Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa fotovägg?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-12 12:21

Vi ska snart flytta och i hallen i den nya lägenheten finns det en vägg som vi skulle vilja ha som fotovägg...men, hur sätter man lättast upp fotografier så att det passar följande kriterier?

  • Lätt att byta

  • Korten får inte bli skeva (de kan ju bli det om man t.ex. använder den typen av upphägning som bl.a. Granit säljer)

  • Lätt att damma

  • Ger möjlighet till olika storlekar på korten

Och säkert en massa annat som jag inte kommer på nu...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-12 12:27

Tänkte bara klistra in lite inspiration: Arty on Flickr - Photo Sharing! Såg den i veckan och blev sugen på att göra vägg själv

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-12 15:55

Något åt det håller är vad vi vill åstadkomma men vi tänkte köra svartvitt...
Läste i kommentarerna att han har använt häftmassa...min erfarenhet av det är att den fettar av sig ordentligt så det är inget alternativ...

Gör en stor skiva av 6-10mm mdf och måla i sama färg som väggen. Fäst skivan på väggen med (helst) dolda beslag.

Sen skulle jag montera bilder på 2-3mm PVC-plast - kan finnas på systemtext, kalladhesiv och fäst bilderna på skivan med just häftmassa, mycket häftmassa. Det gör ingenting om det kommer fett på skivan. Om man ska arra om så är det kanske också läge att måla om, olje-färg/ett lager sen vanlig väggfärg så ska väl ev. fläckar vara borta.

Det fina med plasten är det blir styvt/snyggt och fästmassan går inte igenom papper (kartong) osv.

Kan man inte skriva ut photo/bilderna som tapeter och tapetsera vägen med det?
sen om man tröttnar på någon del så kan man skriva ut bara den delen som man vill byta ut vips är det klart!

Måla väggen i magnetfärg
Alcro Färg - Magnetvägg - Magnet
och sätt upp bliderna med en liten magnet.

Ursprungligen av Martensson:

Måla väggen i magnetfärg
Alcro Färg - Magnetvägg - Magnet
och sätt upp bliderna med en liten magnet.

Javisst, ingen dum idé. Man skulle ju kunna klistra på tunna magneter på baksidan av monterad bild också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-12 21:23

Ja, det där med magnetfärg var inte en dum idé...den ska jag spåna vidare på...undrar vad magneter kostar i bulk...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-12 22:17

Någon som har provat den där magnetfärgen? Hur bra är den eg? Nu blev jag ju ännu mer sugen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 22:18

Magnetfärg funkar bra på släta väggar, men inte så bra på andra.

Har det på jobbet på några ställen

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-12 22:32

Hur släta behöver väggarna vara? Jag har lättbetong i hallen där jag ev tänkte måla med detta. Fungerar det tror du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 22:35

ABSOLUT, men dom får inte vara "rappade" men dom behöver inte vara mdf släta heller

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-15 21:27

Tunna, genomskinliga plastskenor:
En övre och en undre, horisontellt, så att man kan skjuta in fotografier från sidan eller helt enkelt böja in dem. Ungefär som skenor till speglar i ett badrumsskåp. Nackdelen är att man inte kan variera storlek eller stående/liggande format. Dock kan man ju ha flera olika rader för storlek och stående/liggande format.

Digitala ramar:
Här kan ett antal digitala ramar utgöra en bit av väggen och varje tavla skiftar bilder som ett bildspel. Nackdelar är att där måste sitta ett USB-minne till varje tavla och tavlorna är inte särskilt stora.

Mm, det var lite idéer...

Lasselu

Vi köpte en Canon Selphy, gott om papper+kasetter och en inplastare (lamineringsmaskin).
Selphyn kostade 750:-
Lamineringsmaskinen var väl 200:- på Clas Ohlson

IKEA har Wire-trådar för 39:-/st, det blev fyra tror jag.

Valde ut bilder - mest fruas bilder, sedan prita på Selphyn.
När de "rykt av" lite så körde vi dem i lamineringsmaskinen.
De blir stenhårda, tål en påsegling, kan has i köket - där det yr av fett...
Bara torka av dem med varm disktrasa...

Idén kan ju modifieras, beställa utskrifter i A4 (210x297mm) och köpa större lamineringsfickor.
Maskinen tog upp till A4, så den är inget problem.

Vår köksvägg, Näverslöjdslampan kom med rejält

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-09 06:04
Ursprungligen av Goflorp:

Lasselu

Vi köpte en Canon Selphy, gott om papper+kasetter och en inplastare (lamineringsmaskin).
Selphyn kostade 750:-
Lamineringsmaskinen var väl 200:- på Clas Ohlson

IKEA har Wire-trådar för 39:-/st, det blev fyra tror jag.

Valde ut bilder - mest fruas bilder, sedan prita på Selphyn.
När de "rykt av" lite så körde vi dem i lamineringsmaskinen.
De blir stenhårda, tål en påsegling, kan has i köket - där det yr av fett...
Bara torka av dem med varm disktrasa...

Idén kan ju modifieras, beställa utskrifter i A4 (210x297mm) och köpa större lamineringsfickor.
Maskinen tog upp till A4, så den är inget problem.

Vår köksvägg, Näverslöjdslampan kom med rejält

Wow, det var en snygg och fiffig idé. Går ju relativt snabbt att printa och laminera. Linorna och klämmorna påminner om när analogfotografer hänger upp sin framkallade film för torkning.

Ursprungligen av Reisan:

Wow, det var en snygg och fiffig idé. Går ju relativt snabbt att printa och laminera. Linorna och klämmorna påminner om när analogfotografer hänger upp sin framkallade film för torkning.

Du kan väl räkna ut vem i det här hushållet som kom på idén ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-09 20:46
Ursprungligen av Goflorp:

Du kan väl räkna ut vem i det här hushållet som kom på idén ....

Hm, svarar nä, för husfridens skull... Hehehe...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-05 12:04

Goflorp: Snyggt! och enkelt om man vill byta bilder / omorganisera.
Sitter krokarna på på dom där trådarna från början?

Vi har gjort liknande hemma, men lite mer hemmasnickrat. Valt ut de bilder vi vill ha på väggen, laminerat in dom.

Vi har gjort en egen upphängning med hamparep på 3mm, gått på designaffär och köpt klädhängare för att hänga upp fotona. Har ingen bild fn men ser riktigt bra ut, man kan även använda krokodilklämmor för elektronik.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-05 13:54

Snyggt, Goflorp, men jag tror inte det fungerar hos oss...vi tänkte ha fotoväggen i en hall så dels finns det inget vettigt ställe att sätta upp linorna och dels så blir det nog lite för fladdrigt när man går förbi...
Det där med att laminera däremot...det var ingen dum idé...

Laminering är skitbra när man skall ta med 25 bilder på stora julkalaset... Man behöver inte vara rädd att de gamla skall spilla sås på dem

klämmor medföljer i Ikeas lösning...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-09 07:55

Nu är i alla fall en Selphy beställd...:)

Hmmm...intressant idé om man inte vill hålla på att slabba med magnetfärg...

1
Bevaka tråden