Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera DVD-hyllan

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-07 14:42
Ursprungligen av goranlin:

Om jag ställer in Apple Universal i Handbrake så får jag 2500 inte 4500. Om jag ställer in 4500 blir bildkvaliteten verkligen bättre då? Det är inte så att jag bara ökar filstorleken?

Jag hade absolut sett skillnad men om du gör det kan jag inte uttala mig om, det är ju så väldigt personligt samt att det beror på vad för bildvisare man sedan visar materialet på samt storleken och avståndet på densamma.

Hade jag varit dig så hade jag i Handbrake valt ut ETT kapitel att rippa och sedan kört det dels med bitrate 2500 och sedan en gång till med 4500 så du får två filer med samma kapitel, endast olika bitrate på de två...sedan är det bara att jämföra.

Hej,

Vill precis som flera andra i denna tråd bara plocka bort menyer och skräp ifrån en DVD. RipIt gör ju ett bra jobb att rippa, men finns det verkligen inget verktyg som kan plocka fram huvudfilmen utan skräp, utan att koda om videon?

Jag har även försökt använda Handbreak men utformatet ser lite konstigt ut.
Picture size: Source: 720x576, Output: 720x432

Vill ju absolut inte förlora 576-432 linjer! Sedan så verkat inte Tvix-spelaren gilla mkv-filer ifrån Handbreak. Hittade någonstans att default level var 4.1 men Tvixen klarar bara 4.0. Kan kanske vara problemet.

Ursprungligen av jonken2000:

Hej,

Vill precis som flera andra i denna tråd bara plocka bort menyer och skräp ifrån en DVD. RipIt gör ju ett bra jobb att rippa, men finns det verkligen inget verktyg som kan plocka fram huvudfilmen utan skräp, utan att koda om videon?

När jag tittar i VIDEO_TS mapp finns där VOB, IFO och BUP filer. När jag läser i Wikipedia VOB - Wikipedia, the free encyclopedia så förstår jag att "A VOB file (Video Object) is a container format in DVD-Video media. VOB can contain video, audio, subtitle and menu contents multiplexed together into a stream form." och att "Other DVD files include IFO and BUP files. IFO (Info) files contain all the information a DVD player needs to know about a DVD so that the user can navigate and play all DVD content properly"

Det går inte att lista ut om några av VOB-filerna innehåller den reklam och annat jag och andra skulle vilja ta bort? Och skulle man kunna göra det i så fall eller är filerna länkade till varandra så detta inte går?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 15:15

@Zimmerman Ibland så missar man det som är framför ögonen. Tack, nu blir det hem och räkna hur mycket utrymme man behöver.

Ingemar: Testa ripit. Den fixar de flesta skivor jag behövt kopiera. En normal film verkar ta ca 5GB - 6GB.

Jag kopierar oftast in filmer innan jag ser dem för att jag för att jag tycker det är mycket behändigare att se filmen via min WD TV Live (som är tyst!) istället för att se den ifrån min högljudda dvd spelare. I de flesta fall så har jag inget intresse av att se filmerna igen. Som någon nämnde tidigare i tråden slipper man även alla jobbiga menyer, förfilmer, etc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-24 19:50

Senaste Handbrake koder om till h.264 mycket snyggt. Använd inställningen Apple Universal. Den kodar om i ungefär realtid och levererar m4v-filer i h.264.

Det bästa är att rippa först och sedan koda. Lämpligast rippar man så många dvd:er som man kan koda om under natten, fem stycken kanske.

Jag rippar med Mac DVD Ripper Pro som kostar en hundring, men tvvärr rippar den inte högre än ungefär 3-4x. Den ripp-mjukvara jag använde på windows 2000 rippade på 5-7x.

Men som sagt, rippa och använd Handbrake, Apple Universal inställning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-24 23:56

Utmärkt, blir till att testa i helgen med flickvännens Sex and the City samling.
Dum fråga kanske men jag antar att iTunes stödjer h.264 så jag kan lägga in några avsnitt på hennes iPod Touch?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 07:36
Ursprungligen av zazor:

Utmärkt, blir till att testa i helgen med flickvännens Sex and the City samling.
Dum fråga kanske men jag antar att iTunes stödjer h.264 så jag kan lägga in några avsnitt på hennes iPod Touch?

Javisst, h.264 är modersmål för Apple-mjukvara. Med "Apple universal" kan du se filmen på alla Apple hårdvara av modernare snitt.

