Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du Antivirusprogram?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-01-29 23:06

Att köra XP är ju ungefär som att be om dangel, i synnerhet om det är en gammal service pack. Det är ju lite som att svära i kyrkan på det här forumet men Windows har faktiskt gjort framsteg på den här fronten

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 23:21

Det är bra att PC är lite bättre idag, men bra... det är att säga mycket

Matsolov, du har nog slagit huvet på spiken.
Mycket handlar nog om att man absolut inte vill visa att man fått skiten, pratar man med macfolk så är man dessutom så HIMLA nöjd med sina investerade tusenlappar...
Lite som ngn som köper en citron till bil...

Nänä, finns inga fel på den här, den går så bra så. Gnisslar? Nä, det skall vara så på den här modellen seddu...

Virus på PC? Nädu, jag är för smart för det.... aldrig vart med om någe. mac är ju bara överreklamerat väldesignat lurendrejeri... bla bla bla.

Fast jag har vänner som sällan får virus, för att

a) De gör som dalle ovan, "snällkör"
b) de formatterar ändå om hela maskinen med 3 mån mellanrum....

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-01-30 03:54

Tänk om det skulle visa sig att om man är privatperson och bara surfar på snälla sidor och hämtar sin Gmail, så finns det ingen risk att en windowsanvändare får virus i sin dator.

Hur skulle antivirusbranschen överleva? Man måste naturligtvis underhålla hysterin för att få sälja.

Jag hjälper många äldre privatpersoner med små datorproblem, en del har både två och tre aktiva antivirusprogram. Plus windowsbrandvägg. Det kan ta mer än fem minuter att få igång en sådan burk för att inte tala om när man skall surfa.

Men om man tar emot och skickar bilagor till kunder, då skulle jag också ha ett uppdaterat skydd.

Hade det ett tag för att hålla koll på PC delen. För mac behövs inte....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-30 13:50

Kör inget AV på mac'en. Däremot kör jag AV på min Windows 2008 server som agerar filserver i mitt nätverk hemma.

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-01-31 11:19

Låter som ett bra tips. Tack!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-31 12:27

Kan få Symantec Endpoint Protection v11 för OSX från jobbet, frågan är om det är värt det? Personligen tror jag inte det. Vad tror ni ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 14:31

Råkade ut för ett virus när jag använde Mac OS 7.1 på 90-talet (nVIR-B, http://en.wikipedia.org/wiki/NVIR_(computer_virus)) som jag botade med ett program som hette Disinfectant, men sedan jag började använda MacOS X har jag klarat mig. Därav anledningen till att jag idag inte har något antivirusprogram. Känner inget behov av att skydda mig i dagsläget eftersom virus och trojaner för OS X är såpass sällsynta (läs: "nonexistent"). Jag lägger min tid på noggranna backuper istället för att jaga virus.

Dock förstår jag dem som har antivirusprogram för att hålla ryggen fri om man byter filer med Windows-folk i en arbetsmiljö.

Senast redigerat 2010-01-31 20:40
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-31 15:16
Ursprungligen av vanilj:

... men sedan jag började använda MacOS X har jag klarat mig. Därav anledningen till att jag idag inte har något antivirusprogram. Känner inget behov av att skydda mig i dagsläget eftersom virus och trojaner för OS X är såpass sällsynta.

Har du överhuvudtaget läst denna tråd? Virus till OS X är inte bara sällsynt, de är nonexistent.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 20:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Har du överhuvudtaget läst denna tråd? Virus till OS X är inte bara sällsynt, de är nonexistent.

Ja, jag har läst tråden. Var jag otydlig när jag menade att de är så pass sällsynta att de är icke-existerande?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-01 07:54

Men du skrev ju bara sällsynta. I och med det tolkade jag ditt inlägg så som att du ansåg att det faktiskt finns virus för OS X.

Bevaka tråden