Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Apple ha Bluray i kommande Macar?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 23:34

En vanlig sketen 50" ja, på mer eller mindre godtyckligt avstånd... Jag talar om ultra-Imax, en sfär som helt omger dig, på vilken du projicerar video... då skulle 1080p se ut som legoland.

En halvsfär skulle väl räcka... så 3800p då? Inte sååå långt ifrån dagens 1080p dock.

720p TV apparater är på väg bort från marknaden och kvar är 1080p. Jag tror att 1080p blir kvar ett tag. Det behövs rejäla apparater för att visa skillnader mellan 1080p och högre upplösning. Dessutom tar filmerna mycket mer plats vid högre upplösning.

Den dag när man kan tillverka skärmar som tunna filmer som man kan tapetsera på väggen kommer nog upplösningen att åka upp lite till. Hemma byggd IMAX studio tror jag inte på. Det kostar minst 10 miljoner…

Jag är ju som sagt ingen advokat för Blu-Ray - det där med mekaniska system känns så...stenålder.
När DVD kom så jublade jag och stora delar av världens Homo Sapiens. Men förutom just att video digitaliserades så tog det inte lång tid att inse att formatet var uselt; att systemet har en längre starttid än en videobandare från 80-talet är ju verkligen pinsamt. :-D. Att man måste "finalisera" en inspelning - och det tar en j-a tid - är ju också helt vansinning uselt. Förutom digitaliseringen och storleken på mediet så var DVD ett kraftigt steg tillbaka i utvecklingen. :-D.

Nu har jag hört att Blu-Ray har ännu värre starttid - man hinner tydligen en vända till Konsum mellan insättning av skiva och mediastart. Är detta sant?

Dessutom - Blu-Ray hanterar inte 25p. Över två tredjedelar av jordens befolkning är "PAL"-ade - alltså 25/50 bilder/sek. Kör man HD idag så kör man ju helst 25p - t.o.m. min lilla konsumentkamera filmar 25p. Men 25p finns alltså inte i specificationerna för Blu-Ray!!! Jisses. Vad ska man säga? Nej, detta format är dödsdömt.

(jajaja...man kan konvertera om 25p till 50i som 25pF - men det är en annan sak och ett hack)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 21:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är ju som sagt ingen advokat för Blu-Ray - det där med mekaniska system känns så...stenålder.
När DVD kom så jublade jag och stora delar av världens Homo Sapiens. Men förutom just att video digitaliserades så tog det inte lång tid att inse att formatet var uselt; att systemet har en längre starttid än en videobandare från 80-talet är ju verkligen pinsamt. :-D. Att man måste "finalisera" en inspelning - och det tar en j-a tid - är ju också helt vansinning uselt. Förutom digitaliseringen och storleken på mediet så var DVD ett kraftigt steg tillbaka i utvecklingen. :-D.

Nu har jag hört att Blu-Ray har ännu värre starttid - man hinner tydligen en vända till Konsum mellan insättning av skiva och mediastart. Är detta sant?

Dessutom - Blu-Ray hanterar inte 25p. Över två tredjedelar av jordens befolkning är "PAL"-ade - alltså 25/50 bilder/sek. Kör man HD idag så kör man ju helst 25p - t.o.m. min lilla konsumentkamera filmar 25p. Men 25p finns alltså inte i specificationerna för Blu-Ray!!! Jisses. Vad ska man säga? Nej, detta format är dödsdömt.

(jajaja...man kan konvertera om 25p till 50i som 25pF - men det är en annan sak och ett hack)

DU hinner inte till Konsum, däremot till närbutiken. Visst tar det några sekunder, men under tiden gör man en kopp Nespresso, och sedan rullar ju hela filmen utan problem. Söktiderna på skivorna är inga problem, och spola går blixtsnabbt. Dessutom
är menysystemet på en BD-skiva helt överlägset det på en DVD-dito.

Men om vi nu pratar starttider - hur lång bufferttid behövs för att starta en ström på 25-50 GB data via Internet? Och vad är oddsen för att det inte kommer att hacka en enda gång? Eller - om man nu laddar ned i förväg - hur lång tid tar det att ladda ned denna mängd data?

