Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handla - Den första vettiga inköpslistan för iPhone

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 18:40

Hej!

Jag har precis släppt Handla för iPhone som säkert kan intressera några 99.se-or. Det är en inköpslista med mängd funktioner men med fokus på att vara snabb och enkel att använda, allt med en stilren design.

Handla finns dessutom på både svenska och engelska!

Pris: 15kr

För mer info kolla in iTunes App Store eller Handlas hemsida, där det även finns en video-demo:

Handla

Shoppa lugnt!

Mvh,
Sebastian

Senast redigerat 2010-02-11 19:55
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-11 18:45

Jag vill ha en funktion där man skriver listan på datorn och skickar över den till iPhonen.... Inte tvärtom.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-02-11 18:54
Ursprungligen av Mattias L:

Jag vill ha en funktion där man skriver listan på datorn och skickar över den till iPhonen.... Inte tvärtom.

En variant:
1. Skapa delad mapp i Dropbox, så kan du eller den du delar mappen med...
2. ...skriva en textfil med varor som ska handlas (och andra meddelanden också, för den delen).
3. Öppna listan från din iPhone när du ska handla.

Nackdel: Ingen dedikerad app för att kryssa av vad man stoppat i varukorgen.
Fördel(ar): Flexibelt. Kostnadsfritt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-11 19:33
Ursprungligen av Micke F:

En variant:
1. Skapa delad mapp i Dropbox, så kan du eller den du delar mappen med...
2. ...skriva en textfil med varor som ska handlas (och andra meddelanden också, för den delen).
3. Öppna listan från din iPhone när du ska handla.

Nackdel: Ingen dedikerad app för att kryssa av vad man stoppat i varukorgen.
Fördel(ar): Flexibelt. Kostnadsfritt.

Om man skall göra det så krångligt kan man väl lika gärna skicka listan med e-post?

Ursprungligen av Micke F:

En variant:
1. Skapa delad mapp i Dropbox, så kan du eller den du delar mappen med...
2. ...skriva en textfil med varor som ska handlas (och andra meddelanden också, för den delen).
3. Öppna listan från din iPhone när du ska handla.

Nackdel: Ingen dedikerad app för att kryssa av vad man stoppat i varukorgen.
Fördel(ar): Flexibelt. Kostnadsfritt.

Variant...

Använd Quickie och Pastefire

Skriv in listan på valfri dator via webben på pastefires länk. Den skickas då till pastefire appen på din telefon och läggs automatisk in på clipboard

Klipp in det i Quickie. Varje rad blir en egen vara som du kan klicka bort.

Inte gratis men smidigt...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-02-11 22:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Variant...

Använd Quickie och Pastefire

Skriv in listan på valfri dator via webben på pastefires länk. Den skickas då till pastefire appen på din telefon och läggs automatisk in på clipboard

Klipp in det i Quickie. Varje rad blir en egen vara som du kan klicka bort.

Inte gratis men smidigt...

Intressant!
Ska kolla upp den varianten.
/M

Ursprungligen av Mattias L:

Jag vill ha en funktion där man skriver listan på datorn och skickar över den till iPhonen.... Inte tvärtom.

Finns redan ... Faktum är att det finns redan åt båda hållen...

Har du Mac och använder Mail så finns det Anteckningar inbyggt i Apple Mail ... dessa anteckningar synkas med Anteckningar på iPhonen ... Använder själv Apple Mail - > Anteckningar - > iPhone Anteckningar som inköpslista varje vecka ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-18 11:36
Ursprungligen av Mattias L:

Jag vill ha en funktion där man skriver listan på datorn och skickar över den till iPhonen.... Inte tvärtom.

I nästa uppdatering (hoppas den kan dyka upp i mitten på nästa vecka), så kan man både skicka listor mellan iPhones som öppnas automatiskt i Handla, samt klistra in en text (från t.ex. ett mail) där varje rad blir en ny vara. Man kommer även kunna skicka listor via SMS (Alla har ju inte iPhones).

