- adress@mac
- Medlem ●
- Segeltorp
Från idag finns Telia Navigator som app till iPhone. Testa gratis 5 dagar. Funkar kanon.
Telia Navigator - Tjänster - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
Appen finns även direkt på iTunes Store
Jag har provat den idag och den är helt ok, faktisk den bästa navigeringsapp som jag har provat (inklusive Navigon).
Dock så är den lite väl dyr för att vara attraktiv som heltidslösning men under semestern så kan det vara ok.
Bättre än Navigon?
Hold your horses.
Nej, jag är seriös:)
Integrationen med eniro är riktigt bra. Kan du i Navigon söka på en person och hitta adressen? Eller söka efter pizzerior i närheten? Eller telefonnummer?
(Det kanske går, jag har bara provat Navigon helt kort)
Testade den på hemvägen idag och den funkar helt ok. Laggar lite med uppdateringen (ibland så får den pinna på för att hinna med bilen). Visar klart och tydligt hur man skall åka så jag tycker att den är värd att prova.
Fullpriset var nånstans över 1000 sek/år och det verkar vara väl så högt dock.
De första 5 dagarna är fria så jag rekommenderar att man provar själv
Nej, jag är seriös:)
Integrationen med eniro är riktigt bra. Kan du i Navigon söka på en person och hitta adressen? Eller söka efter pizzerior i närheten? Eller telefonnummer?
(Det kanske går, jag har bara provat Navigon helt kort)
Nej, Navigon har ingen integration med Eniro. Men restauranger i närheten är inga problem.
Sen kan jag använda den offline var som helst i Europa utan dyra räkningar
Hur är den off the beaten track, dvs i skog och mark - är det bara en bilnav eller hur ser det ut i skogen?
Kommer tydligen att komma även så du kan välja gång eller cykel. Sjökort finns redan. Vet dock inte om det fungerar till iPhone. Valmöjligheterna kommer i alla fall att utökas framöver enligt telia.
Med enbart onlinekartor så går den ju bort för de som tar sig utanför sveriges gränser... men skall ta och testa den under de här 5 dagarna för att se hur den funkar... men jag är redan skeptisk iom onlinebehovet.
Håller med dej, vill inte ha online.
En fördel Telia har lagt in, är att i abonnemanget ingår datatrafiken för att ladda ner kartorna. Så det räknas inte bort mängden data från ens "riktiga" dataabonnemang.... om ni förstår hur jag menar Jag tror inte ens man behöver ha ett dataabonnemang...
Har tesat under dagen (endast på kända rutter) och jag tycker den fungerar MYCKET bra. Med viss reservation för att det är den första navigator jag öht. testat.
Snabbt och smidigt att hitta såväl kontakter som att söka folk/företag via Eniro, och de inbyggda sökningarna till butiker, restauranger osv. funkar också bra.
När det ringer avslutas programmet, så klart, men när jag lägger på igen så var jag åter på samma rutt inom några sekunder helt automatiskt (som säkert Navigon mfl. också gör).
Det känns som en riktig bonus att Telia "bjuder" på detta till sina kunder.
"Bjuder?", tänker någon. Men jag ser det nästan så. Abonnemangsformen är ju helt klockren, för mina behov!
19 kr per dag eller 99 kr för en månad funkar ju utmärkt om man ska köra på något okänt ställe. Det gör jag sällan men har vid flertalet tillfällen kört vilse i Malmö... - Hade gladeligen pröjsat 19 kr för att slippa det...
Surt bara att en tripp till Europa inte känns lika självklar, rent kostnadsmässig.
Från Telias hemsida:
Datatrafik för Telia Navigator ingår inom Sverige. I utlandet gäller priset för datatrafik hos den aktuella operatören. Tänk på att datatrafik ofta kostar mer utomlands än hemma i Sverige. Det är svårt att exakt ange vilka datamängder som används men följande exempel ger en ungefärlig fingervisning:
Körning från Stockholm till Paris ca 0,75 MB för den del som är utomlands (Sverigedelens datatrafik ingår i abonnemang och debiteras inte)
Körning från London Heathrow - Centrala London ca 0,05-0,10 MB.
Har kört Telia Navigator under flera års tid på bla. Nokia. Detta har faktiskt varit en avgörande faktor varför jag väntat så länge med att byta till iPhone.
Testade det lite snabbt härom dagen. Programmet är snyggt gjort, med logiska menyer etc. Men när det ringer så verkar det som man inte kan ha samtalet i bakgrunden???
Detta är enligt mig ett måste. Kanske har jag missat någon inställning någonstans?
Har kört Telia Navigator under flera års tid på bla. Nokia. Detta har faktiskt varit en avgörande faktor varför jag väntat så länge med att byta till iPhone.
Testade det lite snabbt härom dagen. Programmet är snyggt gjort, med logiska menyer etc. Men när det ringer så verkar det som man inte kan ha samtalet i bakgrunden???
Detta är enligt mig ett måste. Kanske har jag missat någon inställning någonstans?
Så fort du har svarat kan du starta navigationen igen, och då ska dit samtal ligga i bakgrunden.
Jag befinner mig på Gotland i helgen och har passat på att provköra Navigator med de där första 5 gratisdagarna.
Bilresan ner till färjan i Nynäshamn = mycket bra.
Bra tajming på instruktionerna och plingade till för fartkamerorna också.
Nu på Gotland = nästan oanvändbar.
Den laggar så mycket så när den säger "sväng höger" så har vi redan svängt för 10 sekunder sen.
Vad beror det här på?
Det struntar sig när man hamnar utanför täckning och det kanske är ute på landet man verkligen behöver den.
Nu har jag tillbringat några dagar på vägarna i Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien och Österrike.
Apropå vad som står i inlägg #16 om datatrafik utomlands, så blir jag lite nyfiken på hur mycket dina navigeringar i utlandet kostade.
Nu har jag kört 100 mil i Sverige också. Funkar precis lika bra som på min gamla Nokia, och det är beröm i det här sammanhanget! Den mindes till och med mina gamla "favoriter", eftersom det är samma nummer.
Jag längtar förstås efter 4.0 och multitasking, men det är ett mindre problem än man tror. Efter att ha ringt ett samtal startar man bara om Navigator, så återupptar den navigeringen. Det kan bli lite surt om man är mitt i en navigering och blir uppringd, dock...
Angående kostnaderna i utlandet: Jag hade den inte på hela tiden, utan bara "när det behövdes". Även om det gick någon hundring på det, så var det värt det. (Priserna varierade mellan 25 och 35kr per MB.) Om jag kommer ihåg postar jag när räkningen kommer.
/Magnus
Känns definitiv som en icke-app för mig, får aldrig min iPhone 3G att visa mindre än 100 meter fel och får den aldrig att "zoom in" på min position... så all sorts hjälp av den så kallade gps'en är bara att glömma... bitvis ligger jag uppåt kilometern fel