Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak! Alla borde göra det

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-04 00:13
Ursprungligen av Capeman:

Jag vet inte varför den inte har det, men eftersom jag inte efterfrågar dem så bryr jag mig inte. Återigen är du välkommen att jailbreaka, jag bryr mig inte om det heller. Och inte fan är jag sur?

hehe jag är inte heller sur, men de har blivit lite krig här.. det var mer meningen att de skulle handla om jailbreak på de sättet att man fick glädje av varandra + ge lite tips osv. sen blev tråden emot detta håll.. så kan det gå

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 07:27
Ursprungligen av Esa:

frågan är mer varför? varför har inte iPhone dessa saker ifrån början.. vad förlorar apple på att ha det? sen att sitta och sura över hur totalt onödigt dessa funktioner är, fine liksom, nu vet vi det

(OT) och goflort jag må vara en blond yngling, men att slå till med , varför spotify? jag har shuffle är väl inte det smartaste att klämma till med.. hur kan du jämföra Spotify med en shuffle? shuffle är en mp3 spelare, spotify en tjänst som har otroligt mycket låtar.
Och varför ha en shuffle om du har en iphone, man köpte ju den för att inte behöva gå runt med 2 prylar (telefon och ipod), nej idag är du nog en liten surgubbe

Ja, det får du fråga Steve om. Antagligen prioriterade dem andra funktioner före dessa?

OT, Spotify är överhype'at. Jag tar min egen musiksamling vilken dag som helst över Spotify. Utbudet suger och jag är inte spec. intresserad av att stödja musikmaffian.

Ursprungligen av Esa:

frågan är mer varför? varför har inte iPhone dessa saker ifrån början.. vad förlorar apple på att ha det? sen att sitta och sura över hur totalt onödigt dessa funktioner är, fine liksom, nu vet vi det

(OT) och goflort jag må vara en blond yngling, men att slå till med , varför spotify? jag har shuffle är väl inte det smartaste att klämma till med.. hur kan du jämföra Spotify med en shuffle? shuffle är en mp3 spelare, spotify en tjänst som har otroligt mycket låtar.
Och varför ha en shuffle om du har en iphone, man köpte ju den för att inte behöva gå runt med 2 prylar (telefon och ipod), nej idag är du nog en liten surgubbe

Lugn ESA, jag gillar dig och du är en go kille.
Jag är väl för gammal helt enkelt för att upffat Spotifys utbud som ngt sådär världsomvälvande. Jag gillar musik som ofta är stora glapp i Spotifys listor.
Shufflen sitter i kragen, med övre delen på Ericssons lurar, då blir det extremt kort från kragen och upp till öronen... himla smidigt.
För övrigt blir det mest podcaster...
iPhone med musik i blir klumpigt....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-04 22:34

Lite ot men kan tipsa om "iringer" "http://www.iringer.net/" ifall ,man enkelt vill göra ringsignaler men begränsat till 30sec , för mig räcker det , ser inget behov att lyssna på en hel låt innan man svarar.

ang jailbreak så ser jag många fördelar men eftersom jag har en 3gs så tycker jag det är fr osäkert hade jag haft en tidigare modell kanske jag hade varit mer vågad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-04 15:32

Jag har JB min iPhone

* Jag vill kunna lägga in egna ringsignaler, egna låtar och inte tvingas köpa samma låt igen av Apple
* Kunna lägga in egna sms-ljud
* Jag vill kunna komma åt filsystemet
* Kunna köra program i bakgrunden som spotify

Den enda nackdelen är när det släpps uppdateringar som nu eller nya program från appstore som kräver ett nytt os och JB inte stödjer det. Fördelarna med JB överväger ändå nackdelarna.

