Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtaxa på 9 kr/dygn för alla hos Telia

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Telias nya surf-abonnemang har redan tagits upp i den här tråden, men jag ville poängtera en viktig nyhet i detta:

Numera har alla med abonnemang eller kontantkort hos Telia en maxtaxa för all* datatrafik på 9 kr/dygn om man inte tecknat annat avtal. Glöm allt tjafs om Telias surfportal och maxtaxa på 69 kr/dygn, nu gäller alltid 9 kr/dygn. Perfekt för den som ibland vill surfa enstaka dagar.

Jag har skrivit lite mer om det på iFun (om ingen misstycker mot att jag länkar dit) för den som vill läsa mer.

* = Telia skriver att det inte gäller för ip-telefon eller fildelning, men dessa tjänster är inte aktiva ändå (hur dom nu filtrerar detta - på portnummer antar jag). I praktiken kan man se det som all datatrafik från iPhone.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-02-26 05:33
Ursprungligen av Adrian B:

* = Telia skriver att det inte gäller för ip-telefon eller fildelning, men dessa tjänster är inte aktiva ändå (hur dom nu filtrerar detta - på portnummer antar jag). I praktiken kan man se det som all datatrafik från iPhone.

Det går att identifera trafik på lager7 också, så man slipper bry sig om på vilken port trafiken går på. Det är alltså inga tekniska problem att hindra användningen av VoIP och P2P, utrustningen är oftast inte billig dock.

Stora operatörer såsom Telia, Tre osv blir nästan tvugna att använda sådana metoder nuförtiden, för att kunna hindra att P2P äter upp all tillgänglig bandbredd.

Senast redigerat 2009-02-26 06:01
Ursprungligen av johanf:

Det går att identifera trafik på lager7 också, så man slipper bry sig om på vilken port trafiken går på. Det är alltså inga tekniska problem att hindra användningen av VoIP och P2P, utrustningen är oftast inte billig dock.

Stora operatörer såsom Telia, Tre osv blir nästan tvugna att använda sådana metoder nuförtiden, för att kunna hindra att P2P äter upp all tillgänglig bandbredd.

Ah, det är så det fungerar. Well, det är en rimlig begränsning Telia gör tycker jag, så länge all annan vanlig trafik ingår.

Hade varit grymt om det bara hade gällt företagsabonnemang också....
Gillar prismodellen dock, hoppas det kommer motsvarande på företagssidan snart (har en dryg månad kvar av Bredband Fastpris som jag fick när jag tecknade abonnemanget).

Jag har kört bredband fastpris någon månad, avbeställt tjänsten och tänkt köra mobilsurf bas. Av någon anledning får jag meddelandet "du har inget abonnemang för mobildata", när jag t ex ska kolla min e-post. Jag hittar ingen bra info på Telias sidor eller Google. Är det någon här som har koll på problemet? Kan det vara inställningen för APN som behöver ändras t ex?

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Jag har kört bredband fastpris någon månad, avbeställt tjänsten och tänkt köra mobilsurf bas. Av någon anledning får jag meddelandet "du har inget abonnemang för mobildata", när jag t ex ska kolla min e-post. Jag hittar ingen bra info på Telias sidor eller Google. Är det någon här som har koll på problemet? Kan det vara inställningen för APN som behöver ändras t ex?

Det lät udda, så vitt jag vet behöver man ingen speciell inställning annat än online.telia.se som APN (och inget användarnamn/lösenord). Men något kanske blev fel när du avbeställde? Ring Telias kundtjänst så kanske dom kan reda ut det.

Japp, problemet låg hos Telia och var snabbt åtgärdat.

Utifrån kommentarerna på iFun verkar Telias kundtjänst ge motstridiga besked kring vad som egentligen ingår. Jag tror att den informationen jag fått och läst mig till stämmer, men en person fick t.ex. höra att YouTube inte skulle ingå i maxtaxa-trafiken, vilket jag tror är helt felaktigt. Är det andra här som också fått konstiga svar från kundtjänsten?

