Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla rader text i en MS Excelcell

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hört att det skall gå, men jag har inte kunnat få till det själv. Har letat i alla menyer, och min sökfunktion är inte helt på topp just nu. Så hur får man till fler än en rad med text i en Excelcell?

Ytterligare en fråga, -Hur kan jag få en enda cell i en rad att bli två st. i vertikal riktning, dvs, jag vill i en ex. 10mm hög rad få till i en enstaka cell som är förslagsvis blir 2x5mm vertikalt istället???

På PC trycker man bara ner vänster Alt.-knapp och Enterknappen samtidigt så fungerar celldelningen som jag önskar, prövat de flesta knappkombinationer i närheten utan lycka.

Första frågan kan jag

"Formatera celler"
Fliken "Justering"
Bock "Radbyte" under "Textkontroll"

Tack för tipset. Har en engelsk version installerad så det tog mig ett tag innan jag förstod att det är "wrap text" under textkontroll som man skall kryssa i.

Själva formateringen av texten i cellen ger jag nog sjutton i för tillfället då dokumentet endast är för internt bruk, annars så skulle jag vilja att rad 2 börjar rakt under rad 1s andra tecken, om man får önska sig lite?

Ursprungligen av Jörgen U:

...Själva formateringen av texten i cellen ger jag nog sjutton i för tillfället då dokumentet endast är för internt bruk, annars så skulle jag vilja att rad 2 börjar rakt under rad 1s andra tecken, om man får önska sig lite?

Excel är inte särskilt lämpat för någon avancerad sättning och typografi, men med lite finurlighet kan man "lura" ögat. Infoga längst till vänster i ditt tabellområde en extra kolumn. Välja sedan att sammanfoga de två första cellerna i rad ett och justera bredden på den första kolumnen, dvs den nya "skenkolumnen", så att den blir lika bred som det första tecknet i rad 1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 21:48

Jag tror att det är svårt att få indrag på texten i Excel på det sättet, vad jag vet i alla fall

Du kan kan inte splitta en cell som först inte blivit sammanfogad (merged). Detta tror jag gäller både för Mac och PC. Du måste alltså först markera två rader och välja att sammanfoga dem (merge, brukar finnas en symbol för detta i verktygsfältet typ <-A->), sedan markera den cell som du vill splitta och välja att splitta dessa (klicka på merge igen).

Förresten, alt+enter på PC ger väl bara ett radbyte inom en cell, inte två celler på samma rad. Motsvarande kortkommando finns inte i Excel för Mac. Du måste alltså välja radbyte (wrap text) som Granberg skriver. Alternativt kan du skapa ett eget tangentbordskommando för detta (verktyg/anpassa tangentbord...). Det funkar dock inte som med alt-enter på PC där man kan tvinga till ett radbyte utan att cellen formellt är formaterad som "wrap text". Med "wrap text" beror antalet radbyten på textens längd och cellens storlek.

1
Bevaka tråden