Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera DVD-hyllan

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-04 12:45

Jag har för avsikt att digitalisera alla mina DVD-filmer så att jag kan skippa den fysiska skivan och istället ha dem på tillgängliga i datorn. Jag sitter idag med en 13" MBP inköpt för ca två månader sedan och jag har testat Handbrake för ändamålet, den mjukvaran verkar ge ett kanonresultat.

Dock har ett par frågetecken dykt upp som jag skulle vilja se vad ni experter säger om...

1) Min DVD-samling består av en sisådär 300-400 skivor, hur pass lämpligt är det att nyttja SuperDriven för att läsa in alla dessa skivorna? Är det en smärtsam historia så man kanske gör bättre i att köpa någon extern brännare/läsare som ansluts via FW/USB och "slita ut" den istället?

2) Det nämdes i en annan tråd nyligen och det är min undran också, vilket format är lämpligast att välja för den rippade filmen? mp4/m4v eller mkv, har det någon betydelse?

Jag hade nog kört med en extern brännare istället, just för att det är mkt lättare att byta ut den än SuperDriven.

Jag hade personligen valt mp4 av kompatibilitetsskäl, det verkar som att framtiden kommer att rata MKV en stund framåt (kanske för alltid?). Om man kollar på marknaden så finns det betydligt fler enheter som spelar upp mp4 än MKV, varför förstår jag inte bara. Men under ytan kan man gömma samma material inom båda behållarna i varje fall. Att använda H.264 och AC3-ljud (kopierar ljudet rakt av utan komprimering) är det bästa alternativet för att rippa sina DVD:er.

2
jag kör faktiskt avi och ställer in kbps på 2000, det funkar hur bra som helst och brukar ge ett resultat på runt 1.5GB för en normallång film. ger en upplösning på sådar 700*550 pixlar.

det problematiska är att avi inte går att köra i nya handbrake 0.9.4 utan då måste man använda 0.9.3 i stället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-04 16:50

@apple4ever >> Ja, jag antar att du har en poäng där. Man skulle ju kunna tycka att containern kvittar så länge det är en H.264-slinga som ligger inuti men kanske inte.

Ok, har ni några tips på någon hyfsat billig extern DVD-läsare/brännare? Jag har sökt men inte riktigt hittat någon som jag känner kan vara vettig. Jag önskar ju gärna att denna läsare/brännare har FW dessutom.

Vad det gäller bitrate så använder jag 4500 Kbps då DVD'er verkar pendla mellan 2,5 och 6 oftast, då kändes det som en bra medelväg och jag kan inte se någon för ögat uppenbar kvalitetsförlust men jag kanske ska köra högre? Ljudet körs givetvis med PassThrough så det bibehålls i ursprungsformat.

Här skulle man önska ett svar från Zimmerman *tänker högt och hoppas han hör*

Efter en filtrering så kommer dessa upp på prisjakt. Jag har inte kört FW-brännare på åratal eftersom jag sällan använder skivor numera, så jag nöjer mig med intern brännare. DVD-brännare för dator - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Hur dessa olika brännare ställer sig kvalitetsmässigt vågar jag inte svara på, men jag vill minnas att Plextor-brännare har haft gott rykte genom åren. Enligt bild så ser det ut som att Lacie D2 använder Samsung-brännare (som jag själv har haft god erfarenhet av tidigare).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-05 11:06

Tack för infon

Jag har själv väldigt god erfarenhet av Plextor från alla mina år i PC-världen, de är kanon.

Jag kom igår och tänka på en sak, är det inte möjligt att kopiera alla filer från en DVD-videoskiva rakt över till Macen och göra så från ett antal skivor för att sedan köra ett batchjobb i Handbrake? Det borde väl vara möjligt, eller? För isåfall har jag en annan gammal dator som skulle kunna stå för inläsningen av data från DVD-skivorna och sedan flyttar jag bara den till Macen som sedan står för rippningen. Då slipper jag både använda SuperDriven och en extern DVD-läsare.

