Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitets-fråga: YouTube vs. SVT Play

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 12:50

Hej
Jag har operatören 3. Och en iPhone 3GS. Har "flat rate" och har alltså inga problem med mängden datatrafik.

Youtube-klipp (många som jag vet är i HD) ser helt förjävligt dålig ut.. jättepixliga etc. SVT Play ser svinbra ut.

Hur kommer det sig? Om Apple har varit "snälla" mot alla som betalar per MB, så borde man ju få välja själv.

Det måste bero på YouTube. Dom kranar bara ut den lägst upplösta versionen. Eller?

Ursprungligen av martenj:

Hej
Jag har operatören 3. Och en iPhone 3GS. Har "flat rate" och har alltså inga problem med mängden datatrafik.

Youtube-klipp (många som jag vet är i HD) ser helt förjävligt dålig ut.. jättepixliga etc. SVT Play ser svinbra ut.

Hur kommer det sig? Om Apple har varit "snälla" mot alla som betalar per MB, så borde man ju få välja själv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-02-16 14:13

Jag tror snarare att det beror på att 3g-nätet inte orkar med all data som krävs för att överföra en HD-upplöst film. Då blir det drop-outs och pixligt.

SVT skickar över en ström som inte är lika krävande, men troligtvis bättre komprimerad och anpassad för 3G.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-16 14:27

Enligt vad jag har förstått beror det på en bandbreddsbegränsning införd av AT&T eftersom deras 3G-nätverk är så kasst, som drabbar oss här i det lite mer högteknologiska sverige där 3G-näten faktiskt fungerar utmärkt.

Om man jailbreakar och installerar 3G unrestrictor kan kan strömma YouTube i "Wifi-kvalitet" direkt över 3G-uppkopplingen utan problem, så begränsningen är rent artificiell.

Jag stör mig lite på att AT&T:s värdelösa 3G-nät ska få diktera villkoren för oss här i Sverige (och övriga världen) där det faktiskt finns bra fungerande 3G-nät. De borde väl kunna lägga in en specifik begränsning för AT&T och sedan låta oss strömma så mycket vi vill här i Sverige.

Jo...men VAR sitter strypningen? I appen?

Ursprungligen av akesson:

Enligt vad jag har förstått beror det på en bandbreddsbegränsning införd av AT&T eftersom deras 3G-nätverk är så kasst, som drabbar oss här i det lite mer högteknologiska sverige där 3G-näten faktiskt fungerar utmärkt.

Om man jailbreakar och installerar 3G unrestrictor kan kan strömma YouTube i "Wifi-kvalitet" direkt över 3G-uppkopplingen utan problem, så begränsningen är rent artificiell.

Jag stör mig lite på att AT&T:s värdelösa 3G-nät ska få diktera villkoren för oss här i Sverige (och övriga världen) där det faktiskt finns bra fungerande 3G-nät. De borde väl kunna lägga in en specifik begränsning för AT&T och sedan låta oss strömma så mycket vi vill här i Sverige.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo...men VAR sitter strypningen? I appen?

Jepp, jag får sunk-upplösning på 3G, men fin på Wifi. Så jutub-appen känner av vilket man är på och anpassar sig därefter!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-02-16 20:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo...men VAR sitter strypningen? I appen?

Ja, i appen.

1
Bevaka tråden