Bara en liten heads up på vad som kommer.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-18 12:45
Ursprungligen av sebreh:

I nästa uppdatering (hoppas den kan dyka upp i mitten på nästa vecka), så kan man både skicka listor mellan iPhones som öppnas automatiskt i Handla, samt klistra in en text (från t.ex. ett mail) där varje rad blir en ny vara. Man kommer även kunna skicka listor via SMS (Alla har ju inte iPhones).

Bara en liten heads up på vad som kommer.

Det låter bra det!

Ursprungligen av sebreh:

samt klistra in en text (från t.ex. ett mail) där varje rad blir en ny vara.

Det tror jag är en feature som ni ska lyfta fram. Det blir väldigt smidigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-18 20:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Det tror jag är en feature som ni ska lyfta fram. Det blir väldigt smidigt!

Absolut, dessutom gick det fortare än jag tänkt mig. Skickade precis in v1.1 till Apple:

• Exportera/importera listor och dela dem via e-mail
• Skicka listor som SMS
• Lägg till varor från ren text

Med lite tur finns den i App Store redan innan helgen. Hojtar till här och på twitter när den är godkänd.

Purchases iPhone App (purchasesapp) on Twitter

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-11 19:52

Förresten, när du ändå gör så skamlös gratisreklam för din app. så kunde du väl skrivit att den kostade 15 spänn?

Kan du inte lägga upp en promo-version för oss här på 99 så vi får testa och se vad den går för?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 20:00
Ursprungligen av Mattias L:

Förresten, när du ändå gör så skamlös gratisreklam för din app. så kunde du väl skrivit att den kostade 15 spänn?

Kan du inte lägga upp en promo-version för oss här på 99 så vi får testa och se vad den går för?

Bra poäng med priset, fixat.

Jag hade gärna ordnat gratis promo-version, men promo-koder fungerar tyvärr bara i amerikanska App Store. Hoppas att det kommer worldwide i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-18 08:01

Det jag vill ha: En recept-app där man kan lägga till ingredienserna i recepten till sin inköpslista, som därefter sorteras i avdelningsordning. Exempelvis frukt/grönt.

Vad jag vet finns inte detta?

Den här appen verkar gå ut på att man matar in det man skall köpa manuellt. Är det verkligen folk som gör detta? Undrar om ens utvecklaren av programmet gör detta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-18 09:06
Ursprungligen av kia2:

Det jag vill ha: En recept-app där man kan lägga till ingredienserna i recepten till sin inköpslista, som därefter sorteras i avdelningsordning. Exempelvis frukt/grönt.

Vad jag vet finns inte detta?

Den här appen verkar gå ut på att man matar in det man skall köpa manuellt. Är det verkligen folk som gör detta? Undrar om ens utvecklaren av programmet gör detta...

Hej!

Det finns planer för den typen av funktionalitet. Kan man göra det tillräckligt lättanvänt och smidigt för användaren så är det en otroligt bra funktion. Det ligger någon/några uppdateringar bort, men i mån av tid så hoppas jag kunna lägga till det så snart som möjligt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-18 10:00
Ursprungligen av kia2:

Den här appen verkar gå ut på att man matar in det man skall köpa manuellt. Är det verkligen folk som gör detta? Undrar om ens utvecklaren av programmet gör detta...

Jodå, precis som när man skrev en lista på papper tidigare. Ett sätt att hålla koll på vad man handlar och för hur mycket, bra för både ekonomin och vikten

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2010-02-18 13:47

Sedan vill man ju synka med den affär man går in i så listan sorteras i rätt ordning i affären oxå...

Pricer kanske kan vara en samarbetspartner i detta.

Möjligheten att synca med andra iphones hade vart smidigt då vi alla i min familj har iPhone, om någon kommer på något medans någon handlar skulle man snabbt kunna lägga till saker i listan på avstånd!

