Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC för Mac går i graven?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av klarabara:

Har VLC släppt sin 64bit version igen? Laddade ner handbrake 64bit för att inse att vlc tagit tillbaka sin 64-version..
?

Du kan hitta 64-bitarsversionen här: Index of /pub/videolan/vlc/1.0.2/macosx/

Det är versionen innan. Version 1.03, 64-bitars är tydligen inte stabilt. Men 1.02 fungerar finfint.

Du kan läsa en artikel om Handbrake 0.94 och hur man utnyttjar kraften i 64-bitarsversionen här: http://www.macworld.com/article/144662/2009/12/handbrake_094.html

Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Du kan hitta 64-bitarsversionen här: Index of /pub/videolan/vlc/1.0.2/macosx/

Det är versionen innan. Version 1.03, 64-bitars är tydligen inte stabilt. Men 1.02 fungerar finfint.

Du kan läsa en artikel om Handbrake 0.94 och hur man utnyttjar kraften i 64-bitarsversionen här: Hands-on with HandBrake 0.9.4 | Video | Playlist | Macworld

WoW! Tack så mycket!

Det har hänt några gånger att en videofil inte kunnat liras med någon spelare över huvud taget...utom VLC. Sista räddningsplankan liksom - det är VLC :-). Jag förstår att dom lägger ner det - det är verkligen fult - och även styltigt i menyer etc. Som dom säger själva: Omacigt. jag säger; fruktansvärt omacigt.
Efterföljaren blir säkert snygg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-13 08:18

Kan rekommendera movist. Snyggt och rätt så bra!

movist - Project Hosting on Google Code

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-01-13 08:42

Hur använder jag VLC?

Hej!

Jag har VLC men tror inte att jag använt det, och efter att ha läst den här tråden blir jag sugen på att använda det programmet. Men vad använder jag det till och hur gör jag? När är det aktuellt med VLC så att säga?

/Hanna

När du skall titta på film som inte Quicktime klarar. Eller som hackar under QT.

Kan även spela upp DVD- och VCD-skivor mm. Oberoende av regionkod mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 13:05

VLC är det enda programmet som kan spela allt, allt, allt och där man samtidigt snabbt kan fixa problem med bildproportioner, ljudfördröjning, mm, välja text- och ljudspår manuellt, avsammanfläta bilden, spola förbi de äckliga menyer och terrorist/FBI-varningar som för ofta finns på Video-DVD:er och mycket mycket mer.

Den dagen alla filmer man hittar är ordentligt gjorda och i standardformat etc, behövs inte längre VLC. Men tills dess är VLC absolut nödvändigt.

Den skärmavbild av det nya gränssnittet som finns att se här är väldigt gräslig, men man får ändå känslan av att det lutar åt rätt håll. När det blir klart får vi hoppas att VLC kanske äntligen blir trevligt och användbart, vilket det inte riktigt är nu med sina miljoner menyer och knappar bakom knappar bakom knappar ...

Förstår inte vad det är som är så gräsligt? Kalla det gräsligt baserat på två bilder tycker jag är magstarkt..hur knasigt kan det bli egentligen? "macigt" är ju en standard för mac-versioner, det är nästan omöjligt att misslyckas med en så stram mall? En integrering sällan sämre än os'et det ska anpassas till?

Dom som skapat VLC - och jag - håller inte med dig. VLC är inte tillräckligt Macigt - antingen ser/upplever man det eller så inte...det är sublima saker det där - känsla, möte människa/maskin, men dom beskriver också dom rent praktiska saker som ska lösas:
Lunettes - VideoLAN Wiki

Ursprungligen av klarabara:

Förstår inte vad det är som är så gräsligt? Kalla det gräsligt baserat på två bilder tycker jag är magstarkt..hur knasigt kan det bli egentligen? "macigt" är ju en standard för mac-versioner, det är nästan omöjligt att misslyckas med en så stram mall? En integrering sällan sämre än os'et det ska anpassas till?