Vad tror ni?

Queue ? HandBrake

Bara att testa. Glöm inte bort dock att de flesta DVD:er är kopieringsskyddade, så att program så som t.ex. MacTheRipper (för Mac) eller DVD shrink (för win) eventuellt får användas, men det hade du säkert redan koll på. Det finns säkert bättre program för att kopiera över VIDEO_TS-mapparna, AnyDVD har jag testat på Windows och vill minnas att det var kompetentare än DVD shrink, men kostar en slant om man inte kör demoversionen.

När det gäller DVD's med grafik och menysystem (kommerciella t.ex.) så skulle jagvälja att göra images av dom (.img). Om jag nu ville behålla hela strukturen (vilket jag aldrig vill när jag bara bryr mig om själva filmen och aldrig extras och förpackning etc).

Det finns nog ingen snabb genväg i detta jätteprojekt - du får beta av det pö om pö - sätta på en rip innan du går till jobbet, medans du lagar mat, tja, när du passerar datorn på väg till anat liksom :-D.

Hur dra in dom till HDD? Tja, det finns ju en uppsjö program - själv kör jag med MpegStreamclip (jag vill ofta bara ta ut valda scener). Många gillar ju Handbrake - har inte testat, men den lär vara intuitiv och enkel. Nyare Toast fixar också biffen.

Jag skulle välja att packa i H264 med filformatet .mov eller .mp4 eller .m4v - spelar ingen roll. .mp4 kan kännas mera "framtidssäkert" och "plattformsoberoende" - men jag är inte så säker på det där..framtiden är skum och allt går så ini helvete fort. Psykologiskt kan du välja .mp4 om du vill. Kanske finns en "automatisk" inställning i t.ex. Handbrake vad gäller bitrate - annars skulle jag satsa på 5 mb/s för bild och ca. 200 kb/s för AAC-ljudet. Animerad film klarar sig med 2 mb/s för bild. Testa automatiskt om det finns.

Köp ingen extra DVD-drajv. Det är ju löjligt. Lägg pengarna på något vettigare. Klart din inbyggda klarar att lira 300-400 plattor! Du ska inte bränna - bara spela av. Den klarar att lira 10 000 plattor. Det är ju laser för guds skull och motorn fixar biffen - annars är det tillverkningsfel på den. Men kolla att plattorna är rena innan du stoppar i dom - ty det som falerar med DVD-drajvar är oftast skit. Jepp. Skit helt enkelt. Skit på mikrooptiken. Det går att fixa/rengöra - men det är aningen jiddrigt :-D. Men köp ingen extern speciellt för detta projekt. Det är knäppt tycker jag. Köp en till hårddisk istället - FW800 :-D. Sådana behöver du.

Om ett år är det klart. Det är det värt. Framför allt om det är egna filmer - alltså egenfilmat eller "privat" på annat sätt. Är det inspelade rullar och teveprogram så skulle jag inte bry mig alls. jag skulle slänga skiten - jag ser aldrig om en film eller läser om en bok eller...det finns för mycket osett och oläst för det och livet är mycket, mycket kort. :-D. Om det inte var barnfilmer till lilltösen så klart. Hon ser om grejer 1000 gånger och då är det guld att ha gått över till filer/HDD och lämnat band/skiv-träsket.

När det gäller att rippa kopieringsskyddat så kan jag inte hjälpa dig - jag orkar inte hålla på med sådant - har bara hört talas om MacTheRipper. För jiddrigt och tids/kraft-konsumerande. Som jag sa; livet - åtminstone mitt liv - är alldeles för kort.
Är det mesta du har sådant så tar detta projekt två år - inte ett år. :-D.

Senast redigerat 2010-01-05 13:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-05 15:37

Underbart inlägg Zimmerman, jag bugar och bockar!

