Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att arbeta med AVCHD eller skall jag packa om

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen köpt en Panasonic HDC-TM 300 och arbetar med Final Cut Express.

Jag har inga problem med att få in filerna i FCE. via log and transfer.

Är detta det bästa och enklaste sättet att arbeta på eller fins det smartare lösningar.

Det som gör mig konfderad är om jag villspara en orginalfiler från minnet.

Hoppas ni förstår vad jag menar är dyslektiker

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-31 20:25

Jag gör arkiv av kortet Antingen med iMovie 09 eller med Skivverktyg. Här är tips hur det sistnämda går till: Using the Canon HF100 PAL HD Camcorder: Backup of HF100 AVCHD clips

Tack för tipset

Går det inte att bara kopiera filerna och klistra in dom i den mapp på hårddisken du vill ha dom i?

arbeta med dina filmer i AIC (Apple Intermediate Codec) eller Prores är bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-04 08:24
Ursprungligen av hummel:

arbeta med dina filmer i AIC (Apple Intermediate Codec) eller Prores är bäst.

AIC blir det när man importerar i FCE och skall redigera. Om man vill spara allt råmaterialet som en extra arkivering är väl en AVCHD kopia bra? Tar en tiodendel eller liknande plats jämfört med AIC.

Ursprungligen av Oloff:

AIC blir det när man importerar i FCE och skall redigera. Om man vill spara allt råmaterialet som en extra arkivering är väl en AVCHD kopia bra? Tar en tiodendel eller liknande plats jämfört med AIC.

AVCHD är förstörande så det beror på hur hög kvalitet du vill ha. Använd AIC p åregiferat material så länge det går.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-24 16:19

avchd in i FCE

får problem när jag ska föra över avchd från extern hd där jag lagt det från kamerans hd. ska jag inte göra i den ordningen? Kameran- hd-in i FCE? vill lagra mitt material på min ext hd. nu får jag ta in det via imovie och sen till FCE. ibland funkar det dock. blir inte klok. är van vid dv...the old fashion way.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-24 20:52
Ursprungligen av kali 2:

får problem när jag ska föra över avchd från extern hd där jag lagt det från kamerans hd. ska jag inte göra i den ordningen? Kameran- hd-in i FCE? vill lagra mitt material på min ext hd. nu får jag ta in det via imovie och sen till FCE. ibland funkar det dock. blir inte klok. är van vid dv...the old fashion way.

Hur tar du in det i FCE? Väljer du "Log and transfer" i File-menyn?

För arkivering av _originalfilerna_ torde det enklaste vara att bara kopiera hela mappstrukturen från kortet in i en ny mapp på backup-disken (DVD, hårddisk eller vad det nu är). Ingenting som behöver komprimeras om på något sätt. Så gör jag och hoppas att det skall fungera (har ingen mac som är kraftfull nog för uppspelning/redigering av AVCHD... ).

(Ser nu att länken i post #2 ovan innehåller all nödvändig information. Borde vara samma princip för andra märken).

Jag har heller ingen bluray-spelare så skulle kunna tänka mig en Sony VRD-MC10 för enklare redigering, bränning på vanlig DVD-skiva (som AVCHD-filer förstås) och som sedan kan _spela upp_ i full HD. Det senare klarar inte VRD-MC5 och 6. Kruxet är att MC10 inte finns i PAL-version...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 11:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har heller ingen bluray-spelare så skulle kunna tänka mig en Sony VRD-MC10 för enklare redigering, bränning på vanlig DVD-skiva (som AVCHD-filer förstås) och som sedan kan _spela upp_ i full HD. Det senare klarar inte VRD-MC5 och 6. Kruxet är att MC10 inte finns i PAL-version...

Varför spelar du inte upp från fil och en lämplig mediaspelare? För eget bruk är det ju det enklaste och bästa.

Frågan är bara vilka som funkar och hur smidigt det är. En del kan tydligen bara spela upp ett klipp i taget. Andra skriver inte uttryckligen att AVCHD funkar öht. Åtminstone är det ingen som marknadsför sig på att smidigt kunna spela upp AVCHD. Hur funkar en sån här exempelvis?

Test mediaspelare: Iomega ScreenPlay Director HD - Prylportalen

4300 pistoler låter ju inte billigt precis. Sonyn ovan (som ju via analog ingång dessutom kan digitalisera allt man har av gamla videokassetter till DVD) kostar under 300 USD.

Hur är det med de där små billiga mediaspelarna? Kommer inte ihåg vad de heter. Nåt från Western Digital? Har varit på tapeten i forumet förut. Tvix? Frågade här förut men ingen har svarat: http://www.99.se/1860403-post73.html

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 15:49

Jag svarade i den tråden på hur jag själv kör.

Rent formatmässigt skall det inte vara några problem med filerna som då får från kameran. Möjligen kan du få packa om dem till .mov eller mp4 eller något som mediaspelaren känner igen. (Själv kör jag 720p med min Sanyo videokamera. Den sparar AVCHD som rena mp4-filer: man kan spela upp dem direkt i Quicktime och känns igen av vilka uppspelare som helst.)

1
Bevaka tråden