Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone och iMac trådlöst?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem No1:
Har precis skaffat en iPhone 3GS och har utan problem fått den att snacka och synka med iTunes via USB.
Men jag har inte fått dem att lira med bluetooth, iMacen hittar iPhone, iPhone hittar även iMacen men kopplar inte upp mot den. Jag har parkopplat precis som jag gjort med min gamla SonyEricsson, musen och tangentbordet men det funkar inte. Är det meningen att iPhone och iMac inta ska kunna blåtanda? Går det att få ordning på det här? Hur gör man? Kan man synka via blåtand istället för USB?

Problem No2:
Spotify. Spotify kräver att IMac och IPhone snackar via Wi-Fi för att jag ska kunna ladda ner låtar till IPhone. Kan man skapa ett Wi-Fi nätverk mellan enbart en iMac och en iPhone via tex AirPort? Hur gör man i så fall?
Kan man även synka iTunes (kontakter, adressbok osv) i iMacen med iPhone via Wi-Fi?

Min iMac har trådlöst internet.

Tack på förhand!
/andreas

Senast redigerat 2010-02-14 10:43
  • Medlem
  • 2010-02-13 22:00

[1] iPhone fungerar inte som USB-hårddisk via blåtand. På AppStore finns flera lösningar via WiFi. Ytterligare program t ex Dropbox kan användas för att nå filer från datorn på telefonen.

[2] Skapa datanätverk mellan dator och telefon kan du göra under AirPort-symbolen. Musik flyttas via iTunes och USB-sladd. Kontaktsync görs via iTunes eller via Google-konto.

• Medlem
  • 2010-02-13 21:14

1. Nej, det går inte.
2. Internetdelning i systeminställningarna. Det finns beskrivet i macens Hjälp. Men om du kopplar upp dig trådlöst med macen borde du kunna ansluta med iPhone till samma trådlösa nät.

• Medlem
  • 2010-02-13 23:24

Det räcker med en tråd.
Admin

Ja, jag ber om ursäkt. Försökte rätta till mitt första misstag att lägga den första tråden på fel ställe genom att begå ett nytt misstag så att det istället blev likadana trådar på två olika ställen. Beklagar!

/andreas

• Medlem
  • 2010-02-13 23:55

Det är lugnt.

Nya frågor:

1.
Så bluetooth-funktionen i min iPhone är alltså inte avsedd att användas mot en dator utan snarare till tillbehör som headset och liknande?

2.
iMacen är inte ansluten något trådlöst nätverk, jag surfar med mobilt bredband. Jag har inget eget trådlöst nätverk, men vill gärna skapa ett mellan iMac och iPhone. Men även om jag lyckas med det måste synken med iTunes alltid ske via USB?

3.
Kan man fixa Wi-Fi mellan iMac och iPhone (för Spotify) via AirPort och var definierar man i så fall att det är Wi-Fi man vill skapa? Hittar nämligen inget sådant val där det står Wi-Fi när jag kollar hur man skapar nätverk. Ja, jag är inte särskilt haj på det här med nätverk.

/andreas

• Medlem
  • 2010-02-14 00:08

1. stämmer.
2. Yes, om du inte synkar med tex Mobile Me eller Google. Det finns trådar om det redan.
3. Det är sn systeminställning: Delning. Så här ska det se ut. (Mitt kryss vid fjärrhanterare kan du bortse från.)

Hmm, det verkar som om det funkar till hälften. Skapade ett nätverk och fixade namn och lösen med Airport-alternativ och iPhone hittade nätverket men det verkar som om Spotify ändå inte tankar ner låtarna till luren. Det rör sig om 53 låtar i den aktuella spellistan och det står fortfarande "53 pending sync" trots att Spotify i iPhone ska ladda ner dem "while you have a Wi-Fi connection", vilket jag ju borde ha nu.

/andreas

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 08:11

I Barons exempel står det till höger: Dela anslutning via: Ethernet. Där ska du ju välja din Internetanslutning, dvs ditt bredbandsmodem.

• Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-02-14 09:06

Man måste vara ansluten till ett WiFi nätverk för att kunna ladda ner låtar till offline läget i Spotify. Denna WiFi anslutning måste i sin tur vara uppkopplad mot internet, då den inte laddar ner något från din dator, utan från ditt konto hos Spotify.

Det tar lite tid att "synka" detta, så det är stor risk att din iPhone går ner i sleep mode och då stängs automatisk WiFi av. Ha din iPhone ansluten till laddning under hela processen, så undviker du att WiFi stängs av.

Så här ser det ut...