Btw, jag får sikta in mig på ett tvåårsprojekt då

zinned: Har du börjat med projektet? Hur går det isf?
Jag funderar på att börja med samma sak. Ska nog införskaffa en Apple TV och har kollat lite på handbrake för att rippa dvd-samlingen.
Någon som vet hur man kan göra med undertexter. Som jag förstår det går det bara att få inbrända texter när man väljer mp4 i Handbrake. Går det att ordna så att man kan välja om man vill ha text eller inte (i nåt format som ATV stödjer)? Går det att välja till texter i Apple TV om man har en sådan film?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 10:33
Ursprungligen av mhaggkvist:

zinned: Har du börjat med projektet? Hur går det isf?
Jag funderar på att börja med samma sak. Ska nog införskaffa en Apple TV och har kollat lite på handbrake för att rippa dvd-samlingen.
Någon som vet hur man kan göra med undertexter. Som jag förstår det går det bara att få inbrända texter när man väljer mp4 i Handbrake. Går det att ordna så att man kan välja om man vill ha text eller inte (i nåt format som ATV stödjer)? Går det att välja till texter i Apple TV om man har en sådan film?

Jo, jag har börjat så smått.

Jag upptäckte igår, av en ren tillfällighet, att QT X inte kunde spela upp min senast rippade film...trots det var en m4v-fil skapad av Handbrake. Detta förstår jag inte alls, VLC spelade upp samma fil utan något som helst problem. Inställningarna som jag hade använt var att jag hade satt bitrate på 4500 kbps, h.264 och "same as source", AC3 Passthrough på ljudet och inga undertexter. Någon som har koll på vad som kan orsaka det? Jag har visserligen inte för avsikt att spela dessa i QT utan i Plex samt VLC men det hade ju varit bra att få det frågetecknet uträtat.

Vad det gäller undertexter så kan jag inget om det då jag inte har för avsikt att lägga in sådana, de är bara i vägen när man tittar på filmen.

Ursprungligen av zinned:

Jag upptäckte igår, av en ren tillfällighet, att QT X inte kunde spela upp min senast rippade film...trots det var en m4v-fil skapad av Handbrake.

Jag fick samma problem igår när jag testa ett kapitel ur en film. Konstigt nog gick den att spela upp i iTunes.

Låter jobbigt med undertexterna. Blir ju väldigt mycket mer jobb om man ska rippa dom från dvd till en srt-fil först och sen lägga in den tillsammans med filmen i Handbrake.
Tycker oftast undertexterna är i vägen också men det vore ju bra när man väl rippade dvd:erna, att man då också tar med texten. Ibland kan det faktiskt vara bra att ha.

Blev tipsad om den här sidan i en annan tråd..
Hands-on with HandBrake 0.9.4 | Video | Playlist | Macworld

Där står det om att rippa utan att bränna in undertexterna.. så vitt jag förstår måste man då ha undertexterna som srt-fil och då kan man välja om man vill ha det inbrännt eller inte.. men som sagt, läs artikeln, mycket fin.

VLC's 64bit-version som är stabil finns.. Index of /pub/videolan/vlc/1.0.2/macosx/

Jag har aldrig haft problem med att bara rippa genom handbrake, kanske gör något fel?

VLC läser dessutom upp dvd'er från en annan region än den man valt? Det kommer upp en förfrågan/varning men det går ändå att se filmen. VLC me love.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-19 20:02
Ursprungligen av klarabara:

Jag har aldrig haft problem med att bara rippa genom handbrake, kanske gör något fel?

Gör man rätt när man får fel?

Nä, inte vet jag.. men jag kanske eh.. missar något? Kvalitetsmässigt eller så? Vad är poängen med att först använda MacTheRipper om man kan använda handbrake direkt? Det var i alla fall det rådet jag fick...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-21 21:05

Nu har jag tyvärr för första gången stött på en film som inte verkar gå att rippa med Handbrake.

När jag startar Handbrake och väljer skivan som source så börjar den läsa av den och de 32 kapitel som den hittar. Det tar ett BRA tag, längre än vanligt, och när den är klar handlar det helt plötsligt om bara 28 kapitel. När jag sedan klickar på "Start" så står den att den skannar kapitel 30 till 32 för att sedan bara meddela "Your queue is done!" och det enda den har lyckats med är att skapa en fil på 4 KB.

