Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering förlänger livet på AppleTV

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleTV är ju ganska sorglig när det gäller uppspelning av lite mer högupplöst material. Men nu börjar det hända grejer på den fronten. Tyvärr är det inte Apple själva som står bakom detta utan Broadcom och ett antal XBMC- och RedHat-utvecklare som tagit fram drivrutiner för Broadcom Crystal HD Hardware Decoder (BCM970012). Hela klabbet ryms på ett mini-PCIE-kort, och det kommer även att släppas ExpressCard- och 1X PCIE-versioner senare. Detta innebär att kortet går att montera i en AppleTV och även de äldre Intel-baserade Mac Mini-maskinerna vilket i sin tur för att de båda får en betydligt större potential för att räcka till ett par år till.

Med denna expansion går det att spela MPEG2, H.254 och VC1-material i upp till 1080p på dessa maskiner, något de alltså inte mäktar med i dagsläget. Expansionskortet kostar 69 dollar och drivrutiner för OS X och därmed också AppleTV kommer att finnas hos Google Code inom kort.

Läs mer här!

Mycket trevligt kommer detta att bli. Jag har installerat kortet och kompilerat drivrutiner och XBMC för att testköra lite, och det känns som en riktigt trevlig start på det nya året må jag säga!

Det finns i dagsläget drivrutiner för Windows, Linux och Mac OS X, så produkten är på inget sätt till för enbart Apple TV. Kortet har väl tagits fram av Broadcom med netbooks i åtanke, men att det funkar i Apple TV är ju en juste bonus!

Drivrutinsbinärer för OS X släpptes förresten för 8 timmar sedan

Noteras bör dock att hela det här projektet befinner sig på ett mycket tidigt stadium och att det fortfarande finns gott om buggar, men det verkar lovande (sorry 'bout the overscan).

En till sak; man måste skruva isär sin Apple TV för att stoppa i kortet, och man måste dessutom ta ut Airport-kortet, så man blir garanterat av med både Wifi och garanti.

Och angående priset så köpte jag mitt kort från Hong Kong för 178 SEK inkl. frakt, så det går att få till riktigt bra pris.

Äldre macmini?
Min "förra generationens" C2D-mini klarar 1080P utan att sagga?

Ursprungligen av PeeMaN:

Äldre macmini?
Min "förra generationens" C2D-mini klarar 1080P utan att sagga?

Kan hända att den klarar filer med högre bitrate med detta kort, och om inte annat så får du ju processorcykler över till annat. Men om du känner att den redan klarar de filer du vill spela, och du ändå inte har någon användning för extra CPU-cykler så lär det ju inte finnas någon anledning att stoppa i detta kort.

Det är ju dessutom väldigt enkelt att hitta anledningar att _inte_ skruva isär en Mac Mini

Ursprungligen av staed:

Kan hända att den klarar filer med högre bitrate med detta kort, och om inte annat så får du ju processorcykler över till annat. Men om du känner att den redan klarar de filer du vill spela, och du ändå inte har någon användning för extra CPU-cykler så lär det ju inte finnas någon anledning att stoppa i detta kort.

Det är ju dessutom väldigt enkelt att hitta anledningar att _inte_ skruva isär en Mac Mini

Haha, jag har ju skruvat isär min "just for the fun of it", så det är ju inte problemet.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-09 18:59
Ursprungligen av staed:

Det är ju dessutom väldigt enkelt att hitta anledningar att _inte_ skruva isär en Mac Mini

kommer liksom inte riktigt på någon? brukar öppna min lite då och då bara för att titta så att allt ser bra ut. kanske dammsuga lite

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2010-01-11 10:19

Har följt upp det här på xbmc.org's forum och det verkar onekligen kunna bli en succé.

Vill bara förtydliga att detta hårdvaruhack innebär att man ersätter aTV:s WiFi-kort med Broadcoms kort. Ethernet kommer fortfarande fungera men alltså inte trådlöst nätverk. Kan dock "enkelt" ersättas med en AirPort Express som kör port forward..

Det vore grymt om man, i framtiden, kunde fixa så en USB-adapter för WiFikortet gick att ansluta till aTV:s USB-port. Då behövs förhoppningsvis inga ny drivrutiner..

Ursprungligen av kim_sv:

Det vore grymt om man, i framtiden, kunde fixa så en USB-adapter för WiFikortet gick att ansluta till aTV:s USB-port. Då behövs förhoppningsvis inga ny drivrutiner..

Det var någon som nämnde att de hade fått någon USB-Wifi-dongel att funka, men jag minns inte riktigt var jag såg det. Förutom att det var någonstans på XBMC:s forum.

Kul att teknikföretag orkar fixa detta...marknaden måste ju vara försvinnande liten...och korten är ju billiga...undrar om dom bara gör det på kul...eller så är det kinesiska marginaler det handlar om :-D.
Nu ska jag kolla runt angående att även slänga in en 500GB-disk i ATV'n. Detta kort plus fet disk gör ju att ATV'n blir framtidssäker så att lilltösen kan ha den om 3-4 år.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu ska jag kolla runt angående att även slänga in en 500GB-disk i ATV'n. Detta kort plus fet disk gör ju att ATV'n blir framtidssäker så att lilltösen kan ha den om 3-4 år.

Kom ihåg att disken som sitter i ATV är en 2,5 tums P-ATA, och dessa verkar inte finnas mycket större än 320 GB.

Shit. Då får man väl trixa så att USB'n går att använda till extern disk. Har sett ett sådant fix på nätet. Ska googla.
Men då behöver jag en kasserad ATV för lådans skull...vill ju klämma in disken i en låda som ska stå under ATV'n och matcha liksom...