Det här är de inställningar jag har gjort.
Kan man på något sätt se att överföringsprocessen från Spotify inletts? Ngt som snurrar eller då? En dialogruta eller liknande?
Här ser ni inställningarna, ser de vettiga ut? (kolla de bifogade bilderna)

Mvh
/andreas

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 11:38
Ursprungligen av Andreas69:

Det här är de inställningar jag har gjort.
Kan man på något sätt se att överföringsprocessen från Spotify inletts? Ngt som snurrar eller då? En dialogruta eller liknande?
Här ser ni inställningarna, ser de vettiga ut? (kolla de bifogade bilderna)

Mvh
/andreas

Ja, det ser vettigt ut. Kan du surfa med Safari på iPhonen via Macen nu?
Vad gäller Spotify vet jag inte, använder inte det.

Tack kenjon..

Nu har iPhone slut på bensin så jag måste ladda den ett tag innan jag gör ett nytt försök. Men om jag inte minns fel så försökte jag med de där inställningarna igår. Hur vet jag att jag går ut på nätet via Macen och inte med iPhone? Hur ser jag skillnad?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 11:47

Om du har "paraplyikon" (WiFi) i iPhonen och inte 3G resp E.
Du kan även koppla ner bredbandsmodemet och låte nätverksutdelningen vara kvar, då ska du inte kunna surfa med iPhonen.

• Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-02-14 12:04

Så här ska det se ut i Spotify när den jobbar med att hämta musiken.

Jag fick paraplyikonen en kort stund nu när jag anslöt iPhone till nätverket som jag skapat men den slog snabbt om till 3G igen och Spotify började inte ladda ner..
Har fått upp paraplyikonen för Wi-Fi ganska länge när jag först går in på val av nätverk för att söka operatörer på IPhone, paraplyet håller i sig ända tills jag drar igång Safari eller Spotify på iPhone, de väljer 3G. Skägget i brevlådan mao.

Vad göra?

Senast redigerat 2010-02-14 14:51

Så här ser det ut i iPhone när den hittat nätverket jag skapade, vet inte om det kan vara av ngt intresse:

• Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-02-15 13:13

Hur går det för dig?
Vad händer om du avaktiverar krypteringen för ditt WiFi nätverk och kör helt utan lösenord?

Hej Jonny..
Har inte hunnit göra så mycket mer, kom precis hem efter jobbet och igår började mailen strula så att jag fick hålla på med den, men nu funkar mailen klockrent.
Vill helst inte köra utan lösenord och lämna nätverket öppet för grannskapet. Ska prova att sätta upp ett nytt nätverk, använde nämligen ett igår som jag tidigare försökt använda till min xBox 360 (utan framgång). Jag återkommer när jag gjort ett försök, förmodligen behöver jag hjälp. Men först lite mat.

Jo, en fråga direkt, spelar det ngn roll vilken "kanal" jag väljer när jag skapar nätverket?

Och finns det ngt särskilt att tänka på beträffande inställningar i iPhone? Tex: IP-adress; DHCP, BootP eller Statisk. Eller HTTP-proxy; Av, Manuellt eller Auto?

vad innebär det att "Förnya tilldelning"?

Tack
/andreas

Senast redigerat 2010-02-15 18:03
  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-02-15 18:30

Att stänga av lösenord är mest för felsökning, inte för grannarna att snylta på!

Det ska inte spela någon roll vilken kanal du kör på, då den själva ska känna av det. Kan ju sätta den på automatiskt bara för felsökningens skull. Den känner även automatiskt av om du kör WEP eller WPA. Det är bara när man kör WPA Enterprise och WPA2 Enterprise kryptering som man måste veta vilken man använder

Har du satt upp ett Wifi så ska du bara klicka på det SSID som du satt och sen ansluta till det. Har man satt lösenord så får man ange detta och sen ska det bara vara att köra på.

HTTP-proxy ska vara AV, om du inte kör med proxy.

Förnya tilldelning= förnya enhetens IP-adress.

Skickar med lite bilder på hur det ser ut på min iPhone.

Har testat att köra utan lösenord men det funkade inte heller. Kan det spela ngn roll att jag kör mobilt bredband från Tele2 på iMacen som jag vill ansluta genom?

Så här ser det ut:

Nej, jag kan få igång nätverksanslutning till macen men så fort jag drar igång Safari eller Spotify i luren så slår den om från "paraplyet" till 3G.

Nu vet jag!

Fick äntligen tag på en kunnig person på Tele 2 som upplyste mig om att eftersom jag har en uppringd anslutning med mitt mobila bredband på macen så tillåts inga andra enheter (tex iPhone) att dela anslutningen (internetdelning), i mitt fall via WiFi. Det här förklarar även varför min Xbox inte heller fick kontakt med Internet trots att mac och Xbox fick trådlös kontakt med varandra.
Nu återstår att byta abonnemangsform om jag ska få det att funka.

Tack alla som tog sig tid och tålamod att försöka hjälpa mig!

Lovar (eller hotar) att återkomma med nya problem inom en snar framtid.

/andreas

1
Bevaka tråden