Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iPhone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 01:20

Hej,
Tänkte höra om någon varit med om det som hänt min iPhone 3GS.
Idag så stängde den plötsligt av sig och gick inte att slå på igen. Detta skedde ungefär 25 minuter efter att jag tagit den från laddningsdockan. Fick inte igång den igen och satte den slutligen i dockan till datorn. Då startade den upp i det läget där den visar en röd batterisymbol och att den vill äta mer ström innan den startar. Så stod den över en timme utan att något hände. Kopplade bort den från datorn och den dog omedelbart. Kopplade då in den på mitt Gumpack (batteripack för laddning) då fick jag fart på telefonen så att den startade och sa 100% batteri. Lyckades då också sätta den i dockan vid macen och ta en säkerhetskopia samt tanka av alla bilder. När jag lyfte den ur dockan dog den igen efter bara några minuter. Nu får jag inte längre liv i den mer än den röda batteriindikeringen.

Antar att det blir till att lämna in den till Telia för garantiåtaganden. Frågan är nu bara följande:

1) Har någon annan varit med om något liknande?
2) Hur funkar garantihanteringen hos Telia? Hur lång tid tar det? Lagas luren eller blir den utbytt?
3) Är det Anovo som sköter detta åt Telia och måste man gå via Telia-butik eller kan man skicka direkt till Anovo?
4) Min telefon är jailbreakad. Bör jag försöka göra nån sorts återställning av telefonen innan jag sänder in den på service?

Tacksam för svar av någon som vet.
Just nu får jag köra en Nokia 6730. Behöver jag säga att det känns som 1900-talet kom tillbaka och gav en hård örfil?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-31 08:04
Ursprungligen av Joche:

1) Har någon annan varit med om något liknande?
2) Hur funkar garantihanteringen hos Telia? Hur lång tid tar det? Lagas luren eller blir den utbytt?
3) Är det Anovo som sköter detta åt Telia och måste man gå via Telia-butik eller kan man skicka direkt till Anovo?
4) Min telefon är jailbreakad. Bör jag försöka göra nån sorts återställning av telefonen innan jag sänder in den på service?

1: Inte jag. Men eftersom den visar 100 % när du kopplar in ett annat batteri, skulle jag testa med en annan USBkabel, och en annan dator.
2: Drygt en vecka, troligen utbytt.
3: Det är Anovo. Har du garanti måste du gå via Telia.
4: Återställ! Annars kan du få problem med garantin. Ta backup först bara.

Senast redigerat 2010-02-07 15:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 10:58
Ursprungligen av kenjon:

1: Inte jag. Men eftersom den visar 100 % när du kopplar in ett annat batteri, skulle jag testa med en annan USBkabel, och en annan dator.

Tack för ditt svar. Jo, jag har provat med tre olika kablar, 2 olika dockor, dator samt med original strömadapter. Inget av det hjälper. Och som sagt, även om den visar 100% så där den en stund efter man tar bort kabel, så nåt knas är det ju.

Ursprungligen av Joche:

Normal servicetid ligger på 10 arbetsdagar, ibland snabbare när det gäller just iPhone. Telefonen kommer, om fel konstateras, att bytas ut mot en utbytesenhet, dvs en telefon med ny utsida, men en "refurbished" insida.

Exakt ovan som du beskriver hände min iphone nyss. Kan inte starta iphonen alls. Hur har det gått för dig? Vad säger Telia?

K

Hej

Fick detta råd på MacWorlds forum: --> Provat att hålla inne knapplåsknappen+homeknappen i över 15 sekunder?

Och på det rådet startade telefonen!

K

Ursprungligen av Kamtjatka:

Hej

Fick detta råd på MacWorlds forum: --> Provat att hålla inne knapplåsknappen+homeknappen i över 15 sekunder?

Och på det rådet startade telefonen!

K

Precis, en soft restart.
Det är första problemlösningen på alla problem gällande iPhone och iPod.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 23:05

Jag hade naturligtvis testat även detta, men det löste liksom inte problemet. Garantin är godkänd hos Anovo nu och telefonen är på väg åter mot Telia.

En liten sak som slog mig, vad händer nu när de 12 månader min originaltelefon ska vara låst till passerat? Kommer Telia på något sätt se att jag fått ny telefon och därmed nytt IMEI-nummer eller kommer det här betyda problem i augusti när jag vill ha en olåst iPhone?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-06 07:16
Ursprungligen av Joche:

Jag hade naturligtvis testat även detta, men det löste liksom inte problemet. Garantin är godkänd hos Anovo nu och telefonen är på väg åter mot Telia.

En liten sak som slog mig, vad händer nu när de 12 månader min originaltelefon ska vara låst till passerat? Kommer Telia på något sätt se att jag fått ny telefon och därmed nytt IMEI-nummer eller kommer det här betyda problem i augusti när jag vill ha en olåst iPhone?

Nej, precis som med garantin räknas tiden från när din "original"-iPhone inköptes, inte utbytesenheten. Men eftersom man kan få väldigt "konstiga" svar från Teliamedarbetare ibland, ska du förstås spara papperen från utbytet, och ta med dej vid upplåsningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 11:38

Slutet gott och allting gott. En "ny" telefon levererad.
Måste ju säga att jag är imponerad över garantihanteringen, lämnade in telefonen i måndags och fick tillbaka den i går. Det är snyggt jobbat. Var 3.1-mjukvara i den telefon jag fick så den måste ha legat ett tag...

1
Bevaka tråden