Vad det gäller bildhastigheter så pratar vi framför allt om film på Blu-ray, och då är det 24p som gäller, alla andra format är faktiskt tämligen ovanliga. Blu-ray stödjer f ö även 30, 50 och 60p, (vilket dessutom täcker in 25 som multipel) som används vid TV-sändningar. DFetta beroende på hur PAL resp. NTSC är anpassade efter de olika nätfrekvenserna i länderna.

Jag jämför inte Blu-Ray (starttid etc) med HD via nätet - då HD via nätet inte är något alternativ idag - när det kommer så är det för vi i väst och inte ens alla vi i väst kommer att ha bandbredd i väggen så det räcker.
Nej, en hårdvarubärare för film kommer också i framtiden att vara stort. Vad jag rajlerar över är detta med mekanik, snurrande skivor och servostyrda pickupper - det är ju pinsamt stenålder vid sidan av annan teknisk utveckling (bilen och explosionsmotorn slår det i.o.f.s.). Det är stebdött redan vid födsel - Blu-Ray. Idag finns ju inget vettigt alternativ (ingen frisk människa har påstått något annat) - men vi diskuterar ju framtid, utveckling och prognoser (varför har inte Mac Blu-Ray)?

Flashminne är svaret - allt blir flashminnen - allt. Även hyrfilm, köpfilm, allt, todos. Flashminnen (troligtvis Secure Digital - dom verkar vinna formatkampen - men det är lätt att byta ut typ av flashminnen i industrin/konsumentbasen - nya läsare går på 50-lappen isåfall). Codec blir Mpeg4/H264 och den hänger med i 50 år (broadcast styr detta och dom byter inte i ett nafs - man switchar inte heller flera miljarder teveburkar hemma hos konsumenter - eller hivar ut lika många "boxar" för ny codec - vi blir fast i codec som vi var fast i PAL/NTSC. 1080p är också taket för konument/broadcast i 50 år). Mpeg2 är obsolet och sjunger på refrängen.
Nya codecs kommer alltså, men H264 är den stora dominerande codecen som alla manicker kan lira.

24p är ju film - det är klart att t.ex. 25p är ovanligt - som du säger - när du bara hyr/köper fictionfilm. :-D. men du måste tänka större - för att vara Blu-Ray-advokat är du väldigt pessimistisk. Tänk hur DVD används idag - vid sidan av köp/hyrfilm. Det är en enorm distributionskanal för både bizniz och privatpersoner. Om inte Blu-ray implementerar 25p snabbt som blixten i sin spec - så förlorar dom en enorm marknad i två tredjedelar av världen. Avsaknaden av 25p tyder på att inte ens divisionen bakom Blu-Ray tror på framtiden - inte för annat än köp/hyrfilm i alla fall :-D.

Nej, Blu-Ray supportar INTE 1080 25p eller 50p (för mig är HD 1080 och uppåt - inget annat). Att support för 720p finns är icke av intresse.

Blu-Ray supportar inte 30p heller - så amerikanarna och japanerna undrar ju också vad fan dom syssler med. :-D.

Ursprungligen av rasta:

DU hinner inte till Konsum, däremot till närbutiken. Visst tar det några sekunder, men under tiden gör man en kopp Nespresso, och sedan rullar ju hela filmen utan problem. Söktiderna på skivorna är inga problem, och spola går blixtsnabbt. Dessutom
är menysystemet på en BD-skiva helt överlägset det på en DVD-dito.

Men om vi nu pratar starttider - hur lång bufferttid behövs för att starta en ström på 25-50 GB data via Internet? Och vad är oddsen för att det inte kommer att hacka en enda gång? Eller - om man nu laddar ned i förväg - hur lång tid tar det att ladda ned denna mängd data?

Vad det gäller bildhastigheter så pratar vi framför allt om film på Blu-ray, och då är det 24p som gäller, alla andra format är faktiskt tämligen ovanliga. Blu-ray stödjer f ö även 30, 50 och 60p, (vilket dessutom täcker in 25 som multipel) som används vid TV-sändningar. DFetta beroende på hur PAL resp. NTSC är anpassade efter de olika nätfrekvenserna i länderna.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-07 19:11

DVD må vara lite långsamt men att slippa hyra en rulle och få en massa brus i bild och ljud var en befrielse av ... galaktiska mått. D I G I T A L bild!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 00:01

Hmm, tror du misstar dig en smula här. Nedan hittar du 24, 25, 50 och 60 fps som är tagna från Bluray- specifikationen. Nej, det finns inget nativestöd för 30 fps, men det är inget stort problem eftersom det är en jämn multipel från 60.