Ursprungligen av Ollebro:

Möjligheten att synca med andra iphones hade vart smidigt då vi alla i min familj har iPhone, om någon kommer på något medans någon handlar skulle man snabbt kunna lägga till saker i listan på avstånd!

Med copy&paste och mail/smsexport så är det inga problem och programmet får ju den funktionaliten

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-02-18 21:09

Använder Zenbe, fungerar perfekt. Kostar 22:-
Simple, shared task management | Zenbe

Hade varit grymt om man kunde lägga in pris på de olika produkterna, och även flera pris för oliak affärer, så när man handlar väljer man till exempel coop-nära och får upp alla priser. Och om priset är billigare i någon annan affär är det rödmarkerat, om det är billigast där man är är det grönt...

Jag har funderat lite på hur jag skulle vilja att en inköpslista för iPhone ser ut och detta är vad jag kommit fram till:

1) Det ska finnas ett webbgränssnitt där man kan redigera sina inköpslistor som automatiskt synkas med appen så fort man öppnar den. Det går trots allt ofantligt mycket snabbare att mata in från datorn än på telefonen.

Precis så fungerar Simplenote idag. Men Simplenote är till för anteckningar och inte optimalt som inköpslista (man vill kunna bocka av osv). Och Simplenote fixar inte punkt nr 2:

2) Det ska gå att användas av flera personer genom att dela listor med varandra, ungefär som man kan dela Googles kalendrar mellan sig. Så min fru kan mata in vad som ska handlas på sin telefon och så synkas det via "molnet" nästa gång jag öppnar appen hos mig, eller går in på webbgränssnittet.

3) Det ska gå att lägga upp flera listor (typ "Mat", "Apoteket" osv).

4) Det ska gå att enkelt flytta om varorna i listan så man kan optimera sin runda (annars springer man ett maraton i butiken kors och tvärs).

5) Det ska INTE finnas massa färdiga varor etc, jag vill mata in allting som ren text bara. Inget övrigt lullull, bara bra gränssnitt och fungerande synkning.

Utifrån detta verkar Zenbe vara det närmaste hittills, tack för tipset Creops. Är det någon annan som känner till en ännu bättre app så tar jag gärna emot förslag.

(Sidonotering: Pris spelar inte så stor roll, är det en bra app som jag kommer att ha stor nytta av är jag beredd att betala för den. Jag förstår inte folk som går i taket över att ett bra spel eller en bra app kostar mer än 20 kr, trots att det kan skänka timmar och åter timmar av glädje. Samma personer som glatt betalar 60 spänn för en öl på krogen för några minuters glädje...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-19 08:50
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har funderat lite på hur jag skulle vilja att en inköpslista för iPhone ser ut och detta är vad jag kommit fram till:

1) Det ska finnas ett webbgränssnitt där man kan redigera sina inköpslistor som automatiskt synkas med appen så fort man öppnar den. Det går trots allt ofantligt mycket snabbare att mata in från datorn än på telefonen.

Precis så fungerar Simplenote idag. Men Simplenote är till för anteckningar och inte optimalt som inköpslista (man vill kunna bocka av osv). Och Simplenote fixar inte punkt nr 2:

2) Det ska gå att användas av flera personer genom att dela listor med varandra, ungefär som man kan dela Googles kalendrar mellan sig. Så min fru kan mata in vad som ska handlas på sin telefon och så synkas det via "molnet" nästa gång jag öppnar appen hos mig, eller går in på webbgränssnittet.

3) Det ska gå att lägga upp flera listor (typ "Mat", "Apoteket" osv).

4) Det ska gå att enkelt flytta om varorna i listan så man kan optimera sin runda (annars springer man ett maraton i butiken kors och tvärs).

5) Det ska INTE finnas massa färdiga varor etc, jag vill mata in allting som ren text bara. Inget övrigt lullull, bara bra gränssnitt och fungerande synkning.

