Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak! Alla borde göra det

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det blir väl ändå en mängd följder som innebär olagligheter.. Givetvis står det inte svensk lagtext "Du får inte jailbreaka din iPhone ty det är inte..osv"
.

Såsom? jag ser gärna en referens till någon följd som innebär en olaglighet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Såsom? jag ser gärna en referens till någon följd som innebär en olaglighet.

Möjligheten att trycka in apps som kostar pengar för icke-jailbreakade är väl ganska uppenbar ändå. Men jag skulle mycket väl, som Jeppe_E kunna tänka mig att jailbreaka bara för att få saker att se ut som man vill och det kan väl inte betraktas som olagligt. Nackdelarna överväger dock i dagsläget. Hoppas Apple öppnar upp för sådana enkla saker som att byta ikon på program osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-02 12:08

Instämmer i Goflorps, ackes och Einars inlägg.
Man kanske såg mellan fingrarna här när iPhone inte såldes i Sverige, folk importerade och låste upp.
Men jag har fortfarande lite svårt att förstå att det är legio att skriva om upplåsning och jailbreak av iPhone, när det inte är det när det gäller OS X på peze. Eller om piratkopiering. Jag tycker faktiskt att det är lite i samma härad.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-02 12:26

Fast å andra sidan...

Jag har jailbreakat av en enda anledning...att kunna ha detta på lock screen är för mig ett tungt vägande skäl.

Apps laddar jag gladeligen ner från Appstore. Det är växelpengar.

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2010-02-04 11:44

Lockscreen

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast å andra sidan...

Jag har jailbreakat av en enda anledning...att kunna ha detta på lock screen är för mig ett tungt vägande skäl.

Apps laddar jag gladeligen ner från Appstore. Det är växelpengar.

Jeppe_E,

Vad är det för lockscreen du har? Den såg ju riktig bra ut, jag har försökt hitta en bra men inte lyckats....

/Micke

Ursprungligen av aworro:

Jeppe_E,

Vad är det för lockscreen du har? Den såg ju riktig bra ut, jag har försökt hitta en bra men inte lyckats....

/Micke

Det är David Ashmans "Lockinfo" (Sök på "Lockinfo" i Cydia).

Den kostar ca 5 dollar, men är absolut värd priset. Det är väldigt praktiskt för mig, då jag kan läsa mina sms/mail från lockscreen och även markera de som lästa om jag vill. Vidare är det väldigt smidigt då den även stödjer "Notiser" så skriver någon till mig på MSN/Facebook så kan jag även läsa det direkt från låsskärmen, och därefter besluta ifall jag vill starta upp Beejive och svara

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2010-02-04 13:21

Tackar!

Ursprungligen av koss_boss:

Det är David Ashmans "Lockinfo" (Sök på "Lockinfo" i Cydia).

Den kostar ca 5 dollar, men är absolut värd priset. Det är väldigt praktiskt för mig, då jag kan läsa mina sms/mail från lockscreen och även markera de som lästa om jag vill. Vidare är det väldigt smidigt då den även stödjer "Notiser" så skriver någon till mig på MSN/Facebook så kan jag även läsa det direkt från låsskärmen, och därefter besluta ifall jag vill starta upp Beejive och svara

Tack så mkt, precis vad jag letat efter

/Micke

Jailbreak och köra piratkopierade program är inte samma sak även om det sista förutsätter det första. Du sa att jailbreak var olagligt och det ser jag fortfarande inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jailbreak och köra piratkopierade program är inte samma sak även om det sista förutsätter det första. Du sa att jailbreak var olagligt och det ser jag fortfarande inte.

Nej, jag frågade om det var det Sen tror inte jag att det leder till några förluster för Apple. De är försumbara om ens några.

Diskussionen om man får JB och vad som gäller för OSX86 har vi gaft sjutton ggr förut, låt inte tråden gå i den riktningen. Fortsätt i ngn av de andra trådarna istället

  • Medlem
  • 2010-02-02 13:54

Suck... Detta är avhandlat så många gånger förr i så många andra trådar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-02 15:33

Så många felaktiga påståenden och förvirrade inlägg kring något som fungerat sedan release av 1gen telefonen får mig att tro att ni alla lider av något?

8$? garanti? All säkerhet?
Men jösses pojkar, denna tråd andas 2007

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-02 15:48

Å, jag tycker att det känns så vansinnigt skönt att SLIPPA jailbeaka och hålla på hela tiden. Jag köpte min första iPhone direkt den kom ut i USA och det var alltid ett himla jobb att få det att fungera. Jag njuter att kunna synka och uppdatera nu och veta att allt bara fungerar.

Ursprungligen av Eva:

Å, jag tycker att det känns så vansinnigt skönt att SLIPPA jailbeaka och hålla på hela tiden. Jag köpte min första iPhone direkt den kom ut i USA och det var alltid ett himla jobb att få det att fungera. Jag njuter att kunna synka och uppdatera nu och veta att allt bara fungerar.

