Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ftp-hjälp...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 23:24

Ho ho...

Jag har ett problem med att få ftp att funka med OS X server och chello. Säkert mycket simpelt för de invigda...

Enligt tidigare diskussioner på 99mac har jag lyckats utröna att chello spärrar vissa portar, bland andra port 21. Jag har därför öppnat port 8080 i routern vilket verkar fungera när jag testar att köra en enkel webbdelning från OS 9. Då kommer man in utifrån utan problem.

Men frågan är nu: Hur fungerar det egentligen i OS X server? Måste jag någonstans ställa in att serverns inbyggda ftp-funktion ska prata med port 8080? I så fall var gör jag det?

Hilfe.

/Peter

Du vill nog inte att både FTP-servern och Web-servern ska lyssna på samma port.

Om jag förstår frågan rätt så undrar du hur du väljer vilken port FTP-servern (ftpd) skall lyssna på? Prova att editera /etc/services och byt port 20&21 mot något annat.

(Jag är inte säker på att det här är rätt lösning, men det skulle vara mitt första försök. Om det här inte funkar så kanske en ändring i Netinfo Managers (ligger i Apps/Utils) settings för /services/ftp skulle kunna fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 07:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Du vill nog inte att både FTP-servern och Web-servern ska lyssna på samma port.

Om jag förstår frågan rätt så undrar du hur du väljer vilken port FTP-servern (ftpd) skall lyssna på? Prova att editera /etc/services och byt port 20&21 mot något annat.

(Jag är inte säker på att det här är rätt lösning, men det skulle vara mitt första försök. Om det här inte funkar så kanske en ändring i Netinfo Managers (ligger i Apps/Utils) settings för /services/ftp skulle kunna fungera.

Oj. Hur gör man för att editera i den filen? När jag försöker nå /etc/services genom Terminal får jag "permission denied".

Jag testade Netinfo Managers först, men hittade inte någon info om ftp där.

/Peter

sudo pico /etc/services skulle väl kunna fungera. (Du kanske vill spara en säkerhetskopia av filen ifall du klantar dig och har sönder den i processen.)

Sudo ger dig större rättigheter (frågar om ditt admin-lösenord), pico är en texteditor i terminalen och /etc/services är filen du vill manipulera. Då borde du få spara till den. Eller så ändrar du en kopia av filen, sparar i ditt hembibliotek (~/) och skriver sedan sudo mv ~/services /etc/services . Då skriver du över den gamla /etc/services med versionen i ditt hem.

Här är förresten en bra manual för att installera en annan ftp-server, ProFTPD;
http://home.earthlink.net/~dgreuel/howto.html

Ursäkta om jag skriver självklarheter, men ditt inlägg gav mig intrycket att du inte kunde så mycket om hur rättigheter och Unix i allmänhet fungerar (inte för att jag skulle ha örnkoll själv).

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-16 09:14

Om det bara är för filåtkomst för dig själv och bekanta kan ssh/scp vara ett bättre alternativ som erbjuder även säkerhet... sök efter winscp här på 99mac så hittar du ett gammalt inlägg om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 15:44

Tusen tack alla hjälpsamma.

Mycket riktigt så har jag inte så värst bra koll på IP-protokoll och servrar. Men tack vare er och lite styrning från prompten gick allt vägen...

Tack
/Peter-snart dataexpert galore

1
Bevaka tråden