Jag testade rätt mycket (surfa, mejla bilder, använda App Store, använda program som hitta.se och Google Maps mm - dock ej YouTube) under några dagar när jag var ute på resande fot och så vitt jag kan se när jag loggar in på Mina sidor har jag bara förbrukat 27 kr för datatrafik. Har ni andra testat detta också, och får ni samma resultat?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-01-29 20:19

Blåser liv i denna gamla tråd.
Har ett mycket besarrt problem. Har fått en saftig mobil räkning från Telia där kostnaden ligger på mobilsurfen. Har mobilsurf bas. 9kr per dag alltså. Ringde kundtjänst och de påstår att kostnaden har uppkommit för att jag har surfat via wifi hemma !!!
Det skulle tydligen iPhone känna av och debitera detta. För den trafiken går Telia misste om enligt han. Man är ju inte ute på mobilnätet när man surfar hemma.
Hur sjukt är det, kan inte vara något annat en ett missförstånd?

Ursprungligen av PATTAN:

Blåser liv i denna gamla tråd.
Har ett mycket besarrt problem. Har fått en saftig mobil räkning från Telia där kostnaden ligger på mobilsurfen. Har mobilsurf bas. 9kr per dag alltså. Ringde kundtjänst och de påstår att kostnaden har uppkommit för att jag har surfat via wifi hemma !!!
Det skulle tydligen iPhone känna av och debitera detta. För den trafiken går Telia misste om enligt han. Man är ju inte ute på mobilnätet när man surfar hemma.
Hur sjukt är det, kan inte vara något annat en ett missförstånd?

hahaha.. Det löjligaste jag hört från något företag nånsin tror jag. Personen du pratade med är helt ute och cyklar. Din wifi trafik har inget med ditt abbonnemang att göra överhuvudtaget.

Ursprungligen av PATTAN:

Blåser liv i denna gamla tråd.
Har ett mycket besarrt problem. Har fått en saftig mobil räkning från Telia där kostnaden ligger på mobilsurfen. Har mobilsurf bas. 9kr per dag alltså. Ringde kundtjänst och de påstår att kostnaden har uppkommit för att jag har surfat via wifi hemma !!!
Det skulle tydligen iPhone känna av och debitera detta. För den trafiken går Telia misste om enligt han. Man är ju inte ute på mobilnätet när man surfar hemma.
Hur sjukt är det, kan inte vara något annat en ett missförstånd?

Det lät helt bisarrt. Låter närmast som att någon försökt skämta med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 21:59

Förklara gärna mer, det är helt enkelt inte möjligt att det skulle kosta pengar via Wifi (förutom din vanliga internet kostnad)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-01-29 23:12

Det var min första reaktion också. Man går ju aldrig ut på mobilnätet när man kör wifi. Försökte flera gånger att förklara och förstå. (det låter ju så otroligt så man börjar fundera om vi pratar om samma saker.) Men han stod på sig. Har du inte surfat genom surfport är det 20:-/mb via routern hemma räknas det in.
Tänker göra ett nytt försök till kundtjänst imorgon och hoppas att denna inkompettenta person inte svarar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-30 08:10
Ursprungligen av PATTAN:

Det var min första reaktion också. Man går ju aldrig ut på mobilnätet när man kör wifi. Försökte flera gånger att förklara och förstå. (det låter ju så otroligt så man börjar fundera om vi pratar om samma saker.) Men han stod på sig. Har du inte surfat genom surfport är det 20:-/mb via routern hemma räknas det in.
Tänker göra ett nytt försök till kundtjänst imorgon och hoppas att denna inkompettenta person inte svarar.

Ni pratar om två olika saker. Han pratar om Telias Gateway (Surfport), du pratar om din egen router hemma.
Surfar du via din egen router och via ditt ADSL,ComHem eller vad du har, så går det givetvis INTE på din mobilräkning.
Det han menar är att du har använt Telias mobilsurf för "andra tjänster" än att surfa via Surfport (mail, streaming....). Så de har inte alls med varandra att göra.
Dock så är det nog väldigt svårt att bevisa att man inte har använt Nätet "utanför" Surfport. Men de borde kunna plocka fram logg på det, om du står på dej.

