Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G-versionen för att få GPS?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Båstad
  • 2010-02-03 23:38

En som inte förstår så bra kan man köra gps på ipaden typ navigon vill ha en stor gps framme i bilen :-)?Måste det vara 3G då ??

Ursprungligen av fegge:

En som inte förstår så bra kan man köra gps på ipaden typ navigon vill ha en stor gps framme i bilen :-)?Måste det vara 3G då ??

Ja, det måste vara 3G-modellen.

3G och GPS-delen är en klump.

GPS'en är en AGPS (Assisted GPS), den tar hjälp av telemasterna för att få en ungefärlig position, då går det mkt fortare få en exakt fix på var man är. Så är det i iPhone med.

det lär inte dröja länge innan Fugawi, Navigon, TomTom och de andra kommer med iPad-anpassade GPS:er ....

  • Medlem
  • Båstad
  • 2010-02-03 23:56

Ok! Så om jag förstår det rätt kör den mot sat och telemaster eller ? Då kommer det att kosta när man är utomland med ipaden?

Ursprungligen av Goflorp:

3G och GPS-delen är en klump.

GPS'en är en AGPS (Assisted GPS), den tar hjälp av telemasterna för att få en ungefärlig position, då går det mkt fortare få en exakt fix på var man är. Så är det i iPhone med.

det lär inte dröja länge innan Fugawi, Navigon, TomTom och de andra kommer med iPad-anpassade GPS:er ....

Ursprungligen av fegge:

Ok! Så om jag förstår det rätt kör den mot sat och telemaster eller ? Då kommer det att kosta när man är utomland med ipaden?

Nej, triangulering i sig kostar inget. Däremot om din GPS-mjukvara kräver att kartorna laddas ner "on demand" så kommer det att kosta, t ex med Google Maps.

Nu har vi dock hamnat ganska långt från trådens ursprungliga syfte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 14:56
Ursprungligen av Capeman:

Nej, triangulering i sig kostar inget. Däremot om din GPS-mjukvara kräver att kartorna laddas ner "on demand" så kommer det att kosta, t ex med Google Maps.

Nu har vi dock hamnat ganska långt från trådens ursprungliga syfte.

Är du säker på att triangulering inte kostar?
Är det inte så att den får ID från masterna bara genom att lyssna på dem, men måste sedan gå ut på Nätet för att koppla det IDt till en position? Masterna skickar väl inte ut någon position utan bara ID, och iPad (eller iPhone) har väl ingen databas inbygg för alla master? Det är väl därför det tar längre tid att få en fix om man är utomlands och stänger av data-roaming, då kan den inte skicka data (ta emot kan den ju ändå, den visar ju operatörsID).

Jag tror att det kostar....

Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att triangulering inte kostar?
Är det inte så att den får ID från masterna bara genom att lyssna på dem, men måste sedan gå ut på Nätet för att koppla det IDt till en position? Masterna skickar väl inte ut någon position utan bara ID, och iPad (eller iPhone) har väl ingen databas inbygg för alla master? Det är väl därför det tar längre tid att få en fix om man är utomlands och stänger av data-roaming, då kan den inte skicka data (ta emot kan den ju ändå, den visar ju operatörsID).

Jag tror att det kostar....

Ja du kanske har rätt.

Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att triangulering inte kostar?
Är det inte så att den får ID från masterna bara genom att lyssna på dem, men måste sedan gå ut på Nätet för att koppla det IDt till en position? Masterna skickar väl inte ut någon position utan bara ID, och iPad (eller iPhone) har väl ingen databas inbygg för alla master? Det är väl därför det tar längre tid att få en fix om man är utomlands och stänger av data-roaming, då kan den inte skicka data (ta emot kan den ju ändå, den visar ju operatörsID).

Jag tror att det kostar....

Det beror på hur man ser det;)

Det kommer att krävas datatrafik för att få fram positionen men den är ganska minimal och jag är övertygad om att den är mer eller mindre försumbar även
om du betalar per MB (vilket jag inte gör:)

Edit:
En lokalisering för mig via triangulering (jag befann mig inomhus utom räckvidd för GPS) kostade 2KB data nerladdat och 3KB skickat). Då hade den dessutom laddat ner kartan. Jag slog av platstjänster, gick in i kartor, begärde lokalisering, gick in till inställningar, slog på platstjänster, nollställde dataräknaren och tillbaka till kartor.

Ursprungligen av kenjon:

Är du säker på att triangulering inte kostar?
Är det inte så att den får ID från masterna bara genom att lyssna på dem, men måste sedan gå ut på Nätet för att koppla det IDt till en position? Masterna skickar väl inte ut någon position utan bara ID, och iPad (eller iPhone) har väl ingen databas inbygg för alla master? Det är väl därför det tar längre tid att få en fix om man är utomlands och stänger av data-roaming, då kan den inte skicka data (ta emot kan den ju ändå, den visar ju operatörsID).

Jag tror att det kostar....

Jag har använt Navigon via min iPhone i över tio länder i Europa och jag har inte sett någon datatrafik från utlandet på teleräkningarna. Lyssna på Capeman..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-13 14:47
Ursprungligen av monovision:

Jag har använt Navigon via min iPhone i över tio länder i Europa och jag har inte sett någon datatrafik från utlandet på teleräkningarna. Lyssna på Capeman..

Ni blandar ihop begreppen. Positionering med GPS kostar inget. Triangulering (för att snabbare kunna hitta satelliter) kostar.

Assisted betyder "stödd".

När du slår på en GPS vet den inte var på klotet du är, det kan ta en minut innan den får en fix.

