Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att spela in samtal?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-20 17:28

Fortsätter min jakt här på bra program till iPhone... Den här gången är jag ute efter en app som spelar in samtal i telefonen. Finns det någon sådan (som kan rekommenderas)?

Nej. Finns inte. Inte på AppStore i alla fall (för ohackade lurar alltså).

(gjorde du en sökning? frågan har varit uppe ett antal gånder)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-20 17:46
Ursprungligen av Zimmerman:

(gjorde du en sökning? frågan har varit uppe ett antal gånder)

Yep! Vet iofs. inte vad jag använde för sökord. När jag gör ett nytt försök nu hittar jag dock en del svar...

Jag tror inte det är någon moralisk anledning att appen inte finns - det faller istället på det faktum att man inte kan köra program i bakgrunden i en iPhone - åtminstone inte program som inte Apple har gjort (iPod i iPhone lirar ju i bakgrunden). Nå - det skulle vara tt Apple gjorde en sådan här inspelningsapp...men det tror jag dom prioriterar lågt. Synd - jag skulle verkligen vilja ha den appen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror inte det är någon moralisk anledning att appen inte finns - det faller istället på det faktum att man inte kan köra program i bakgrunden i en iPhone - åtminstone inte program som inte Apple har gjort (iPod i iPhone lirar ju i bakgrunden). Nå - det skulle vara tt Apple gjorde en sådan här inspelningsapp...men det tror jag dom prioriterar lågt. Synd - jag skulle verkligen vilja ha den appen.

Jag är lite smånyfiken på varför inte Apple har lagt in den funktionen. Den finns på andra "normala" telefoner och det kan finnas tillfällen då det är bra (exvis när du ska spela in en intervju).

Restriktionen med "bakgrundsappar" inte är helt relevant eftersom du kan köra telefonsamtalet i bakgrunden (för att exempelvis surfa under ett samtal). Du kan starta röstmemo samtidigt som du har ett samtal igång - men du kan inte starta inspelningsfunktionen

Vilka telefoner har inspelning av samtal? Jag har haft en miljars mobiler - ingen har haft denna funktion. Berätta.

Ursprungligen av BlackSmp:

Den finns på andra "normala" telefoner och det kan finnas tillfällen då det är bra (exvis när du ska spela in en intervju).

Ursprungligen av Zimmerman:

Vilka telefoner har inspelning av samtal? Jag har haft en miljars mobiler - ingen har haft denna funktion. Berätta.

Min jobbtelefon SE T700. Sedan så blev jag nyfiken och kollade en slumpmässigt utvald Nokia och den hade det också (3110 Classic)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-21 11:11

I Sverige är det inte olagligt att spela in samtal som man själv deltar i, vare sig via telefon eller dold bandspelare. Det inspelade materialet kan också anföras som bevisning. Eftersom Sverige tillämpar fri bevisprövning kan man även åberopa olaglig inspelning men får stå konsekvensen av den olagliga handlingen. Det är då upp till den enskilde att göra en cost/benefit analys av att spela in olagligt.

I Belgien där jag bor är det förbjudet att spela in samtal även om man själv deltar i dem. Har man gjort det ändå kan materialet inte företes som bevis i rättegång.

Belgien är nog ett undantag. Det är tillåtet att spela in samtal man själv deltar i nästan alla demokratiska länder i hela världen - det är jag nästan helt säker på. ÄR det verkligen förbjudet i Belgien?

Ursprungligen av jonasolof:

I Belgien där jag bor är det förbjudet att spela in samtal även om man själv deltar i dem. Har man gjort det ändå kan materialet inte företes som bevis i rättegång.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-21 23:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Belgien är nog ett undantag. Det är tillåtet att spela in samtal man själv deltar i nästan alla demokratiska länder i hela världen - det är jag nästan helt säker på. ÄR det verkligen förbjudet i Belgien?

det har varit uppfattningen om rättsläget. Men när jag nu kollade så visade det sig att högsta domstolen i Belgien sagt att inspelningen i sig inte nödvändigtvis är olaglig men det är sättet denna inspelning sedan används på som kan vara olagligt alt. att inspelningen inte får användas som bevis i rättegång. Samma visade sig också gälla i Frankrike vid koll.

För övrigt är det förbjudet att använda scanners och ens att inneha dem. På den tiden det kördes analog mobiltelefoni på 450 här (i början av nittiotalet) hörde man mycket konstigheter diskuteras om man plockade fram sin från Sverige medhavda scanner.

Här en notis om kassationsdomstolens (HDs) utlåtande.

L’enregistrement des conversations téléphoniques ne viole
pas toujours le droit à la vie privée
Le 6 octobre 2008
Dans un arrêt du 9 septembre 2008, la Cour de cassation confirme que la protection
de droit international des communications privées n’empêche pas en soi
l’enregistrement d’une conversation privée par un des participants à la
conversation, et ce même lorsque cet enregistrement a lieu à l’insu des autres
participants.
Néanmoins, la Cour de cassation estime que l’usage de tels enregistrements peut
être interdit. Afin de se prononcer sur cette question, il convient, selon la Cour, de
tenir compte des faits et du critère d' "attentes raisonnables en matière de droit à la
vie privée", lequel concerne notamment le contenu et les circonstances dans
lesquelles la conversation téléphonique a eu lieu.

Tänkte väl det. Jag hade svårt att tro att det var förbjudet. Det andra är ju en annan femma - det skiljer från land till land - från fall till fall också så klart.

Ursprungligen av jonasolof:

det har varit uppfattningen om rättsläget. Men när jag nu kollade så visade det sig att högsta domstolen i Belgien sagt att inspelningen i sig inte nödvändigtvis är olaglig men det är sättet denna inspelning sedan används på som kan vara olagligt alt. att inspelningen inte får användas som bevis i rättegång. Samma visade sig också gälla i Frankrike vid koll.

Ursprungligen av lensv:

Fortsätter min jakt här på bra program till iPhone... Den här gången är jag ute efter en app som spelar in samtal i telefonen. Finns det någon sådan (som kan rekommenderas)?

Det finns ett par lösningar för det om du har en jailbreakad telefon.

Ursprungligen av keptang:

Det finns ett par lösningar för det om du har en jailbreakad telefon.

Kan inte du tala om för oss okunniga vilka de lösningarna är? Skulle också väldigt gärna vilja ha den funktionen.

Hannes

Ursprungligen av Hamparaffe:

Kan inte du tala om för oss okunniga vilka de lösningarna är? Skulle också väldigt gärna vilja ha den funktionen.

Hannes

Hittade 2st i Cydia när jag sökte på record, "CallRecording" samt "iCallRecorder". Vet inte hur de funkar då jag inte har något intresse av funktionen tyvärr.

Jepp, som BlackSmp säger, de flesta telefoner (iaf vad jag vet SE/Nokia) har denna funktion.

Jag märker att det var länge sedan jag brydde mig om utvecklingen av "vanliga" mobiler :-D.

Jo, då kan man ju undra varför Apple inte har denna funktion - skulle kunna vara ett val i VoiceMemo (eller vad det heter) - då dom inte vill ha för många separata program. Jag tor det ligger längre ner på dagordningen helt enkelt.

1
Bevaka tråden