Funktioner som jag saknar än i JB:

* Ngn slags plugin i safari så man kan ladda upp filer från iphone med webbläsaren
* Kunna ladda ner appar från app store från andra länder än de svensktillgängliga
* Flashstöd - många websidor använder tyvärr flash. Då borde man få välja om man vill slå på eller av flash. Det ska inte Apple göra

Citat:

Myrslok: * Kunna ladda ner appar från app store från andra länder än de svensktillgängliga

Ja det kan du ju göra via Installous..

Sedan ni alla andra som säger att ni bara haft problem då ni har Jailbreakat era telefoner förstår jag inte. Jag har haft min iPhone 2G, 3G och nu 3GS alltid jailbreakad och har aldrig haft något strul överhuvudtaget. Det är väl många av er som är okunniga och installerar bara massa skit så telefonen fuckar upp sig vad vet jag.. Men väldigt konstigt är det ju iaf.

En telefon från 2000 talet borde tex ha en fungerande Bluetooth, det är ju ett skämt att inte Apple har fixat det. Bara det är en stor anledning till att man väljer att jailbreaka sin iPhone. Testade här om dagen programmet "WhoIsCalling" beta som gjorts av en kille som hänger på iphoneinfo.se - helt suveränt att man kan se vilken som ringer om man inte känner igen numret. Men hallå? Något sådant kommer vi aldrig få se till iPhone utan Jailbreak då Apple inte tillåter det. Det är nu 2010 och samma typ av program hat funnits/finns på gamla nokia, ericsson telefoner... Symbian, Android mm men Apple tillåter inte detta.

Sedan så är det ju också så att man får tillgång till så mycket fräschare och bättre applikationer än vad apple någonsin kommer att tillåta till er vanliga iPhone användare. Fortsätter Apple i denna stil framöver så kommer Android att ta över marknaden ganska snart helt utan problem.

Senast redigerat 2010-02-09 14:15
Ursprungligen av Myrslok:

* Kunna ladda ner appar från app store från andra länder än de svensktillgängliga

Det är inte något som man behöver Jailbreaka för att kunna göra, det är bara att skapa ett amerikanskt (eller vilket land du nu vill ladda ner ifrån) iTunes-konto.

Extra enkelt är det ju sedan iPhone OS 3, där man enkelt kan logga in och ut direkt i telefonen (tidigare så var man låst till det konto som var inloggat på datorn när man synkroniserade senast).

Jag kan även tillägga att jag tidigare hade en iPhone 2G och var med andra ord tvungen att Jailbreaka den för att kunna använda den. Jag hade aldrig några större problem orsakade av Jailbreak, men jag ser ändå ingen anledning att Jailbreaka i dagsläget.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det är inte något som man behöver Jailbreaka för att kunna göra, det är bara att skapa ett amerikanskt (eller vilket land du nu vill ladda ner ifrån) iTunes-konto.

Extra enkelt är det ju sedan iPhone OS 3, där man enkelt kan logga in och ut direkt i telefonen (tidigare så var man låst till det konto som var inloggat på datorn när man synkroniserade senast).

Jag kan även tillägga att jag tidigare hade en iPhone 2G och var med andra ord tvungen att Jailbreaka den för att kunna använda den. Jag hade aldrig några större problem orsakade av Jailbreak, men jag ser ändå ingen anledning att Jailbreaka i dagsläget.

Vadå så du uppmanar folk att bryta mot Apples EULA i ITMS istället för i Iphonen?

Jag förstår inte att alla säger att man inte kan lägga in egna ringsignaler? Även om det var något som jag tyckte var kul när jag var 18, så kan jag göra det utan problem och utan jailbreak.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-02-04 18:28
Ursprungligen av Capeman:

Jag förstår inte att alla säger att man inte kan lägga in egna ringsignaler? Även om det var något som jag tyckte var kul när jag var 18, så kan jag göra det utan problem och utan jailbreak.

Ja fel av mig. Man kan lägga in egna ringsignaler efter lite trixande.. Men då är du begränsad till 20 el 30 sek.