Jag har sett en ganska dramatisk förbättring av Handbrake med den senaste versionen, som dessutom kodar snabbare. Jag märkte det när jag såg om några avsnitt av The Wire som jag kodat med förra versionen. För alla som inte provat Handbrake (av vilken anledning det nu må vara) rekommenderar jag starkt ett test.

Blev själ precis klart med mitt filmbibliotek på 387 st DVD filmer.

Jag hade dock som krav att ha en exakt kopia och inte försämra varken Bild eller ta bort något.
Detta blir ju dock ganska lagringskrävande men hårddiskar är relativt billigt idag.
Tror jag landade på ca 3-3,5 TB för min samling.

Jag körde 3 st datorer iMac, Mac Mini och en MBP 13" för ändamålet, alla körde Mac The Ripper som skapar en TS mapp.
Sedan körde jag Dvd iMage som gjorde om TS mappen till en .img fil så nu ligger alla filmer som en 1:1 kopia av originalet, de blir ca 5-7 GB / st.

Macbook Pron 2 mån gammal klarade ca: 9 st skivor innan den började krångla och skivor fastnade och den lät inte alls bra efter detta, så den kommer få bli utbytt på garantin.

Jag rekommenderar också en externa billigt brännare istället för köra de interna.
Nu hade jag ju ändå 3 st som delade på jobbet men ändå.

Tänk efter nog dock om du verkligen vill göra filmen med ett sämre format, för det tar ju inte längre tid att rippa dem till TS än att göra det till MP4 tvärtom. Däremot kanske du i framtiden ångrar dig och får rippa om allt igen.

Du kan ju välja ta bort undertexter NO, DK, FI osv samt bara spara DTS alt DD ljudet för att spara lite GB, men att krympa ner filmerna är för mig helt ologiskt dock kör jag med en 60" Kuro plasma och har ganska höga krav men ja.. tänk en gång före är min rekomendation i alla fall.

Ett plus är att köpa hem mkt kaffe och en skön kudde för man blir rätt trött i huvudet efter si sådär 200 filmer

Ps. Detta förutsätter ju att man kör Plex då det läser alla format utan problem, vill du använda en Apple TV så ja då kanske inte mitt exempel är det bästa om du inte hackar den dock så klarar ju inte Apple TV 1080P så för mig är den bara en leksak, hade den i 4 år själv och kan säga att jag inte saknar den det minsta efter bytt till Plex och Minin.
Du kommer säkerligen om 1 år vilja rippa dina BluRay filmer också, vilket man dock redan idag kan till OSX så de blir MKV filer det blir mitt nästa projekt för att få just alla filmer i datorn.

Ursprungligen av @ndreas:

Blev själ precis klart med mitt filmbibliotek på 387 st DVD filmer.

Jag hade dock som krav att ha en exakt kopia och inte försämra varken Bild eller ta bort något.
Detta blir ju dock ganska lagringskrävande men hårddiskar är relativt billigt idag.
Tror jag landade på ca 3-3,5 TB för min samling.

Jag körde 3 st datorer iMac, Mac Mini och en MBP 13" för ändamålet, alla körde Mac The Ripper som skapar en TS mapp.
Sedan körde jag Dvd iMage som gjorde om TS mappen till en .img fil så nu ligger alla filmer som en 1:1 kopia av originalet, de blir ca 5-7 GB / st.

Macbook Pron 2 mån gammal klarade ca: 9 st skivor innan den började krångla och skivor fastnade och den lät inte alls bra efter detta, så den kommer få bli utbytt på garantin.

Jag rekommenderar också en externa billigt brännare istället för köra de interna.
Nu hade jag ju ändå 3 st som delade på jobbet men ändå.

Tänk efter nog dock om du verkligen vill göra filmen med ett sämre format, för det tar ju inte längre tid att rippa dem till TS än att göra det till MP4 tvärtom. Däremot kanske du i framtiden ångrar dig och får rippa om allt igen.

Du kan ju välja ta bort undertexter NO, DK, FI osv samt bara spara DTS alt DD ljudet för att spara lite GB, men att krympa ner filmerna är för mig helt ologiskt dock kör jag med en 60" Kuro plasma och har ganska höga krav men ja.. tänk en gång före är min rekomendation i alla fall.

