Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att spegelvända bilder i iPhoto?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har låtit scanna in en stor mängd diabilder och importerat dessa till iPhoto '08 (7.1.5) och vissa av dem blev felvända. Behöver därför spegelvända tillbaka dem, men hittar inte en så enkel funktion i iPhoto.

Är det någon som har ett bra tips om hur man kan göra detta? Hur kan man spegelvända bilder i iPhoto?

Jag testade att ta en bild till Förhandsvisning och där går det lätt att spegelvända den. Importerade tillbaka den spegelvända bilden till iPhoto efter att ha sparat den under nytt namn.... Men då var den fel igen!! Mycket märkligt, tycker jag.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-02-22 10:17

Jag har prövat precis vad du gjort. För mig är den nya bilden som jag importerat fortsatt spegelvänd. Inget problem. Märkligt det som du råkar ut för.

Spegelvänder jag i Photoshop Elements "fastnar" ändringen även när jag importerar till iPhoto igen, men inte från Förhandsvisning. Märkligt att de inte har spegelvändning eller "flip horizontal" som funktion i iPhoto...

• Medlem
  • Lund
  • 2010-02-22 15:46

Ja det är märkligt att det inte går direkt i iPhoto. Prova sätta Förhandsvisning som iPhotos redigeringsprogram (Inställningar -> Allmänt -> Redigera bild -> i Programmet...). Välj sedan redigera i Iphoto, spegelvänd i Förhandsvisning, spara och avsluta sedan förhandsvisning. Nu borde iphoto fatta att du redigerat den bilden, utan att du måste importera om den.

Fungerar det fortfarande inte kanske det kan vara något behörighetsfel på bilden som nollställer ändringar?

Gissar att Förhandsvisning inte vänder på bilden utan bara vänder på EXIF-data. ...

Kör in bilderna som felar i Pixelmator eller ngt liknande då.
graphicconverter gör sånt enkelt.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-23 11:20

Det fungerar från Förhandsvisning om man sparar om och ersätter och INTE klickar i "Rotera utan att ändra innehållet". Då blir bilden spegelvänd i iPhoto, eller rättvänd dårå om den var spegelvänd från början.

1
Bevaka tråden