Någon som har bra tips på rip-mjukvara? Det verkar inte som MacTheRipper existerar i någon uppdaterad version längre, någon som har tips på annat?

För mig har "gamla vanliga" MTR alltid funkat. Men så kör jag inte något nyare än PPC och 10.4 Tiger heller.

Så här kan man läsa på Versiontracker:

Ursprungligen av artherstrasse:

First, I've been using MTR for years and its been a champ. However, its been displaced by better tools.

Version 2.6.6 encounters too many disc's that it can't rip, mostly those with Disc RCE or ARccOS.

The various flavors of 3.x have been unstable and do little to help out the situation. This version has a reg fee.

Version 4 is an unknown to me but I can tell you dealing with the developer or the support forums is no pleasant ordeal.

As a result, I now use RipIt and Mac DVD Ripper. Both have a nominal fee ($20 and $10 respectively) and are well supported, reliable and simple to use. RipIt is super simple but I own a few disc's it can't handle. I've never had a disc Mac DVD Ripper can't handle.

Till någon hjälp?

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-02-23 10:39

Hej,

Om man installera VLC, så klarar Handbrake att dekryptera en DVD. MAn behöver alltså inte köra Macthe ripper först.

/rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-23 12:05
Ursprungligen av johan_tanying:

För mig har "gamla vanliga" MTR alltid funkat. Men så kör jag inte något nyare än PPC och 10.4 Tiger heller.

Så här kan man läsa på Versiontracker:

Till någon hjälp?

Tackar, jag ska ta och testa Mac DVD Ripper. Återkommer med resultat!

Ursprungligen av dvc0de:

Hej,

Om man installera VLC, så klarar Handbrake att dekryptera en DVD. MAn behöver alltså inte köra Macthe ripper först.

/rob

Nej, jag har VLC installerat då jag spelar upp i stort sett alla mina videor därigenom när jag inte använder Plex. Så det hjälper inte Handbrake, den kan fortfarande inte rippa denna skivan.

Det måste vara en 64-bitars version av VLC, annars så klagar den.

Är det värt att komprimera alla filmer för att spara utrymme? Personligen föredrar jag att lagra dem okomprimerat, för tillfället blir det oftast att jag kopierar in hela skivan med hjälp av ripit.

Om någon har ett tips för hur man kan kopiera in filmen och paketera den i en mkv container med fungerande subtitles (utan att behöva komprimera om filmen) så är jag intresserad

Videofilerna på DVD ÄR redan komprimerade - mpeg2-komprimering närmare bestämt - och dom är ofta mycket hårt komprimerade.
Att komprimera dessa komprimerade filer en gång till är inte att rekomendera, men det är klart...bryr man sig inte om kvalitet (och PAL är ju bara skit ändå:-) så kan man ju packa ner dom till H264 och reducera filstorlek med 30-40% - utan att det ser allt för jävligt ut. Man kan faktiskt packa ner en långfilm till 1 GB med H264 och det är fortfarande tittbart - dom flesta på jorden skulle inte kommentera kvaliteten utan följa handlingen som friska människor gör när dom ser film. 2 mbps för film och 1 mbps för animerat. Det kör jag på barnfilmer och min lilltös har aldrig klagat på kvalitet - inga andra barn heller - inte deras föräldrar heller :-D.

Ursprungligen av air:

Är det värt att komprimera alla filmer för att spara utrymme? Personligen föredrar jag att lagra dem okomprimerat, för tillfället blir det oftast att jag kopierar in hela skivan med hjälp av ripit.

Om någon har ett tips för hur man kan kopiera in filmen och paketera den i en mkv container med fungerande subtitles (utan att behöva komprimera om filmen) så är jag intresserad

MP4 ger klart bättre kvalitet på samma kompressionsnivå. Komprimerar man ner en DVD till 2 GB med MPEG2 så blir det riktigt dåligt, medan en MPEG4 på 1 GB av samma fil är mycket bättre.