Tack Adrian för info om max 9kr/dygn. Äntligen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 23:20

Dom kan inte ens veta hur mycket du har surfat via routern hemma, om inte iPhonen skickar in någon form av statestik till Telia - och det om något har jag svårt att tro på.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-01-30 09:29

Ok tack för infon. Så de där 9:- per Dag gäller enbart ren surf från safari. Inte när man öppnar mail eller kalendern (om man har en prenumation)

på Telias hemsida står följande :Gäller inom Sverige och all typ av surf ingår utom fildelning och ip-telefoni.

Ursprungligen av PATTAN:

Ok tack för infon. Så de där 9:- per Dag gäller enbart ren surf från safari. Inte när man öppnar mail eller kalendern (om man har en prenumation)

på Telias hemsida står följande :Gäller inom Sverige och all typ av surf ingår utom fildelning och ip-telefoni.

Så vitt jag vet gäller det jag skrev i första inlägget i denna tråd, dvs samma sak som står på Telias hemsida. Det där med Telias surfportal och annat är historia sedan ett år tillbaka.

Hej

Denna fråga måste få lite ordning känner jag. Jag vill börja med att beklaga medarbetarens svar att iPhone känner av surfning via WiFi och att det ska kosta om man surfar via WiFi. Naturligtvis så kan inte Telia debitera för trafik som sker på det sättet. Den trafiken går inte via mobilnätet. Således kan inte Telia debitera för den typen av trafik. Vad som däremot Telia kan debitera trafikkostnad för á 20:-/Mb är om man inte kommer upp i maxtaxa taket på 9:-/dygn för det dygnet. Då kommer den summan som man surfat för att visas som kostnad för surfning på fakturan. Kommer man däremot upp i taket på 9:-/dygn så debiteras bara den summan (9:-/dygn) och inte något annat. Kortfattat kan man säga att all surfning som sker via telefonens display och mobil nätet debiteras under maxtaxa. Surfning med mobilen som modem debiteras á 20:-/Mb samt om man inte kommer upp i maxtaxa taket, samma där med 20:-/Mb. (upprepning jag vet)
Hoppas att detta bringar lite klarhet i denna tråd.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Surfning med mobilen som modem debiteras á 20:-/Mb samt om man inte kommer upp i maxtaxa taket, samma där med 20:-/Mb. (upprepning jag vet) Hoppas att detta bringar lite klarhet i denna tråd.

20:- /Mb om man inte kommer upp i maxtaket låter helt barockt. Så det är billigare att slå i taket då det kostar 9:-? Att surfa 879 Kb kan kosta ca. 18:-?? Vad är taket och hur kan man inte slå i taket, i princip direkt, när det kostar 20:-/Mb? 20:-/Mb låter också helt visset. Vad är det för mystisk taxa? Rysk kaviar genom mobilnätet?

Med Surf alltid 69:- blir väl taxan ca. 14 öre/Mb..?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

20:- /Mb om man inte kommer upp i maxtaket låter helt barockt. Så det är billigare att slå i taket då det kostar 9:-?

Nej, naturligtvis inte. Det är bara vad taxan är tills man når taket.

Exempel: om du bara surfar 250 kB så betalar du 0,25 MB x 20 kr/MB = 5 kr

Ursprungligen av Adrian B:

Nej, naturligtvis inte. Det är bara vad taxan är tills man når taket.

Exempel: om du bara surfar 250 kB så betalar du 0,25 MB x 20 kr/MB = 5 kr

Jaha, 250 kB för 5 kr, som hittat..:$ OK, taket är 9 kr helt enkelt och det går vid whopping 400 kB ca.. Det är verkligen inget alternativ för iPhone mao. om man inte är klistrad vid wifi dygnet runt.

Jo, jag förstår att man kan använda detta vid enstaka dagar i teorin. Men det går väl åt dessa kilobytes bara man har telefonen påslagen. De flesta program har ju någon koppling till nätet och då försvinner taket varje dag, trots att man i princip inte "surfar".

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jaha, 250 kB för 5 kr, som hittat..:$ OK, taket är 9 kr helt enkelt och det går vid whopping 400 kB ca.. Det är verkligen inget alternativ för iPhone mao. om man inte är klistrad vid wifi dygnet runt.

Jo, jag förstår att man kan använda detta vid enstaka dagar i teorin. Men det går väl åt dessa kilobytes bara man har telefonen påslagen. De flesta program har ju någon koppling till nätet och då försvinner taket varje dag, trots att man i princip inte "surfar".