Ett plus är att köpa hem mkt kaffe och en skön kudde för man blir rätt trött i huvudet efter si sådär 200 filmer

Ps. Detta förutsätter ju att man kör Plex då det läser alla format utan problem, vill du använda en Apple TV så ja då kanske inte mitt exempel är det bästa om du inte hackar den dock så klarar ju inte Apple TV 1080P så för mig är den bara en leksak, hade den i 4 år själv och kan säga att jag inte saknar den det minsta efter bytt till Plex och Minin.
Du kommer säkerligen om 1 år vilja rippa dina BluRay filmer också, vilket man dock redan idag kan till OSX så de blir MKV filer det blir mitt nästa projekt för att få just alla filmer i datorn.

Det låter som jag hittat en själsfrände vad gäller kvalitet. Jag ber att få några råd:

Ok, jag är också trött på alla DVD-filmer som ligger och skräpar och vill digitalisera dem alla. Dels för att få bort dem fysiskt från bokhyllan, dels för att få snabbare access till dem via datorn och slutligen för bättre överblick och kunna söka på information typ skådespelare etc.

Jag vill ha bästa tänkbara kvalitet både vad gäller ljud och bild. Accepterar ingen förvrängning i någon riktning (om det inte blir till det bättre...)

Jag vill ha alla ljudströmmarna med i den digitala kopian (både DTS, DD etc.) och de skall givetvis gå att skicka ut från datorn till min surroundförstärkare som där kommer koda av dem (inga förluster på vägen hoppas jag)

Jag vill ha subtitles med (dock här behöver jag bara svenska och engelska men jag antar att detta inte tar så mycket plats ändå?) men jag vill också kunna välja om jag vill se dem eller inte (de skall inte vara inbrända eller dylikt)

Om jag dessutom kan välja bort reklam och annat skräp som brukar ligga på DVD-skivorna är det ett stort plus

Mina frågor;

Vilket program rekommenderas för att få över dem på datorn. Jag är ny i Mac-världen och har inte koll på detta ännu. Handbrake har jag hört talas om. I kombination med VLC. Stödjer dock bara 32-bitars eftersom VLC inte finns i 64? Du nämner Plex, gör även den jobbet? Eller är det bara för att spela upp?

Vilket format rekommenderas. Jag har hört MKV men du har valt img. Hur resonerade du här? Jag har också ett krav, slutresultatet skall vara EN fil, inte en mängd filer med konstiga namn i olika foldrar...Och formatet skall kunna ha med taggar etc. som kan behövas för att hitta album art etc från nätet (eller vad de nu kallas i filmens motsvarighet)

Slutligen vilket du är inne på, hur gör man med Bluray?

Tacksam för tips

Ujujuj...vilka krav 5.1! OCH alla andra ljudspår! Apple Compressor fixar sådant - men det programmet rippar inte DVDs. Jag kan i alla fall på rak arm säga att du måste fördjupa dig en hel del och göra vissa investeringar. Detta kommer att kosta pengar och studietid.
När det gäller kvalitet så är det inga problem. DVD är ju ingen höjdare från början Det är hårt komprimerad mpeg2 - dock ofta intelligent komprimerad. Men att få över materialet till t.ex. H264 utan att du med blotta ögat kan se någon skillnad är inga problem alls. Ljudet är en baggis.
Det är det där med att få med ALLA ljudspår - DVD-er har ju ofta många alternativ och standarder inlagda. Sedan...jag vet inte vilken spelare i Mac som kan skicka ut 5.1? QT kan det inte. Gratisgänget kan det knappast - skulle förvåna mig. ATV kanske kan.
Nå - du har en lång - men säkert intressant - resa framför dig.

Ursprungligen av erik.lindgren:

Det låter som jag hittat en själsfrände vad gäller kvalitet. Jag ber att få några råd:

Ok, jag är också trött på alla DVD-filmer som ligger och skräpar och vill digitalisera dem alla. Dels för att få bort dem fysiskt från bokhyllan, dels för att få snabbare access till dem via datorn och slutligen för bättre överblick och kunna söka på information typ skådespelare etc.

Jag vill ha bästa tänkbara kvalitet både vad gäller ljud och bild. Accepterar ingen förvrängning i någon riktning (om det inte blir till det bättre...)