Men det är inte för att spara plats jag rippar mina DVDer. Det är för backuper. Skivor kan gå sönder, inte minst när det är barn som hanterar dem. Dessutom är det förstås mycket trevligare att ha med sig en DVD på hårddisken än på en DVD när man reser.

Men jag har också stött på diskar som inte vill låta sig rippas. Finns det en lösning på detta?

Kopieringsskyddade DVD's - nästan alla kommerciella som finns i hela världen - går inte att rippa rakt av såklart. Tråden är redan full av tips - MacTheRipper är väl det vanligaste. Det finns inga snabba genvägar - du måste först rippa till en (icke ompackad) mpeg2-fil - denna fil komprimerar du sedan till H264. Det är mycket jobb, men det görs bara en gång. Jag har H264-packat alla barn-DVD (en hel del) och det känns gött - lilltösen ser ju om filmera 1000 ggr.
Jag skulle dock aldrig orka jiddra med detta för "vuxenfilm" - jag ser sällan om en film.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men jag har också stött på diskar som inte vill låta sig rippas. Finns det en lösning på detta?

Ursprungligen av Zimmerman:

Kopieringsskyddade DVD's - nästan alla kommerciella som finns i hela världen - går inte att rippa rakt av såklart. Tråden är redan full av tips - MacTheRipper är väl det vanligaste.

Jodå, jag har läst, och MTR har jag provat. Den misslyckas där HandBrake misslyckas helt enkelt. HandBrake klarar väldigt många skivor, de allra flesta, men på senaste tiden har det dykt upp en del som den inte klarar.

Jag rippar en del för egen del också. Jag ser om filmer ibland, och ibland rippar jag som en ren förberedelse för att se den; Bättre att datorn tuggar när jag gör något annat än att jag får slösa tid på att se deras hemska antipiratvideos (bestraffningar för att jag betalar för mig) eller långsamma och ibland buggiga menysystem. Men det är i första hand filmer som jag räknar med att se mer än en gång, för det tar ju en stund.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 10:44

Zimmerman, hur mycket plats bör man räkna med att en film/tv-avsnitt tar, ca 1GB per film?

Se inlägg #22.

Ursprungligen av zazor:

Zimmerman, hur mycket plats bör man räkna med att en film/tv-avsnitt tar, ca 1GB per film?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-24 12:38

Om du använder Handbrake för att rippa DVD så kan du ju själv ställa in videoslingans bitrate och det som hör därtill, vilket avgör storleken. När jag rippar en vanlig spelfilm på ca 1:45-2 h och då ställer bidraten till 4500 Kbps så landar filen på ca 4,6-4,7 GB.

Komprimeringsgrad avgör ju storleken.

Ursprungligen av zinned:

Om du använder Handbrake för att rippa DVD så kan du ju själv ställa in videoslingans bitrate och det som hör därtill, vilket avgör storleken. När jag rippar en vanlig spelfilm på ca 1:45-2 h och då ställer bidraten till 4500 Kbps så landar filen på ca 4,6-4,7 GB.

Komprimeringsgrad avgör ju storleken.

Om jag ställer in Apple Universal i Handbrake så får jag 2500 inte 4500. Om jag ställer in 4500 blir bildkvaliteten verkligen bättre då? Det är inte så att jag bara ökar filstorleken?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-07 08:42
Ursprungligen av goranlin:

Om jag ställer in Apple Universal i Handbrake så får jag 2500 inte 4500. Om jag ställer in 4500 blir bildkvaliteten verkligen bättre då? Det är inte så att jag bara ökar filstorleken?

Utvecklarna av Handbrake har gjort en omsorgsfullt utförd avvägning mellan bildkvalitet och filstorlek. Jag är övertygad om att du inte ser någon skillnad. Skillnaden mellan DVD-källornas kvalitet är mycket större.

Bevaka tråden