Utifrån detta verkar Zenbe vara det närmaste hittills, tack för tipset Creops. Är det någon annan som känner till en ännu bättre app så tar jag gärna emot förslag.

(Sidonotering: Pris spelar inte så stor roll, är det en bra app som jag kommer att ha stor nytta av är jag beredd att betala för den. Jag förstår inte folk som går i taket över att ett bra spel eller en bra app kostar mer än 20 kr, trots att det kan skänka timmar och åter timmar av glädje. Samma personer som glatt betalar 60 spänn för en öl på krogen för några minuters glädje...)

Många bra förslag, todo-listan ökar stadigt, tackar!

Version 1.1 version finns redan i App Store, tog bara 5 timmar för Apple att godkänna. Det har skett en enorm förbättring på den fronten senaste tiden.

En uppdatering av hjälpsektionen på websidan kommer inom kort, men tills dess kan jag nämna hur man importerar från text i nya versionen:

1. Klicka den nedre vänstra "action"-ikonen i listvyn, och välj "Importera Från Text"
2. Skriv eller klistra in en text med ett antal rader. Texten högst upp visar hur många varor som hittas i texten. Formatet som används för raderna är är (notera att det fungerar med bara varunamnet också, då blir mängden "1 st")

<vara> #<mängd> <enhet>

t.ex.

Mjölk #1 l
Godis #5 hg
Banan

Om appen inte känner igen enheten, så läggs den till som en "Egen enhet".

Ursprungligen av sebreh:

Version 1.1 version finns redan i App Store, tog bara 5 timmar för Apple att godkänna. Det har skett en enorm förbättring på den fronten senaste tiden.

Det där är intressant, för jag har sett flera rapporter om extremt korta väntetider på sistone, men det har inte uppmärksammats så mycket, trots att de tidigare veckolånga väntetiderna varit på tapeten ända sedan App Store öppnade. Apple måste ha gjort ordentliga strukturella ändringar under ytan.

Ursprungligen av Adrian B:

Det där är intressant, för jag har sett flera rapporter om extremt korta väntetider på sistone, men det har inte uppmärksammats så mycket, trots att de tidigare veckolånga väntetiderna varit på tapeten ända sedan App Store öppnade. Apple måste ha gjort ordentliga strukturella ändringar under ytan.

Jag läste att uppdateringar godkänns fortare på nån artikel, när TV4 Play skickade in sin uppdatering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-19 10:06
Ursprungligen av Patrik D:

Jag läste att uppdateringar godkänns fortare på nån artikel, när TV4 Play skickade in sin uppdatering.

Precis, misstänker att det är så. Första versionen godkändes dock på runt 36h, vilket är bra det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 10:59
Ursprungligen av Adrian B:

Det där är intressant, för jag har sett flera rapporter om extremt korta väntetider på sistone, men det har inte uppmärksammats så mycket…

Rob Jonson, skaparen av bl.a. VLC-Remote fick sin app godkänd av Apple på 1 timme…

Läs mer här…

. Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-18 23:19

Måste slå ett slag för Get your own LIST (for online shopping list, tasks, todo list, notes, or whatever) at skbg.net ofcourse for free! en websida där man helt enkelt matar in vad man vill ha på sin lista. Ligger ju på nätet så skriv in i datorn hemma och öppna i safari i affären, fungerar på flera mobiler och kostar gratis.

Jag använder själv denna och är mycket nöjd. Frugan kan lägga till hemma när jag är i affären och vice versa. Superbra.

Exempel: http://skbg.net/99

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-02-18 23:40

Borde man inte kunna hosta en sådan lista själv på sin egen domän? Det verkar ju hyffsat simpelt?

Ursprungligen av Mattias L:

Borde man inte kunna hosta en sådan lista själv på sin egen domän? Det verkar ju hyffsat simpelt?

Ja absolut, det är rätt enkelt att sno ihop för den som är van att göra webbsidor.

Bevaka tråden