Hej.
Jag jobbar på en skola där eleverna har sin egen macbook som de får jobba med i skolan och hemma. De loggar in med sitt eget konto och vi har kontroll över admin-kontot.
Nu är det så att jag är en elak lärare så jag vill blocka vissa sidor för knattarna.
Jag har blockat facebook och lite andra härliga domäner i parental control. Men jag har upptäckt att parental control kan gås förbi genom att göra såhär:
Gå in på spärrad sida, tex facebook.com, då kommer parental-spärren upp.
Stänger av air-porten.
Trycker på refresh i browsern, då visas att sidan inte kan nås.
Slår på air-porten.
Trycker på refresh på browsern, WOALA! facebook.com funkar!
Jag satt hemma och testade lite
körde " sudo pico /private/etc/hosts " i terminal
och la till denna raden:
127.0.0.1 facebook.com
Sparade filen och vips så var facebook blockat på min dator, yes!
Idag testade jag samma visa på en elevs dator i skolan. Jag loggade in som admin och la till att facebook skulle gå tillbaka till localhost, som visat ovan. Det fungerade bra och facebook.com blev blockat när jag försökte surfa när jag var inloggade på admin-kontot.
Men när jag loggade in på elevkontot så kunde jag fortfarande nå internet om jag körde punkt 1-5 som jag nämnde ovan.
Finns det en känd bugg i parental control som gör att man kan kringgå spärrade sidor? Isf kan man fixa detta på något sätt? Vore smidigast så...
Om någon vet varför det inte fungerar att spärra domäner i hosts-filen för andra användare än admin, så är jag också tacksam. Kanske det har fungerat för dig?
Ps. osx och alla tillbehör är på (US)English, gör nog ingen skillnad i felsökningen dock Ds.