Resolution Frame rate Aspect ratio NTSC Other Regions
1920×1080 59.94-i1 16:9 Yes Yes
1920×1080 50-i2 16:9 No Yes
1920×1080 24-p1, 23.976-p1 16:9 Yes Yes
1920×1080 25-p2 16:9 No Yes

Och det finns naturligtvis även stöd för H.264/MPEG-4 AVC, likaväl som MPEG2.

Flashminnen kan säkert vara aktuellt - i framtiden. Men inte nu. Det den här diskussionen handlar om är väl ändå vilken teknik som är lämplig idag, inte vad som kan tänkas funka om 5 år? Jodå, jag har en SD-läsare i min MBP, i min BD-spelare och i min TV. Men ingen SDXC-spelare - som behövs för att få tillräckligt stora Flashminnen. För såvitt jag vet finns inga SDHC-minnen som klarar av t ex 64 GB. Och så länge inget material levereras på SD-kort så är det tämligen ointressant... Och så länge priset på ett 64 GB Flashminne är ca 2000 spänn så känns det inte heller direkt aktuellt som alternativ för att distribuera t ex film på.

För att försöka komma tillbaka on topic så är min fråga bara varför inte Apple kan få ändan ur och använda BD-spelare istället för en fullständigt omodern lösning som DVD-spelare? Det var ingen som höjde på ögonbrynen när CD-spelarna byttes till DVD-spelare, vadan denna BD-skräck som verkar råda nu? F ö så bränner inte jag heller många skivor nuförtiden - men spelaren i datorn används till en del andra saker, vilket verkar ha glömts bort i debatten.

Rippa CD-skivor
Öppna gamla CD och DVD-skivor med material från kunder osv
Programinstallationer
Felsökning och reparationer av hårddisken (DiskWarrior anyone?)
Spela upp filmer - både DVD- och Bluraydito

Ovanstående är bara några exempel på vad den optiska enheten används till - så varför inte låta användarna få välja själva om de vill ha en sådan eller ej? Och om det finns en optisk enhet - varför inte använda något som är up-to-date på en gång?

Detta är listan jag har:

High Definition Video
1920x1080x59.94i, 50i (16:9)
1920x1080x24p, 23.976p (16:9)
1440x1080x59.94i, 50i (16:9) AVC / VC-1 only
1440x1080x24p, 23.976p (16:9) AVC / VC-1 only
1280x720x59.94p, 50p (16:9)
1280x720x24p, 23.976p (16:9)
Standard Definition Video
720x480x59.94i (4:3/16:9)
720x576x50i (4:3/16:9)

Om du googlar så ska du se att det är många trådar som handlar om hur man ska hacka in 1080 25p på en Blu-Ray. Blu-Ray supportar INTE 1080 25p.

Ursprungligen av rasta:

Hmm, tror du misstar dig en smula här. Nedan hittar du 24, 25, 50 och 60 fps som är tagna från Bluray- specifikationen. Nej, det finns inget nativestöd för 30 fps, men det är inget stort problem eftersom det är en jämn multipel från 60.

Resolution Frame rate Aspect ratio NTSC Other Regions
1920×1080 59.94-i1 16:9 Yes Yes
1920×1080 50-i2 16:9 No Yes
1920×1080 24-p1, 23.976-p1 16:9 Yes Yes
1920×1080 25-p2 16:9 No Yes

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 15:26

Detta är listan jag har:

High Definition Video
1920x1080x59.94i, 50i (16:9)
1920x1080x24p, 23.976p (16:9)
1440x1080x59.94i, 50i (16:9) AVC / VC-1 only
1440x1080x24p, 23.976p (16:9) AVC / VC-1 only
1280x720x59.94p, 50p (16:9)
1280x720x24p, 23.976p (16:9)
Standard Definition Video
720x480x59.94i (4:3/16:9)
720x576x50i (4:3/16:9)

Om du googlar så ska du se att det är många trådar som handlar om hur man ska hacka in 1080 25p på en Blu-Ray. Blu-Ray supportar INTE 1080 25p.

