Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes vägrar lägga till WMA filer i sitt bibliotek

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyss köpt min Ibook och håller nu på att föra över musik från min PC. På pc-n körde jjag med musicmatch och har korrekta id3taggar på allt där. En del är dock kodat i WMA som itunes vägrar lägga till i biblioteket samt spela upp

Det måste väl funka? Finns det inga plugins?

Undrar också om nån har en www adress till en bra sida som går igenom osx och alla applikationer på ett pedagogiskt sätt så att man lär sig de rätt snabbt

tack på förhand

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 15:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Nyss köpt min Ibook och håller nu på att föra över musik från min PC. På pc-n körde jjag med musicmatch och har korrekta id3taggar på allt där. En del är dock kodat i WMA som itunes vägrar lägga till i biblioteket samt spela upp

Det måste väl funka? Finns det inga plugins?

Undrar också om nån har en www adress till en bra sida som går igenom osx och alla applikationer på ett pedagogiskt sätt så att man lär sig de rätt snabbt

tack på förhand

.wma? Är inte set en MS-standard som de själva styr över Går säkert ordna på något sätt, men är inte det enklaste att ha dom i ett öppet format från början???

Menar du OSX-grejjorna som följer med och hur man klickar? Kolla hos apple ex.v. Är det med i termonalen du undrar så är det i stort sett vanliga sidor för unixkomanon du letar efter...
Det finns ju så mycket på 3W så vad tusan man än länkar så är det ju bara nästan rätt men inte riktigt

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 15:44

Vad jag vet så funkar inte .wma i iTunes.
Däremot funkar det i Audion.
Du kan även konvetera dina .wma till mp3 med Audion om du vill ha all musik i iTunes.
Annars rekomenderar jag nog att du rippar om dina skivor till AAC i iTunes istället.

/Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 17:45

.wma tycker jag är ganska dumt. Varför ska man använda Micro$ofts egna speciella filformat som (nästan) bara M$-produkter kan använda, istället för att använda ett öppet filformat som (nästan) alla program kan läsa?

Ett annat exempel är .doc som borde ersättas av tex .rtf.

Själv försöker jag att spara mina dokument i öppna filformat.

Jo men nu är det ju så att jag har en massa musik i WMA och jar inte lust att koda om hela mitt musikbibliotek såfort det kommer en ny komprimeringsteknik... Testade med audio men den konverterade inte wma till mp3... det enda jag vill göra är just det

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 17:51
Citat:

Jo men nu är det ju så att jag har en massa musik i WMA och jar inte lust att koda om hela mitt musikbibliotek såfort det kommer en ny komprimeringsteknik... Testade med audio men den konverterade inte wma till mp3... det enda jag vill göra är just det

Kan windows media player (för OSX givetvis) spara som MP3?

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 18:11

en enda liten sak wma är bra till är mp3/wma spelare med ca 64mb minne... (likt min MuWo) i mp3 går det in ca en timme i skaplig kvalitet, i wma mer än två i ngt bättre än skaplig kvalitet..
Det är ett litet helvete att skapa dem på en mac dock, jag har fått göra det i vpc som visserligen rullar utan problem men tar en j**la tid.

/Jonny

• Medlem
  • 2003-05-18 19:05

saxat från Faq:
www.3ivx.com

Kortfattat: det finns inte några
codecs för WMA som rullar under
Mac OS X, men under Classic, sen
vet jag inte om du kan konvertera över dom med Quicktime (Pro behövs säkert)
i Classicmiljön.
How Do I Play My Video With WMA Audio?

Download and install the WMA codec (see http://mirror.gobrush.com/wmaaudio.sit)
If you're running Mac OS X, then use the Finder's Info Panel to set DivX Doctor II to "Open in the Classic environment"
Drop your WMA on DivX Doctor II
Start the batch decode. The progress bar is deceptive for WMA audio, in actuality it only takes about a 12th the time the progress bar indicates.

The WMA codec might return an internalComponentError under Mac OS 8.6

How do I install the WMA codec? Download the WMA codec from http://mirror.gobrush.com/wmaaudio.sit

Copy the WMA codec to your "QuickTime Extensions" folder in your "Extensions" folder in your "System Folder". You should then restart.

Micke

Citat:

Tought luck

Att konvertera från ett komprimerat ljudformat är aldrig bra.

Om du kodar ditt bibliotek med iTunes AAC den här gången får du i alla fall bättre ljud än med WMA..

Enda alternativet för dig är Audion.
http://www.panic.com

Iofs inte så illa, då ljudet är grymt mycket bättre än i iTunes. Dock så är Audion kanske inte lika smidig i sitt gränsnitt direkt.

Som sagt WMA är ett rätt så slutet format.

Alternativt kan du nog köra WMA i MPLAYER och VLC. Men dom är ju mest för video, och är inte direkt anpassade för endast audio.

1
Bevaka tråden