- Esa
- Medlem ●
- Göteborg
- 2009-11-16 12:53
Jag har vart ganska negativ på det senaste men de är pga min enorma otur. Oturligt nog är den inte över.
Jag har haft 3 under lång tid som mobilt bredband, jag ville säga upp det efter jag vart hos TELENOR och fått ett erbjudande (eller snarare sagt information, alla kan skaffa detta)
Målet med de hela var att skaffa en iPhone, de på 3 var måna om mig som kund så om jag tecknade deras iPhone abonnemang skulle jag få mobilt bredband gratis. Alltså att jag använde mitt gamla modem och surfade med det simkortet där gratis om jag då tecknade min iPhone hos dem.
Saken är den att de har en limit på 20 GB, den kunde dem inte göra något åt. TELENOR har ingen limit.
Det som en försäljare på TELENOR hade som argument var att de inte har någon limit alls, och att man kunde köpa ett tvillingkort för 250 kronor och använda det till datorn. Och då var det ingen begränsning alls, utan du hade då ett turbo3g modem till datorn samt surf i mobilen, som båda var obegränsade kopplade till samma abonnemang.
Var väldigt nöjd med TELENOR efter detta, har aldrig gillat dem och alltid hört massa illa om dem. Tackade nej till 3 och gick på TELENOR tåget.
MEN.....
Jag får 2 veckor senare hem mitt Tvillingkort... sätter in det i modemet kopplar upp. Sätter igång Spotify.
Konstigt det hackar i musiken (det spelas i 10 sekunder, stannar, och spelas sedan igen) Jag testade då med mitt orginal SIM jag fick från första dagen de funkade perfekt.
Jag gick tillbaka till TELENOR butiken och snackade med dem, en där sa då att de skall fungera lika bra på båda och han fattade ingenting. Han hade själv tvillingkort som internet funkade lika bra på.
De ringde då upp kundtjänst som då sa till dem att Tvillingkortet är begränsat för man skall skaffa deras mobila bredband istället.................. Jag fattade ingenting, inte försäljaren heller, han och hon som stod där visste inte om detta alls. Jag är den enda som kommit in och klagat på detta.
Jag kan heller inte klandra försäljarna, eftersom jag kollat upp på TELENOR vad dem skrivit om tvillingkort som vi som kunder får ta del av och försäljare, och såhär står det
"Två SIM-kort – ett nummer
Prata och surfa samtidigt! Eller ha en extramobil redo – utan kontantkort eller extra abonnemang.
Så här funkar Tvillingkort
Du får två SIM-kort till ditt abonnemang som du kan använda i två mobiltelefoner. Perfekt om du vill ha en extra mobil att låna ut eller om du vill både prata och surfa samtidigt.
Det går att ringa från båda, men bara en åt gången kan ta emot samtal. Du bestämmer med vilken genom att ringa 333 från mobilen och följa instruktionerna eller skicka ett sms med tecknet # till +333."
Var någonstans står det att internet skall gå 15 gånger så långsamt ? Jag kollade upp hur nedladdningshastigheten låg med tvillingkortet och den låg max på 50 Kb/sekunden, mitt standard på runt 700-800 Kb i sekunden.
Jag ringde då själv kundtjänst, en tjej svarade, hon visste inte mycket om detta för hon rådfrågade någon hela tiden, och de blev ett j*vla tjat mellan oss. De sa att jag då kan byta simkort när jag skall surfa eller ringa 333 med de gamla så går de snabbt att surfa med tvilingkortet. Detta har jag testat men då kommer inte samtal fram för då går dem till det simkortet i datorn.
Jag ville då säga upp hela skiten, för jag kände mig lurad. Det var ett blankt nej! För det hade gått mer än 2 veckor efter inköpstillfället. Jag berättade då att de tog ju 2 veckor innan Tvillingkortet kom, hur skulle jag då kunna testa det innan 2 veckor? Hur som helst var alternativet att jag skulle betala bindningstiden ut alltså 23 månader á 500 kronor. Jag skrattade till lite och frågade om hon skojade med mig.
Jag sa sedan att jag fixar detta på ett annat sätt, de undrade på vilket sätt jag menade då. Konsumentverket sa jag då, eftersom de hade lurat mig. (och många andra kan jag lova som inte vet detta) . Hon lät lite besviken, men vi sa Hejdå där.
Jag ringde sedan konsumentverket gällande Tele. Vi läste igenom TELENORs tvillingkort sida om regler och liknande och kom fram till att dem inte har informerat om begränsningarna. Så de skall nu ta detta vidare.
Är det inte komiskt egentligen? Är de värt att en operatör anpassar sig så illa efter kunden så de får sådan här skit på sig? Jag är själv Telefoni ansvarig i en butik inom telefoni i Sverige. Jag har hand om TELIA, TELE2, och 3 där så vet vad man måste säga och inte till kunden.
Ville bara dela med mig till er så ni inte går i samma fälla ..
NOTIS: även på TELENORs tvillingkort-abonnemang gällande mobilt bredband med 2 modem går det ena 15 gånger långsammare, men det står ingenstans.