OK, jag hämtade min info från Wikipedia:
Blu-ray Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Men - I stand corrected om min länk innehåller felaktig information.

Om inte stöd finns så blir väl lösningen någon slags konvertering från/till 50i. Samma situation som med 30p och 60i m a o. Å andra sidan så är ju som sagt detta troligen mest aktuellt för de som producerar egna BD-skivor, vilket knappast kan vara någon stor grupp människor. Tanken med en inbyggd BD-spelare torde kanske ändå närmast vara att spela upp befintliga filmer (som då i princip alltid är 24p/1080) och spara större mängder data (när framerate inte spelar någon roll).

Och om vi jämför med den nuvarande DVD-standarden så är hur som helst BD ett rejält lyft både kvalitets- och datamängdmässigt, även om inte BD är ett perfekt format.

Då tänker du dig Blu-Ray för bara hyr/köpfilm? Alltså att Blu-Ray inte alls ska ens komma i närheten av DVD'ns enorma spridning och användningsområde?
Isåfall har nog formatet ännu sämre odds att klara sig fem år till.

Ursprungligen av rasta:

Om inte stöd finns så blir väl lösningen någon slags konvertering från/till 50i. Samma situation som med 30p och 60i m a o. Å andra sidan så är ju som sagt detta troligen mest aktuellt för de som producerar egna BD-skivor, vilket knappast kan vara någon stor grupp människor. Tanken med en inbyggd BD-spelare torde kanske ändå närmast vara att spela upp befintliga filmer (som då i princip alltid är 24p/1080) och spara större mängder data (när framerate inte spelar någon roll).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 18:26

Då tänker du dig Blu-Ray för bara hyr/köpfilm? Alltså att Blu-Ray inte alls ska ens komma i närheten av DVD'ns enorma spridning och användningsområde?
Isåfall har nog formatet ännu sämre odds att klara sig fem år till.

Inte alls. En Bluray-spelare klarar som du vet av att läsa såväl CD som DVD, och om nu någon vill bränna skivor så klarar en combospelare även av detta. Kort uttryckt - en Blurayspelare klarar av precis samma saker som en DVD-dito. Och en hel del till. Jag saknar inte CD-spelare i min MBP idag, gör du?

jomen...Blu-Rayspelarens bakåtkompabilitet - t.o.m. om den lirade VHS - är ju inte på tapeten i denna tråd.
Det låter ju ocskå lite pessimistiskt för formatet Blu-Ray-skiva när man säger att "den kan ju också spela gamla format...så det är ju inte helt bortkastade pengar".

Nå - den som lever får se. Jag tycker det är kul att gissa teknisk framtid - framför allt IT. Jag gissade bra på ZIP-diskar och DV-band.

Ursprungligen av rasta:

Inte alls. En Bluray-spelare klarar som du vet av att läsa såväl CD som DVD, och om nu någon vill bränna skivor så klarar en combospelare även av detta. Kort uttryckt - en Blurayspelare klarar av precis samma saker som en DVD-dito. Och en hel del till. Jag saknar inte CD-spelare i min MBP idag, gör du?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 21:40

jomen...Blu-Rayspelarens bakåtkompabilitet - t.o.m. om den lirade VHS - är ju inte på tapeten i denna tråd.
Det låter ju ocskå lite pessimistiskt för formatet Blu-Ray-skiva när man säger att "den kan ju också spela gamla format...så det är ju inte helt bortkastade pengar".

Nå - den som lever får se. Jag tycker det är kul att gissa teknisk framtid - framför allt IT. Jag gissade bra på ZIP-diskar och DV-band.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Men fortfarande tycker jag ingen här förklarat på vilket sätt det skulle vara en Fördel med DVD-spelare framför BD-spelare i dagens Macar… Det har funnits PC (även bärbara) i flera år som har BluRay-spelare inbyggda - så vad är själva problemet?

Bakåtkompatibilitet har jag i ärlighetens namn svårt att se som en nackdel.