Med en assisted GPS så pratar den med ett par master som den får positionssvar på.
Då kan GPS:en ha ett startvärde med "2 km syd om Uddevalla" vilket gör att det tar ett par sekunder få en Sattelitfix.

TomTom fungerar med TomTom CarKit på iPod touch som inte har en inbyggd GPS och inte 3G. TomTom CarKit har en inbyggd GPS som fungerar jättebra
Borde gå att lösa på iPad med en GPS-puck via BT

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-13 13:27

Hur fungerar lokalisering egentligen? Den hämtar positionen via närliggande noder (vad säger att dessa är telemaster, vilket i sig är rätt osannolikt). Utgår från att använder ip numret och ens internet leverantör data och triangulerar var man befinner sig utifrån att se vilka som är närmaste noder, sen köra en adress/positioninfo koll på omkringliggande noder.

Men min fråga är, sitter på en vpn server lokaliserad i england på min ipad, vpn-uppkopplingen är inställd på att all datatrafik skall gå igenom vpn-anslutningen. När jag går in i Maps, och lokaliserar mig så visar den var jag befinner mig i Sverige och inte England. Lokaliserar jag mig på en websida i safari visar den England (då jag antar att den går direkt efter ip-nummer).

Innebär detta att vpn-anslutningen inte tar hand om all trafik (vilket är mindre bra när den säger att den skall göra det). Eller fungerar ipadens trianguleringen på annat sätt?

Skrivs på många ställen att trianguleringen använder telemaster, det bör vara en omöjlighet för en iPad wifi att komma i någon som helst kontakt med en telemast?

Ipadens triangulering måste fungera fruktansvärt bra, nu bor jag iof en större stad, men med iphonen vid sidan av ipaden, och båda med kompassen på slagen visar de identiskt position under nästan en hel km promenad i staden.

Blev många frågor, men jag är förvirrad hur det egentligen fungerar.

Ursprungligen av niqlaz:

Hur fungerar lokalisering egentligen? Den hämtar positionen via närliggande noder (vad säger att dessa är telemaster, vilket i sig är rätt osannolikt). Utgår från att använder ip numret och ens internet leverantör data och triangulerar var man befinner sig utifrån att se vilka som är närmaste noder, sen köra en adress/positioninfo koll på omkringliggande noder.

Men min fråga är, sitter på en vpn server lokaliserad i england på min ipad, vpn-uppkopplingen är inställd på att all datatrafik skall gå igenom vpn-anslutningen. När jag går in i Maps, och lokaliserar mig så visar den var jag befinner mig i Sverige och inte England. Lokaliserar jag mig på en websida i safari visar den England (då jag antar att den går direkt efter ip-nummer).

Innebär detta att vpn-anslutningen inte tar hand om all trafik (vilket är mindre bra när den säger att den skall göra det). Eller fungerar ipadens trianguleringen på annat sätt?

Skrivs på många ställen att trianguleringen använder telemaster, det bör vara en omöjlighet för en iPad wifi att komma i någon som helst kontakt med en telemast?

Ipadens triangulering måste fungera fruktansvärt bra, nu bor jag iof en större stad, men med iphonen vid sidan av ipaden, och båda med kompassen på slagen visar de identiskt position under nästan en hel km promenad i staden.

Blev många frågor, men jag är förvirrad hur det egentligen fungerar.

A-GPS enligt Wikipedia:
Assisted GPS - Wikipedia

När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.
Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.
Operatören måste ha stöd för funktionen i sitt nät.

Då använder man mobilmasterna som stöd. Nu är det ju så att du ska inte tro att du ser alla mobilmaster, speciellt inte inne i en stad, så det finns betydligt fler i din omgivning än vad du tror.

Edit: Jag googlade och hittade följande från Apple

iPad with Wi-Fi finds your location using known Wi-Fi hotspots, and Wi-Fi + 3G models use Wi-Fi, GPS, and cellular towers.

Vad som är "Known WI-Fi hotspots" vet jag inte.

Jag är tveksam till att IP-adressen används som lokaliseringsmetod. Det är i sådana fall IP-adressen till Hotspoten som används eftersom din IP-adress inom WLAN:et är lokal (med brasklappen att jag kan ingenting om roaming inom wlannät)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-13 15:55

När det gäller WiFi-funktionen, se detta: SKYHOOK Wireless: How It Works > Overview

Ursprungligen av jahve:

När det gäller WiFi-funktionen, se detta: SKYHOOK Wireless: How It Works > Overview

Bra beskrivning

Och jag fick bekräftat det jag redan visste... Skyhook-täckningen hemma hos mig suger...

  • Medlem
  • 2010-06-07 18:26

gps utan wi-fi eller gprs?

funderar på att köpa iphone och undrar om man kan köra gps utan att vara kopplad till nätet via wi-fi eller gprs eller liknande. det blir ju ofantligt dyrt om man är utomlands och måste ladda ner googlemaps kartor medans man söker sin position och väg.

hur är det med detta?

tack!

Ursprungligen av bloke;:

funderar på att köpa iphone och undrar om man kan köra gps utan att vara kopplad till nätet via wi-fi eller gprs eller liknande. det blir ju ofantligt dyrt om man är utomlands och måste ladda ner googlemaps kartor medans man söker sin position och väg.

hur är det med detta?

tack!

Du kan få en position men hur stor nytt du har vet jag inte. Och jag undrar fortfarande hur kartan kom ner med avstängt wlan och inget mobildata? Den måste ha legat cashad

1
Bevaka tråden