de flesta har nog inte hört talas om det ordet.

Nej, ingen har hört talas om kindle, och den säljer inte alls bra...

Dessutom har du inte nämnt något som skulle vara revolutionerande, bara konstaterat att den är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-27 20:25
Ursprungligen av Jawo:

Nej, ingen har hört talas om kindle, och den säljer inte alls bra...

Dessutom har du inte nämnt något som skulle vara revolutionerande, bara konstaterat att den är det.

Enheten i sig är inte revolutionerande på något sätt, men den kommer att revolutionera e-boksindustrin eftersom betydligt fler kommer att köpa e-böcker. Eller ... revolutionera är kanske ett starkt ord. Det jag menar är att iPad kommer att ha stor betydelse för bokindustrin och e-böcker kommer att bli stort.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-01-27 20:29
Ursprungligen av Rajje:

Enheten i sig är inte revolutionerande på något sätt, men den kommer att revolutionera e-boksindustrin eftersom betydligt fler kommer att köpa e-böcker. Eller ... revolutionera är kanske ett starkt ord. Det jag menar är att iPad till stor del kommer att byta byta fokus för bokindustrin och e-böcker kommer att bli stort.

Ja, det där låter bättre.

Jag tror inte folk kommer använda den till att läsa böcker i jättestor utsträckning, men det får ju stå för mig. Ingen jag känner föredrar att läsa från en skärm istället för papper. Vi kanske skiljer oss från majoriteten dock.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-01-27 19:59

Nu kokar grabbarna på scenen soppa på en spik......;-(

  • Medlem
  • Boston
  • 2010-01-27 20:01

Jag vill bara kunna streama film och musik från min iMac så är jag nöjd...

Bevaka tråden