Jodå, jag har varit med sedan OS 6 någon gång, så jag vet att Apple ibland varit snabba att implementera ny teknik, ibland mer än lovligt långsamma. Denna gång går det på tok för segt.

De andra alternativ som framförts hittills i denna tråd bygger alla på teknik som inte kommer att vara överkomlig ekonomiskt eller kapacitetsmässigt inom en nära framtid. Och icke att förglömma - innan en teknik blir intressant för användarna så måste också de som producerar mjukvaran stödja tekniken som sådan. Visst kan det vara en intressant diskussion, men knappast som alternativ för vad som skall finnas i en Mac 2010.

När det gäller starttiden på BD-filmer så tycker jag att det bara är titlar med BD-j som tar lite tid. "Vanliga" BD-filmer går bara marginellt långsammare än DVD. Jag hade läst mycket om det där med långsam starttid när jag köpte min Blu-rayspelare, men jag tyckte det visade sig vara lite löjligt - så lång tid tar det inte. Och nog med hyperbolerna! Jag hinner då inte ens fixa en Nespresso på den tid det tar att starta en BD-j!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 12:01

Jag kör min gamla DVD goodingar fortfarande som gladiator , troja mmm hehehe..

Bryr mig inte det minsta om blueray.

Jag använder en mac mini som media uppspelare till tv-n med stuff från nätet. Funkar kanon.

Blueray känns överflödigt. Det är inte meningen att man ska bli sittandes och titta efter detaljer i filmen istället för att njuta av filmens mening och innehåll. Det är det som blir resultatet med pixelhetsen.

Livet är för kort för att hetsas till slut blir man inte nöjd med nått, utan drömmer sig bort om nästa format, när man sitter och fingranskar sina blueray alster och i slutet av filmen kommer man på sig att man missat hela filmens handling

den gode den onde den dumme

dum dummare dummast vem känner igen sig

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag kör min gamla DVD goodingar fortfarande som gladiator , troja mmm hehehe..

Bryr mig inte det minsta om blueray.

Jag använder en mac mini som media uppspelare till tv-n med stuff från nätet. Funkar kanon.

Blueray känns överflödigt. Det är inte meningen att man ska bli sittandes och titta efter detaljer i filmen istället för att njuta av filmens mening och innehåll. Det är det som blir resultatet med pixelhetsen.

Livet är för kort för att hetsas till slut blir man inte nöjd med nått, utan drömmer sig bort om nästa format, när man sitter och fingranskar sina blueray alster och i slutet av filmen kommer man på sig att man missat hela filmens handling

den gode den onde den dumme

dum dummare dummast vem känner igen sig

Det där får nog stå för dig själv... Jag är verkligen ingen pixelhetsare, och med bara 25 % kvar av normal syn så borde jag väl knappt kunna sitta och fingranska pixlarna. Det enda jag vet är att bilden när jag spelar upp en DVD ser alldeles blockig och dassig ut jämfört med en Blu-ray som är skarpt som ett foto, i princip. Detta noterar jag trots mina synproblem. Jag tyckte jag lyxade till det, kanske lite onödigt, när jag köpte min spelare. Jag hade fel. Det är verkligen så stor skillnad. Och att man skulle börja skita i filmens handling bara för att bildkvaliteten är bättre var nog det löjligaste jag hört idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 15:29
Ursprungligen av Capeman:

Det där får nog stå för dig själv... Jag är verkligen ingen pixelhetsare, och med bara 25 % kvar av normal syn så borde jag väl knappt kunna sitta och fingranska pixlarna. Det enda jag vet är att bilden när jag spelar upp en DVD ser alldeles blockig och dassig ut jämfört med en Blu-ray som är skarpt som ett foto, i princip. Detta noterar jag trots mina synproblem. Jag tyckte jag lyxade till det, kanske lite onödigt, när jag köpte min spelare. Jag hade fel. Det är verkligen så stor skillnad. Och att man skulle börja skita i filmens handling bara för att bildkvaliteten är bättre var nog det löjligaste jag hört idag.