Zimmerman: jag pratade om Home - Glasses - GitHub och de två bilderna som fanns där.. och jag anser fortfarande inte att man ens kan bedöma vad de har gjort efter två skärmdumpar. I vart fall inte på "känsla, möte människa/maskin,". Men jag tror vi är överens, bara pratar om varandra

ps. jag anser inte att det är macigt nu, men inte heller att det är så svårt att göra det.. menar inte tekniskt då utan designer-mässigt..man behöver ju inte återuppfinna hjulet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 19:39
Ursprungligen av klarabara:

Zimmerman: jag pratade om Home - Glasses - GitHub och de två bilderna som fanns där.. och jag anser fortfarande inte att man ens kan bedöma vad de har gjort efter två skärmdumpar. I vart fall inte på "känsla, möte människa/maskin,". Men jag tror vi är överens, bara pratar om varandra

ps. jag anser inte att det är macigt nu, men inte heller att det är så svårt att göra det.. menar inte tekniskt då utan designer-mässigt..man behöver ju inte återuppfinna hjulet..

På dessa bilder har huvudfönstret en gigantisk onödig ram med en gigantisk VLC logga och i orange stor text står det "Welcome to Lunettes".

Filmspelarfönstres namnlist har en konstig notering "1 items" som inte passar in och tidslinjen har icke-standardfärgen ljusblå.

Fullskärmsfönstret har någon slags kanalbläddrare som helt i onödan är "cool" i 3D.

Allt detta gör gränssnittet, så som det ser ut just nu på bilderna, gräsligt enligt mig. Inte det minsta Macigt - mest tvärtom.
Jag har dock full förståelse för att detta är en tidig betaversion och utgår ifrån att det kommer se OK ut senare. Idén med "Unfinished Movies" och "Libraries" är inte helt dum faktiskt - den behöver dock fixas till.

Att det är gräsligt i det befintliga gränssnittet kan man hitta många exempel på. Se bara t.ex. hur man gör för att öppna en film och välja text. Först öppna, sen trycka på bläddra, sen välja filen, OK, sen kryssa Läs in underdext, sen trycka Inställningar, sen Bläddra en gång till, leta efter filen, OK, OK igen, OK en tredje gång. 11 klick för att öppna en film med text - gräsligt. Mitt bland alla rutor får man dessutom ta ställning till outgrundliga alternativ som "Betrakta som ett rör hellre än en fil" och "Åsidosätt param". Bra att alla inställningar finns (det är ju VLC:s styrka) men det måste ju gå att göra det mindre plottrigt.

Ursprungligen av Rajje:

...
Allt detta gör gränssnittet, så som det ser ut just nu på bilderna, gräsligt enligt mig. Inte det minsta Macigt - mest tvärtom.
Jag har dock full förståelse för att detta är en tidig betaversion och utgår ifrån att det kommer se OK ut senare. Idén med "Unfinished Movies" och "Libraries" är inte helt dum faktiskt - den behöver dock fixas till.

Att det är gräsligt i det befintliga gränssnittet kan man hitta många exempel på.

Jag klippte lite där, vart för långt att citera.. Jo som det är nu är det..inte bra, inget att orda om där.. Det som var på bilderna, du har en poäng. Hade kanske fel glasögon på mig, vart förblindad av clean-heten..

Är det nån mer än jag som upptäckt att man kan höja o sänka volymen, medan man tittar på filmen, med två fingrar på trackpaden? Dagens upptäckt (för mig) måste jag säga!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-22 21:36
Ursprungligen av klarabara:

Är det nån mer än jag som upptäckt att man kan höja o sänka volymen, medan man tittar på filmen, med två fingrar på trackpaden? Dagens upptäckt (för mig) måste jag säga!

Du kan spola framåt å bakåt med två fingrar i sidled också

Ursprungligen av Hallon:

Du kan spola framåt å bakåt med två fingrar i sidled också

WoW!

I'm the happiest switcher ever!

QT är ju världens bästa spelare (och filformat). Även videoproffs som kör Windows (jo, dom finns - bl.a. animerare) kör QT på burkarna (även om det varit minst sagt strul med Win-versionen). QT är "industristandard" och ett slags mirakel. :-D.

Men QT lirar ju inte allt så klart - QT gillar inte skrot och hemkok - föredrar ISO - som seriösa tungviktare ska göra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-22 19:05

Jag har faktiskt inte träffat på något format som inte Quicktime + plugins inte klarar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-22 19:25
Ursprungligen av planB:

Jag har faktiskt inte träffat på något format som inte Quicktime + plugins inte klarar.