Jag körde med enbart maxtaxan från tiden då jag skrev den här tråden (februari förra året) fram till dagen då 3GS lanserades den sista juli och jag tecknade Mobilsurf Alltid.

Två saker:

1) Det går faktiskt att klara sig ganska bra med maxtaxan om man oftast har wifi och ser det som en lyx att unna sig mobil datatrafik vissa dagar. Jag hade sett till att slå av allting som rörde datatrafik så inget drogs automatiskt. Och så såg jag till att inte dra igång program som använde datatrafik när jag inte hade wifi. När jag var på resande fot surfade jag för glatta livet varje dag, men i vardagen hemma så spenderade jag ändå nästan all min tid med wifi inom räckhåll.

2) När man väl börjat med fri surfning vill man inte gå tillbaka. )Med fri surfning menar jag Mobilsurf Alltid eller bättre.) Känslan av frihet att kunna surfa precis varsomhelst närsomhelst och inte tänka på att det kostar extra är otroligt skön. Det blir en drog som man inte vill sluta med.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-02-05 05:56
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jaha, 250 kB för 5 kr, som hittat..:$ OK, taket är 9 kr helt enkelt och det går vid whopping 400 kB ca.. Det är verkligen inget alternativ för iPhone mao. om man inte är klistrad vid wifi dygnet runt.

Jo, jag förstår att man kan använda detta vid enstaka dagar i teorin. Men det går väl åt dessa kilobytes bara man har telefonen påslagen. De flesta program har ju någon koppling till nätet och då försvinner taket varje dag, trots att man i princip inte "surfar".

Taket gäller priset, inte hur mycket trafik du får förbruka. Alltså, du betalar totalt 9 kr oavsett om du förbrukar 400 kb eller 40 mb. 9 kr, eftersom det är maxtaxa, helt enkelt. Det spelar alltså ingen roll om du kommer upp i 400 kb bara genom att öppna Safari.

Surftillägget lönar sig om man använder mobilnätet för data åtta dagar per månad, och nu räknar jag med att man kommer upp i taket de dagar man utnyttjar mobilnätet för data.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 15:59

Anders Häll
Telia Kundservice

Jag har idag det lilla surfpaketet för 69kr/månad med upp till 500mb trafik.
Men tydligen så wifisurfar jag mycket för som mest har jag kommit upp i ca 175mb totalt på en månad.
Skulle det löna sig för mig att byta?
Eller kan det i något fall bli dyrare?

Yes!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 19:21

Nu har ju Apple godkänt VoIP via 3G. Vad säger Telia om det? Kan vi då köra Skype över 3G när den appen uppdaterats, eller kommer Telia som operatör att spärra det?

Ursprungligen av kenjon:

Nu har ju Apple godkänt VoIP via 3G. Vad säger Telia om det? Kan vi då köra Skype över 3G när den appen uppdaterats, eller kommer Telia som operatör att spärra det?

Varför skulle de det när det bara är iphone i Sverige som blockerad?
Windows mobiler, android mobiler etc har kunnat ringa över 3G hela tiden.

Ursprungligen av illerG:

Varför skulle de det när det bara är iphone i Sverige som blockerad?
Windows mobiler, android mobiler etc har kunnat ringa över 3G hela tiden.

Telia har ingenting att säga till om gällande detta, även om de gärna vill framstå som att de skulle ha det.

Släpper Apple restriktionerna till Skype så kommer det att påverka alla operatörer. Precis som man kan göra manuellt idag redan om man har en jailbreakad telefon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 07:24
Ursprungligen av illerG:

Varför skulle de det när det bara är iphone i Sverige som blockerad?
Windows mobiler, android mobiler etc har kunnat ringa över 3G hela tiden.

Givetvis, tänkte lite dåligt där. Har aldrig haft en Windowsmobil... och visst kan man ju köra Skype på 3G om man JB... trött när jag skrev, antar jag

Hej

Tack för att ni redde upp missförståndet.
Vad gällande Skype så måste jag be att få återkomma efter jag har kontrollerat hur Telia ställer sig nu när Apple godkänner voip.

Ha en trevlig helg.
Anders Häll
Telia Kundservice

1
Bevaka tråden