Ja, haha jag minns kvällarna/nätterna man höll på med att jailbreaka den, och hur glad man blev när var den enda i skolan som hade en iPhone

Nu har ALLA på mitt jobb en iPhone 3G...

Jag skiter i de flesta apps'n. De jag vill ha köper jag/laddar ner gratis från app-store. ENDA anledningen jag JB'r är för att jag tröttnar på iphones utseende. Varierar mig med VÄLDIGT diskreta teman för att inte telefonen ska se "b" ut. Hade jag kunnat ha en bakgrundsbild bakom ikonerna utan JB hade jag inte JB't.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag skiter i de flesta apps'n. De jag vill ha köper jag/laddar ner gratis från app-store. ENDA anledningen jag JB'r är för att jag tröttnar på iphones utseende. Varierar mig med VÄLDIGT diskreta teman för att inte telefonen ska se "b" ut. Hade jag kunnat ha en bakgrundsbild bakom ikonerna utan JB hade jag inte JB't.

Jag förstår dig. Det är inte så konstigt att man vill bestämma hur det ska ut i sin stuga. Konstigt nog tycker Apple att det ska man inte hålla på med. Jag får nöja mig med en annan mycket bra JB på min phöne JAMES BROWN tips på bra JB --> Foundations Of Funk: A Brand New Bag 1964-1969

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag förstår dig. Det är inte så konstigt att man vill bestämma hur det ska ut i sin stuga. Konstigt nog tycker Apple att det ska man inte hålla på med. Jag får nöja mig med en annan mycket bra JB på min phöne JAMES BROWN tips på bra JB --> Foundations Of Funk: A Brand New Bag 1964-1969

Tycker hem menyn ser trött ut, känns som du själv sa, mer hemma när man får bestämma lite mer själv. Har dock sett exempel på teman där telefonen ser ut som en leksak... Passar inte mig men det funkar väl för vissa, inte vad jag är ute efter dock!
Vad är detta för kul du hittat?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 02:18

Fy fan vilken fånig debatt.

Jag skulle gärna JB'a min iPhone...men eftersom den är ett verktyg och ingen leksak för mig (obs: inget ont i leksaker) - den måste funka jämt och kan inte plötsligt jiddra eller dö i en vecka i väntan på JB-fixar etc - så är det uteslutet.

Dessutom så var timingen för diskussionen perfekt: just när Apple släppte en uppgradering:)

Och för första gången så avhåller jag mig en stund från att uppdatera pga mitt jailbreak...

Tycker det sprids mycket okunskap och jag ser felaktiga fakta presenteras i den här tråden. Jag äger själv en iPhone 3G JB (ägde en 2G före den även den JB:ad).

Anledningen till att min är jailbreakad är för jag är "tvungen". Jag har ett för mig mycket förmånligt abonnemang från Tele 2 som ger mig 1GB data och 3000 fria sms för 78kr i månaden (data+sms) och jag ringer för 0 kr/minut till Tele 2s kunder (öppningsavgift 69 öre). Jag föredrar att spara ihop pengar och betala min mobil kontant istället för att som är vanligt idag sprida kostanden över 2 år med ett ofta ofördelaktigt abonnemang.

Vad gäller detta med root-lösenordet så är det ju bara en fara ifall din iPhone har OpenSSH installerat, något man verkligen inte alls behöver ha för att föra över data till och från sin iPhone/samt för att exekvera kommandon.

För en användare som skickar ganska mycket SMS i månaden (=500st) så är ett program som biteSMS oumbärligt och något jag verkligen inte klarar mig utan. Detta tillsammans med David Ashmans lockscreen är program som jag med glädje betalat för och som jag inte vill vara utan.

Jailbreak är inte "för alla" men för de allra flesta är det inga problem. Jag har hjälpt 10 kompisar att få sina iPhones jailbreakade, aldrig minsta problem för någon av dem. Jag tackar användarna på iClarified, de ska all äran. Fantastiska guider.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-03 19:48

Har haft min 3G i JB ett tag, tycker dock att det inte fanns något att hämta där som är en dealbreaker så numera är den oJB.

Jag ser inget behov personligen av jailbreak. Är ganska nöjd med iPhone som den är, det enda jag möjligen saknar är en sån där snajsig lock screen. Hoppas något liknande kommer i iPhone OS 4. Det betyder inte att jag inte förstår dem som jailbreakar sina lurar, även om jag själv tror att jag rätt snabbt skulle tröttna på alla teman och ikoner, ungefär som jag brukar tröttna på sådant i OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-03 22:54

Alla har ett enormt behov av att Jailbreaka, bara att dom inte vet det än...
JAg har Jailbreakat och allt nästan allt fungerar berfeckt, iPhonen har inte blivit slöare, enda problemet är att den har krashat några gånger men då har jag kunna återställa den direkt, utan en dator...