Kan bara hålla med. Börjar bli rätt ålderssynt, men ser trots detta ohyggligt stor skillnad på BD och DVD. Och återigen, även DVD-skivorna får ett lyft med uppskalningen i en hyfsad BD-spelare.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-08 13:32

Det är rätt stor skillnad mellan olika DVD:er också. En nyproducerad, europeisk film brukar vara skarpare än en något äldre amerikansk.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 14:36
Ursprungligen av planB:

Det är rätt stor skillnad mellan olika DVD:er också. En nyproducerad, europeisk film brukar vara skarpare än en något äldre amerikansk.

Sant.

Stor stor skillnad mellan olika produktioner. Har även sett blueray kopior som inte varit ett dyft bättre än motsvarande DVD.

Mitt inlägg var inte riktat mot någon var bara ett allmänt tyckande

Det kanske krävs ett tränat öga för att se skillnader, då får man sitta och jämföra och köra en DVD kopia jämte blueray kopia parallelt om ni ska övertyga mig.

När det gäller den viktiga "svärtan" i bilden så spelar tvn:s val det stora betydelsen inte blueray kopian.

En plasma har överlägset bättre svärta.

Full Hd kontra icke imponerar inte på mig än så länge. Full HD är bara helt enkelt överreklamerat. motsvarar inte alls mina förväntningar.

Senast redigerat 2010-03-08 15:18
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-08 14:42

Tycker en hel del intressanta bitar har lyfts fram. Även om somliga tycks ha svårt att se utanför sina egna behov.
Själv tror jag den optiska enheten kommer att finnas kvar.
Tittar man bakåt så ser man att Apple varit pinsamt sena med att t ex ha cd-brännare som standard och likadant med DVD brännare (SuperDrive). Och då jämför jag med de sunk-pc som Elgiganten säljer. Ur perspektivet ska man inte förvånas om blu ray inte kommer på Macarna förrän om två år eller så.

Självklart ska Apple ha BD i kommande Macar! Menar folk på allvar att man ska behöva dubbeldippa filmen (köpa både DVD och BD-versionen) bara för att kunna titta på den när man är ute och reser?

Fast personligen så ser jag helst möjligheten att välja bort den optiska enheten helt och ersätta med en extra hårddisk/SSD, utan att förlora garantin på kuppen. Apple har ju gett oss den möjligheten på Mac Mini nu, så det är inte alltför otroligt att de skulle ge oss den på bärbara också, åtminstone på Pro.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-31 14:02

Vill Apple inte stödja Blu-Ray för att dom vill sälja sitt egna HD utbud via iTunes?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 14:08
Ursprungligen av Csoft:

Vill Apple inte stödja Blu-Ray för att dom vill sälja sitt egna HD utbud via iTunes?

Nej, dom vill inte implementera det förrens det börjar bli volym på det i handeln. Det är i alla fall den officiella versionen.

Ursprungligen av Csoft:

Osannolikt. Så vitt som jag förstår så ger det HD utbudet inte bättre kvalitet än normal DVD. (men jag har ingen källa som jag kan referera till)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 19:11
Ursprungligen av Csoft:

Tror mer det har med dyra licensfrågor och göra. Apple tjänar inga stora pengar på sin iTunes store.

Blu-Ray är bara ännu ett fysiskt medium på plastbitar som snurrar med hjälp av en elmotor och avläses av annan komplex mekanik. Blu-Ray kom just när mekanik börjar fasas ut från den digitala elektroniken - både på konsumentsidan och prosidan. Blu-Ray försöker alltså bygga en marknad i en dödsryckning. Den typen av distribution och mekansiska lösningar för avläsning är snart en parentes i historien.
Detta vet Apple och många andra inom techindustrin. Det är därför intresset att implementera systemet är svalt - inte bara hos Apple.
Även OM Blu-Ray hade en möjlighet att bli big bizniz och var mans grej (som vinyl, kasettband, VHS, CD och DVD) så är just detta tvivel från marknaden själv reda döden för formatet.

Jag tyckte redan DVD var ett missfoster - slött, långsamt, finaliseringssmörjan - att trycka in en VHS, trycka play eller spela in och sedan titta på resultatet var ju rena blixtverksamheter jämför med den sega besten DVD. Men det är just mekaniken - 1800-tals-grejen - som nu är över inom elektronik. Farewell and goodbye. Ingen är gladare än jag :-).