QT och mkv-filer i 1080p funkar knappt alls. Dessa funkar visserligen inte så bra i VLC heller... Konstigt nog flyter allt på fint i Plex. Någon som har några tips? Ny version av Perian eller någon annan spelare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-22 20:30

Quicktime (.mov/QT?) filer fungerar inte i 1080p?

Jo, för tusan. Jag lirar 1080p i QT varje dag.

Ursprungligen av planB:

Quicktime (.mov/QT?) filer fungerar inte i 1080p?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-23 16:19

Själv har jag lagt ner VLC... har blivit så sjukt fult och hängde sig en massor så jag gav upp.
Kör QT när jag förhandsgranskar någonting och Plex när jag ska titta på film.

Jag kör för det mesta QT, VLC är som sagt fult och buggigt. Däremot har VLC den utmärkta funktionen att kunna lägga fördröjning/uppsnabbning av ljudet, vilket är smidigt när man har filmfiler där ljud och bild är osynkade. Man kan väl inte ändra detta i QT, eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-23 16:22
Ursprungligen av Capeman:

Däremot har VLC den utmärkta funktionen att kunna lägga fördröjning/uppsnabbning av ljudet, vilket är smidigt när man har filmfiler där ljud och bild är osynkade.

Därför jag kör Plex bland annat, där går det också att göra väldigt enkelt

Ursprungligen av kainen:

Därför jag kör Plex bland annat, där går det också att göra väldigt enkelt

Jag testade Plex ett tag, men jag hade så mycket strul med att få det att fungera som jag ville att jag lade ner det. Taggningen fungerade sådär, och jag fattade inte hur jag skulle få Apple Remote att fungera korrekt. Det kanske har blivit bättre nu? Det är så himla snyggt och Front Row har inte uppdaterats utseendemässigt sedan 2007, så jag skulle vilja köra det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-24 09:24
Ursprungligen av Capeman:

Jag kör för det mesta QT, VLC är som sagt fult och buggigt. Däremot har VLC den utmärkta funktionen att kunna lägga fördröjning/uppsnabbning av ljudet, vilket är smidigt när man har filmfiler där ljud och bild är osynkade. Man kan väl inte ändra detta i QT, eller har jag missat något?

Apropå Quicktime och synkning kan jag meddela att programmet QT Sync inte fungerar utanför datorn. Man kan inte justera filen, spara och sedan spela upp .mov filen med justerad synk i en mediaspelare.

Hur är det, kan VLC spara filer med justerad synk?

Ursprungligen av planB:

Hur är det, kan VLC spara filer med justerad synk?

Jag vet faktiskt inte, har aldrig haft anledning att testa. Jag har bara använt det till att justera i "real time", har ej behövt spara ner filerna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-23 21:10

Capeman: Taggningen?
Apple remote fungerar nu klockrent tillsammans med ett plugin som heter CandleAir.

Ursprungligen av kainen:

Capeman: Taggningen?
Apple remote fungerar nu klockrent tillsammans med ett plugin som heter CandleAir.

Jag var lite otydlig ser jag nu. Den automatiska metataggningen av videofiler. Den hämtade flera filmtitlar och omslag korrekt, men när den inte gjorde det var det stört omöjligt att ändra; det innefattade redigering av någon pref-fil eller liknande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-02-23 21:59

Jaha, jag kör bara mina HD filmer som "movies" resten kör jag via "watch Videos" och bläddrar till den mappen jag har filmen/serien i. Orkar inte vara seriösare än så
Den går ju på mappnamnet så bara att ändra namnet på mappen, markera filmen som blivit feltaggad och radera den och scanna mappen på förändringar
Jag kanske borde flytta dessa inlägg till plex tråden snart

Ursprungligen av kainen:

Jaha, jag kör bara mina HD filmer som "movies" resten kör jag via "watch Videos" och bläddrar till den mappen jag har filmen/serien i. Orkar inte vara seriösare än så
Den går ju på mappnamnet så bara att ändra namnet på mappen, markera filmen som blivit feltaggad och radera den och scanna mappen på förändringar
Jag kanske borde flytta dessa inlägg till plex tråden snart

Jag ska ge det ett seriöst försök till. Och ja, vi är ganska offtopic nu...

Bevaka tråden