Det är inta bara att man kan ändra teman osv. det finns så otroligt många smarta funktioner
Listar några smarta här:
1. Srolla snabbt mellan sidorna inte, inte bara än i taget.
2. lägg in apps i Kategorier, alla spel i en osv.
3. Svara på sms utan att behöva stänga ner ett program.
4. köra program t.ex. spotify eller någon webbradio app, i bakgrunden.
5. köra vilken operatör du vill.
6. ta bort några av Apples förinstallerade apps.
7. skaffa vilken låt du vill som ringsignal.
8. ha flera ikoner på sidorna (eller färre)
9. five ikon dock.
10. Lura iPhonen att du e i en WIFI-zon och ladda ner apps som du annars inte kan ladda ner på "frifot"

Lyssna på namnet: "jailbreak" Apple har satt dig och din iPhone i fängelse utan att ni gjort något brott, se till att ta er ut och njuta av iPhone som den ska vara:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-09 14:03
Ursprungligen av thekoss:

Alla har ett enormt behov av att Jailbreaka, bara att dom inte vet det än...

Nej inte jag...

Som sagt, det där är personligt...

1. Jag har fem sidor med apps...
2. Ja, detta skulle jag kunna tänka mig, dock inte värt att jailbreaka för, se 1.
3. Öh ja, för det tar ju många sekunder...?
4. Lyssnar varken på webbradio eller Spotify.
5. Jag vill bara ha den operatören jag har.
6. Det vill jag inte, de använder jag ju.
7. Det kan jag ju redan...? Jag har Prince' Sexy M.F. som ringsignal, editerat själv...
8. Sjukt fult.
9. Se 8.
10. Ja det har väl hänt mig två gånger sen jag skaffade iPhone sommaren '08.

Återigen, det där är så personligt. Inget av det du nämner ger MIG skäl att jailbreaka.

Ursprungligen av Capeman:

Som sagt, det där är personligt...

1. Jag har fem sidor med apps...
2. Ja, detta skulle jag kunna tänka mig, dock inte värt att jailbreaka för, se 1.
3. Öh ja, för det tar ju många sekunder...?
4. Lyssnar varken på webbradio eller Spotify.
5. Jag vill bara ha den operatören jag har.
6. Det vill jag inte, de använder jag ju.
7. Det kan jag ju redan...? Jag har Prince' Sexy M.F. som ringsignal, editerat själv...
8. Sjukt fult.
9. Se 8.
10. Ja det har väl hänt mig två gånger sen jag skaffade iPhone sommaren '08.

Återigen, det där är så personligt. Inget av det du nämner ger MIG skäl att jailbreaka.

Ja, jag håller helt och hållet med. Jag tänkte göra ett sådant här inlägg själv, men jag orkade inte bry mig. Bra att någon orkade!

Det enda som jag saknar, är möjligheten att kunna gömma en del av de förinstallerade programmen, men för mig så är det inte värt att Jailbreaka bara för det.

Kan hålla med Capeman på alla punkter.
Dessutom, stå ute på stan med krånglande lur med sjuk Fru, Hjärtsjuk far och folk som verkligen kan behöva nå en är inte att tänka på. NOLL STRUL skall det va.

"Nästan allt har fungerat beckferkt" duger liksom inte.

jag är inte fjorton, behöver inte "valfri låt", behöver en ringsignal jag hör.
Scrolla snabbt? Snabbt nog som det är.
kategorier, jag vill inte ha mappar och skit.
Svara på SMS, funkar ju bra som det är.
Spotify, betala 100:- i månan för att lyssna på musik på stan. Har en Shuffle.
Har ju en bra operatör redan, som jag har råd med, som levererar det jag vill.
Ta bort, vad skulle jag ta bort, jag använder ju dem.
Fler elelr färre ikoner på sidorna, varför?
fem ikoner i docken? Vad är det för fel på den som är där?
10 händer en gång om året. Har bra Wifi hemma, på skolan och på tre-fyra andra platser jag oftast besöker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-04 00:04

frågan är mer varför? varför har inte iPhone dessa saker ifrån början.. vad förlorar apple på att ha det? sen att sitta och sura över hur totalt onödigt dessa funktioner är, fine liksom, nu vet vi det

(OT) och goflort jag må vara en blond yngling, men att slå till med , varför spotify? jag har shuffle är väl inte det smartaste att klämma till med.. hur kan du jämföra Spotify med en shuffle? shuffle är en mp3 spelare, spotify en tjänst som har otroligt mycket låtar.
Och varför ha en shuffle om du har en iphone, man köpte ju den för att inte behöva gå runt med 2 prylar (telefon och ipod), nej idag är du nog en liten surgubbe

Ursprungligen av Esa:

frågan är mer varför? varför har inte iPhone dessa saker ifrån början.. vad förlorar apple på att ha det? sen att sitta och sura över hur totalt onödigt dessa funktioner är, fine liksom, nu vet vi det

Jag vet inte varför den inte har det, men eftersom jag inte efterfrågar dem så bryr jag mig inte. Återigen är du välkommen att jailbreaka, jag bryr mig inte om det heller. Och inte fan är jag sur?

Bevaka tråden