Jag har t.o.m. en speciell post/spellista i iTunes där jag lägger ringsignaler som synkas till luren. Inget trixande alls. Apple gillar detta och har gjort det enkelt. Däremot stämmer det att dom bara får vara 40 sek (eller 30? minns inte).

Ursprungligen av Myrslok:

Ja fel av mig. Man kan lägga in egna ringsignaler efter lite trixande.. Men då är du begränsad till 20 el 30 sek.

På den gamla goda tiden när man körde iPhone 2g så minns jag att jag lade ett oräkneligt antal timmar på att läsa på olika forum, tanka ner olika hack och sedan sitta och jailbreaka och låsa upp. Varje gång man gjorde det var det lite nervöst, skulle det funka eller skulle man få lägga ytterligare timmar på sin telefon.

Det var tid som jag gärna lade då eftersom jag inte hade ngn möjlighet att fixa en iPhone på något annat sätt.

När jag köpte min 3Gs i höstas var jag inte alls sugen på jailbreak, så jäkla skönt att slippa allt pill....Sen är det det där med funkionaliteten också, jag har hela mitt yrkesliv med mig i telefonen och för mig är det inte värt att fucka upp den för så lite som ett jailbreak tillför mig i dagsläget.

All props till er som gör det, fortsätt med det! Men för mig är telefonen ett jäkligt viktigt arbetsredskap som jag inte har råd att trixa för mycket med.

Lasse

När man läser igenom tråden känns det som att de som inte jailbreakar på något sätt fått för sig att om man gör det så hänger sig telefonen varje dag och man måste göra restore minst en gång i veckan. Så var fallet....FÖRR. På min Iphone 2G fick jag köra restore lite då och då (inte mycket till val då man var tvungen att ha JB för att kunna använda den).

Men sen dess har metoderna förändrats. Att jailbreaka idag kräver typ en knapptryckning, inget mer.Sen jag jailbreakade min 3GS (direkt när jag fick den) förra året i Augusti har jag inte haft några som helst problem med den, telefonen kanske har varit avstängd max några timmar, och det enda sm hänt är att springboardet crashat någon gång (och då oftast för att jag lattjat med någon ny mod från Cydia eller liknande.

Kontentan av mitt inlägg är iallafall att det (enligt mina erfarenheter) är rent snicksnack att JB skulle göra telefonen instabil och "osäker". På det sätt som Zimmerman, Goflorp och andra påstår, sålänge man läser på lite, inte stressar/hetsar upp sig och VET VAD MAN GÖR!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 07:40

Tyvärr är det väl mest dem som har problem som skriver i forumet. Jag har haft iPhone, iPhone 3G och iPhone 3GS och har aldrig haft några problem. När jag under några månader körde utan jailbreak så saknade jag en massa funktionalitet som jag vant mig vid. Som att exempelvis de små ikoner i statusraden som alltid talar om om jag har fått mejl, sms, mms eller om jag stängt av ljudet. Sen gillar jag att kunna gömma ikoner som jag inte använder, byta tema, att ha tillgång till filsystemet, och en massa andra saker.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-26 23:34

Tja, till er som undrar om ni kan jailbreaka eller unlock så finns det ett program som löser detta till er.

Programmet heter F0recast, info m.m hittar ni i länken nedan:

Kan jag Jailbreaka min iphone? (Pc Program) |

åååh så skönt! Har äntligen jailbräääjkat min 3G, längtat länge, har pga. reparationer etc inte kunnat brääääjka den! Men nu har jag gjort det... Att kunna byta tema, transparenta ikoner.. WHAA är överlycklig....
Tog 3 minuter och bräjka den...

Har läst igenom denna tråd.
Har inte hittat nånting som ger mig anledning att jailbreaka min 3gs.

Ursprungligen av NickeNano:

Har läst igenom denna tråd.
Har inte hittat nånting som ger mig anledning att jailbreaka min 3gs.

Ok.

.......

