Nu har jag lyckats göra en film med synkroniserat ljud som kan spelas i liggande format i iPod/iPhone. Den bifogas och kan laddas in i iPod via iTunes. Den är cirka 9 minuter och består av 18 bilder med ljud. Du kan hämta filen på http://dl.dropbox.com/u/1591920/EnkeliPhone.mov
Så här har jag gjort:
Gör podcast för iPhone/iPod i Profcast
Gör bildserie i Powerpoint, defaultformat, stödlinjer 7,80 uppe och nere, skriv ej utanför dessa
Tillräckligt stort teckensnitt, i Times minimum 32 punkter
Lägg på synkroniserat ljud med Profcast
Spara resultatet i Quicktime, .mov
Spara även i .m4b ljudboksformat för att kunna hoppa mellan kapitlen när filmen spelas upp i dator
Öppna filmen i iTunes, konvertera till iPhone/iPod genom att högerklicka på titeln och välja "Skapa version för iPod eller iPhone"
Flytta filmen i iTunes till iPhone
Filmen är nu MPEG-4-video eller .m4v format
Den kan nu visas i liggande format i iPhone/iPod och ljudet är synkroniserat med bilderna men det går inte att hoppa mellan kapitlen
Jag gjorde också versioner i .m4a, .m4b och .m4v formaten men dessa kunde inte IPhone visa liggande varför texten blev alltför svårläst enligt min mening.
Synpunkter och goda råd angående bild- och ljudkvalitet är välkomna!
Jag tycker bildkvaliteten duger för iPhone men blir för dålig om man visar filmen i större format. Men jag har inte löst hur jag får bättre bildkvalitet.
Länken till min publika del av Dropbox tycks bara visa filmen men inte låta besökaren spara den. Något förslag om hur jag fixar det?