Blu-Ray är bara ännu ett fysiskt medium på plastbitar som snurrar med hjälp av en elmotor och avläses av annan komplex mekanik. Blu-Ray kom just när mekanik börjar fasas ut från den digitala elektroniken - både på konsumentsidan och prosidan. Blu-Ray försöker alltså bygga en marknad i en dödsryckning. Den typen av distribution och mekansiska lösningar för avläsning är snart en parentes i historien.
Detta vet Apple och många andra inom techindustrin. Det är därför intresset att implementera systemet är svalt - inte bara hos Apple.
Även OM Blu-Ray hade en möjlighet att bli big bizniz och var mans grej (som vinyl, kasettband, VHS, CD och DVD) så är just detta tvivel från marknaden själv reda döden för formatet.

Jag tyckte redan DVD var ett missfoster - slött, långsamt, finaliseringssmörjan - att trycka in en VHS, trycka play eller spela in och sedan titta på resultatet var ju rena blixtverksamheter jämför med den sega besten DVD. Men det är just mekaniken - 1800-tals-grejen - som nu är över inom elektronik. Farewell and goodbye. Ingen är gladare än jag :-).

Huvet på spiken (som vanligt) Zimmerman.

Har för mig att licenskraven med bl a BluRay-DRM-skydd inbyggt i Kärnan är ngt riktigt orimligt rötet som Apple (och förmodligen andra) vägrar gå med på.

Altså nu får ni ju sansa er lite. Vill man ha högupplöst film (nej, x.264 på 4-8GB är inte högupplöst) i 1080P finns det inget annat än Blu-Ray att tillgå just för tillfället. Lägg därtill att du ska ha DTS eller DD i HD, så förstår man lätt att det inte går att strömma den typen av film... ÄN... Den som påstår att Blu-ray inte är något att ha, ha förmodligen aldrig sett en film i det formatet.

Men det kanske bara är jag och mina nördiga vänner med dyra anläggningar som märker skillnad, för "vanlig svensson" kanske det inte är "okej"...

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså nu får ni ju sansa er lite. Vill man ha högupplöst film (nej, x.264 på 4-8GB är inte högupplöst) i 1080P finns det inget annat än Blu-Ray att tillgå just för tillfället. Lägg därtill att du ska ha DTS eller DD i HD, så förstår man lätt att det inte går att strömma den typen av film... ÄN... Den som påstår att Blu-ray inte är något att ha, ha förmodligen aldrig sett en film i det formatet.

Men det kanske bara är jag och mina nördiga vänner med dyra anläggningar som märker skillnad, för "vanlig svensson" kanske det inte är "okej"...

Du har helt rätt men tillströmningen när det gäller filmer som utnyttjar hela bluray-skivan är mikroskopisk idag.

Jag undrar dessutom varför du måste ha detta i din Mac, filmar du själv i denna kvalité så att du gärna vill lagra detta på en Bluray?

Jag har själv gjort en film med RED och sett vilken ruggig kvalité man kan få av en Bluray, det går inte att jämföra med DVD eller liknande, men jag behöver inte få in Bluray i min bärbara.

Möjligtvis skulle det vara i Mac Pro men för mig funkar det bra med en extern billig Bluray.

Ursprungligen av draags:

Du har helt rätt men tillströmningen när det gäller filmer som utnyttjar hela bluray-skivan är mikroskopisk idag.

Jag undrar dessutom varför du måste ha detta i din Mac, filmar du själv i denna kvalité så att du gärna vill lagra detta på en Bluray?

Jag har själv gjort en film med RED och sett vilken ruggig kvalité man kan få av en Bluray, det går inte att jämföra med DVD eller liknande, men jag behöver inte få in Bluray i min bärbara.

Möjligtvis skulle det vara i Mac Pro men för mig funkar det bra med en extern billig Bluray.

Jag vill först och främst se det i Macminin, som jag kör som HT-dator. I de bärbara spelar det ju egentligen inte lika stor roll, det är för små skärmar (enligt mitt tyckte) för att man ska se märkbar skillnad mellan 720P och 1080P, detta har vi konstaterat med en polares bärbara och jämfört

Bevaka tråden