Ursprungligen av NickeNano:

Har läst igenom denna tråd.
Har inte hittat nånting som ger mig anledning att jailbreaka min 3gs.

Bra, då låter du bli.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-31 10:51

Jag har iallafall en jailbreakad iPhone och skulle INTE vilja ha en "vanlig" sådan.

Men det är JAG det, använder jailbreakade "apps" VARJE dag och utan dom så är det ingen bra telefon för mig.

Har inte haft ett endaste problem med min som berör min "telefon" och dess funktion...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-31 12:10

Att jailbrak'a är bara så o-macigt. Hela känslan för produkten försvinner.

Ursprungligen av planB:

Att jailbrak'a är bara så o-macigt. Hela känslan för produkten försvinner.

Nej.

......

Ursprungligen av planB:

Att jailbrak'a är bara så o-macigt. Hela känslan för produkten försvinner.

Instämmer till 100%

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-31 16:53

Jo. Apple-produkter hackar man inte. Det bara är så. Personligen ser jag inte en jailbrakad iPhone som en Apple-produkt övht.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 18:25
Ursprungligen av planB:

Jo. Apple-produkter hackar man inte. Det bara är så. Personligen ser jag inte en jailbrakad iPhone som en Apple-produkt övht.

Nja, när första iPhone-modellen kom hackade jag faktiskt den, men det var enbart för att kunna låsa upp den. Numera har jag ohackad och olåst.

Ursprungligen av planB:

Jo. Apple-produkter hackar man inte. Det bara är så. Personligen ser jag inte en jailbrakad iPhone som en Apple-produkt övht.

Ok.

.......

Ursprungligen av planB:

Jo. Apple-produkter hackar man inte. Det bara är så. Personligen ser jag inte en jailbrakad iPhone som en Apple-produkt övht.

Det var väl bra att du ventilerade din personliga åsikt, så att du inte prata för oss alla

Personligen anser jag att Iphonen inte är alls lika bra utan ett jailbreak, tvärtom ser jag den som MER Mac-ig än om man inte jailbreakar den...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 09:30
Ursprungligen av planB:

Jo. Apple-produkter hackar man inte. Det bara är så. Personligen ser jag inte en jailbrakad iPhone som en Apple-produkt övht.

Det låter verkligen på dig som att du vet vad du pratar om och att du själv har prövat jailbreaka en iPhone. Synd att du inte hittat fördelarna då.

Jag tror inte heller att du har installerat något program på din Mac som förändrat något i den, för det är inte så särskilt Apple-aktigt av dig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-01 09:48

Att installera 3:e partprogram på en Mac är inte det samma som att hacka. Jailbrake är ett H A C K. Iphone är världens bästa smartphone. Apple har designat den från A till Ö, hårdvara, mjukvara, och tar ansvar för funktion och säkerhet, plus hela AppStore. Varför fucka den? Apple är inte vilket varumärke som helst.

När det gäller Apple spelar man med. Det är Jobs som är geniet, inte någon anonym, fjunig hacker i en garderob som ägnar hela sin vakna tid till att knäcka mjukvaruskyddet.

Det är så jag ser det, bara.

Ursprungligen av planB:

Att installera 3:e partprogram på en Mac är inte det samma som att hacka. Jailbrake är ett H A C K. Iphone är världens bästa smartphone. Apple har designat den från A till Ö, hårdvara, mjukvara, och tar ansvar för funktion och säkerhet, plus hela AppStore. Varför fucka den? Apple är inte vilket varumärke som helst.

När det gäller Apple spelar man med. Det är Jobs som är geniet, inte någon anonym, fjunig hacker i en garderob som ägnar hela sin vakna tid till att knäcka mjukvaruskyddet.

Det är så jag ser det, bara.

Detta blir aningen motsägelsefullt då det genom åren med iPhone funnits en hel del jailbreak-fixes för att korrigera Apples buggar.

Bevaka tråden