Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iphone bryter samtal vid internet användande?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-02-07 23:55

Haft ett märkligt fel sen jag köpte min iphone i november men inte engagerat mig så mycket förens nu.

Problemet är att näst intill jämnt så kopplar den ner samtalet om jag gör något där internetanslutningen används samtidigt. Tex. skickar ett mms eller om jag använder den delade internet anslutning till min laptop och pratar i telefon samtidigt.

Felet blir att samtalet bryts, strax därefter så visas ingen service och oftast kommer täckningen tillbaka inom någon minut. Några gånger har det tagit längre tid och jag har gjort en reboot.

Ett lite mer sällsynt problem är att det händer under samtal utan att jag gör något i övrigt med mobilen och jag har inte på att den ska söka efter mail eller liknande automatiskt (när jag hade det blev felprocenten rätt hög...).

Jag har en 3G 16GB med 3.1.2. Jailbreakad med blackra1n och upplåst med snow. Använder 3 som operatör och har felsökt till dem med exakt tid på senaste samtalet som bröts men de hittade inga fel.

Gissar det är mjukvaran men har inte hittat någon med samma problem(än), hade inga problem innan med min gamla nokia telefon med samma simkort.

Tacksam om någon kan hjälpa till!

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-02-24 11:07

Utifall att någon annan söker på forumet och hittar denna tråd kan jag säga:

Jag bytte simkort(det var nog närmare 5 år gammalt) och sen dess är problemet i princip borta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-24 13:51

Intressant. Har du fått någon förklaring från 3 om varför ett SIM-kort kan påverka samtalsfunktionen på det sättet?

Felet uppstår när man enbart använder EDGE, trolige godkände inte sim-kortet 3G-tjänster när det var så gammalt.
IPhone 2G hade detta som barnsjukdom, surfade man på den så hamnade de som ringde en på ens voicemail....

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-04-13 23:09

Nu har jag testat ett tag och det dröjde typ en vecka efter att simkortet byttes så var felen tillbaka.
EDGE körde jag nog dock aldrig med, hade alltid 3G täckning. Dock har det hänt när jag använt mobilen som 3Gmodem till datorn via usb att folk inte kommit fram till mig när de ringt.

Har nu under en vecka testat o återställa luren och kört med ett telenorkort och det har funkat kalas. Aldrig tappat ett samtal under den tiden. Gjorde sen en jailbreak med blackra1n igen och kör nu med mitt 3-simkort och nu är felet tillbaka. Gick till exempel ut på facebook under ett samtal förut och det bröt inom några sekunder.

Segt är vad det är.. har fortfarande firmware 3.1.2.

Borde ju finnas fler än jag som upplevt samma fel, eller???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 13:05

Om detta är det enda problem du upplever med Blacksn0w ska du nog dessvärre vara ganska tacksam Jag lägger all skuld på Blacksn0w.

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2010-04-14 19:54

haha, ja det är nog alla problem tror jag. youtube och push notiser strulade ju ett tag men då drog jag ner fixen från fishbone.ge i cydia och sen dess så funkar det.

Så det är lite tappade samtal som är det jobbiga nu..

1
Bevaka tråden