Ursprungligen av staed:

Kom ihåg att disken som sitter i ATV är en 2,5 tums P-ATA, och dessa verkar inte finnas mycket större än 320 GB.

Ursprungligen av Zimmerman:

Shit. Då får man väl trixa så att USB'n går att använda till extern disk. Har sett ett sådant fix på nätet. Ska googla.
Men då behöver jag en kasserad ATV för lådans skull...vill ju klämma in disken i en låda som ska stå under ATV'n och matcha liksom...

En Stardom Safe Capsule kanske? Inte den snyggaste, men ATV och TC har ju samma mått, så den passar rent storleksmässigt.

Hallelujah! Klistrar bara över den vidriga logon med vitt. Perfekt. Tack.

Ursprungligen av Papperskatt:

En Stardom Safe Capsule kanske? Inte den snyggaste, men ATV och TC har ju samma mått, så den passar rent storleksmässigt.

Apple TV med 640 gb

Jag har byggt en ATV med en 640 gb intern hdd och ett broadcom hd chip och det fungerar utmärkt. Det som behövs är ett SATA-IDE chip som gör att man kan använda SATA diskar. Väntar nu på att spotify till xbmc ska funka på ATVn!!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-01 15:46
Ursprungligen av wallinnr12:

Jag har byggt en ATV med en 640 gb intern hdd och ett broadcom hd chip och det fungerar utmärkt. Det som behövs är ett SATA-IDE chip som gör att man kan använda SATA diskar. Väntar nu på att spotify till xbmc ska funka på ATVn!!

Hej Wallin,

Kan du posta en länk till den SATA-ide bryggan du köpt?
Funderar på en sån själv, både till atv och min gamla mac mini.

Var får man enklast tag på detta Broadcom HD kort?
Passar det i alla Apple TV som har funnits?
Har dålig koll på atv, är det några större förändringar på dom senare eller är det bara hårddiskstorleken som har ändrats?

Ursprungligen av Mattias J:

Var får man enklast tag på detta Broadcom HD kort?
Passar det i alla Apple TV som har funnits?
Har dålig koll på atv, är det några större förändringar på dom senare eller är det bara hårddiskstorleken som har ändrats?

Man köper det på E-bay. På de andra frågorna får jag svara vet inte.

Man köper som sagt den på ebay. Fungerade väldigt bra för mig. Apple TV har inte ändrats förutom hdd storleken så det går bra att sätta in chipet i äldre ATV:s

Hur fungerar det för er?
Jag får inte filmer att flyta riktigt, hackar och har sig. Kör ni 720 eller 1080?

Det hackar och har sig för att det fortfarande inte är färdigutvecklat, så det finns fortfarande en hel del problem.

Det skall dock inte hacka hela tiden, då är det nåt annat som är fel. För mig fryser bilden till typ var 5:e eller 10:e minut eller nåt (svårt att säga; tidsuppfattningen blir ju lite skev när man glor på film ), och sedan snabbspolar den en liten stund för att sedan fortsätta som vanligt i 5-10 min.

Precis som för mig då
De känns som att det blivit lite sämre med den senaste veckan. Uppdaterar XBMC dagligen.
Men kanske bara känns så..

Jag spelar väldigt lite högupplöst material på den, försöker avvakta tills utvecklarna går ut med att något stort fel har lagats.

Även om det går att titta som det är nu så blir jag rätt störd av att den fryser till.

Jo samma här. Kör mest igång högupplöst material och kollar en stund för att se vad som hänt sen sista uppdateringen.

Men det är ju helt klart trevligt att folk orkar och vill hålla på med sådant här, sånt uppskattas verkligen.
Får väl bli en liten donation när de får det att fungera bra.

Jag har redan donerat, men då har jag ju kört XBMC sedan det fortfarande hette XBMP (Xbox Media Player) typ 2003 eller nåt

Då har jag äntligen fått igång min atv med Crystal HD.
Köpte en beg atv här på 99.se och Crystal HD kortet hittade jag för ca 21usd inkl frakt.
Väldigt lätt att installera, både hårdvaran och mjukvaran.
Har ännu inte tittat på en hel film men det lilla jag har sett så verkar det fungera hyffsat bra.

Har det skett några framsteg? Fungerar detta stabilt eller hackar det ännu vid uppspelning av HD material? Skulle gärna byta ut min WDTV Live till en Apple TV för att få XBMC's library funktioner

Funkar halvbra. För mig blir uppspelningen ryckig precis när man börjar spela en fil, men det löser sig genom att man spolar tillbaka till början direkt vid uppspelningsstart. Samma problem uppstår efter att man kör igång efter att ha pausat. Så, det är väl fortfarande mest för entusiaster, men det bör väl bli bättre och bättre vad det lider.

Förhoppningsvis fixas det så småningom då. Köpte en begagnad Apple TV med Broadcom kort så nästa vecka får jag väl testköra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-05 23:06

Ingen som har lite smaskiga bilder på ombyggd atv?
Och lite lägesrapport på hur utvecklingsarbetet fortgår och hur det funkar i praktiken med film osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-06 00:57
Ursprungligen av Morphen:

Ingen som har lite smaskiga bilder på ombyggd atv?
Och lite lägesrapport på hur utvecklingsarbetet fortgår och hur det funkar i praktiken med film osv..

apple tv broadcom hd card hardware and software installation | Blogy the fox ¦ technology and business blog

Bevaka tråden