Jag vill ha alla ljudströmmarna med i den digitala kopian (både DTS, DD etc.) och de skall givetvis gå att skicka ut från datorn till min surroundförstärkare som där kommer koda av dem (inga förluster på vägen hoppas jag)

Jag vill ha subtitles med (dock här behöver jag bara svenska och engelska men jag antar att detta inte tar så mycket plats ändå?) men jag vill också kunna välja om jag vill se dem eller inte (de skall inte vara inbrända eller dylikt)

Om jag dessutom kan välja bort reklam och annat skräp som brukar ligga på DVD-skivorna är det ett stort plus

Mina frågor;

Vilket program rekommenderas för att få över dem på datorn. Jag är ny i Mac-världen och har inte koll på detta ännu. Handbrake har jag hört talas om. I kombination med VLC. Stödjer dock bara 32-bitars eftersom VLC inte finns i 64? Du nämner Plex, gör även den jobbet? Eller är det bara för att spela upp?

Vilket format rekommenderas. Jag har hört MKV men du har valt img. Hur resonerade du här? Jag har också ett krav, slutresultatet skall vara EN fil, inte en mängd filer med konstiga namn i olika foldrar...Och formatet skall kunna ha med taggar etc. som kan behövas för att hitta album art etc från nätet (eller vad de nu kallas i filmens motsvarighet)

Slutligen vilket du är inne på, hur gör man med Bluray?

Tacksam för tips

Ursprungligen av Zimmerman:

Ujujuj...vilka krav 5.1! OCH alla andra ljudspår! Apple Compressor fixar sådant - men det programmet rippar inte DVDs. Jag kan i alla fall på rak arm säga att du måste fördjupa dig en hel del och göra vissa investeringar. Detta kommer att kosta pengar och studietid.
När det gäller kvalitet så är det inga problem. DVD är ju ingen höjdare från början Det är hårt komprimerad mpeg2 - dock ofta intelligent komprimerad. Men att få över materialet till t.ex. H264 utan att du med blotta ögat kan se någon skillnad är inga problem alls. Ljudet är en baggis.
Det är det där med att få med ALLA ljudspår - DVD-er har ju ofta många alternativ och standarder inlagda. Sedan...jag vet inte vilken spelare i Mac som kan skicka ut 5.1? QT kan det inte. Gratisgänget kan det knappast - skulle förvåna mig. ATV kanske kan.
Nå - du har en lång - men säkert intressant - resa framför dig.

Handbrake har ju ett val att få med flera (eller alla) ljudspår så jag provade. Samma vad gäller subtitles. Nu har jag fullt fungerande MKV-container med både DTS och DD ljudspåren och två subtitles (svenska och engelska)

Problemet verkar vara att spela upp dem. När jag spelar upp dem via min Tvix mediaspelare är det inga som helst problem. Jag kan välja vilken ljudström jag vill ha och jag kan också välja om jag vill ha subtitles och i så fall vilka.

När jag provar att spela upp via Plex väljer den DD-ljudspåret automatiskt och även den svenska texten. Jag hittar inget sätt att välja något annat, eller tittar jag fel?

Vad gäller Quicktime har jag för mig att det skall fungera med hjälp av Perian?

Vad jag förstår så kan jag inte få ut DTS ljudströmmen om jag sparar i MP4-formatet, så då blir den diskvalificerad...

Vad gäller stöd av sub titles verkar också MP4 vara begränsat till EN title. Eller?

En fråga jag fortfarande inte hittat någon bra lösning för är ett program som hanterar mitt film-bibliotek och kan hämta bilder, recensioner etc. från nätet. Någon nämnde ett program som heter Kavamovies men jag får det inte att se mina MKV-filer. Det kanske är begränsningar även här, dvs vilka filer som de kan "se"? Någon som vet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 08:51

Man bör också tänka igenom hur många filmer det är man verkligen kommer att se om. Film går inte riktigt att jämföra med musik i det här fallet. TV-serier passar bästa att rippa det första man gör för att underlätta hanteringen när man sedan skall konsumera avsnitt för avsnitt. Det är så enkelt att bara välja från en lista och trycka OK.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 12:11

@ndreas Hur har du valt att lagra dessa? Externa diskar via FW eller USB, NAS eller Server?

Jag köpte en Netgear ReadyNas Pro med 6st 1,5TB Diskar.
Den kopplad med Cat6 kabel till Airport Extreme som delar ut filmerna till alla anslutna datorer.
5GB tar ca 45 sek att lägga över vilket jag tycker är helt ok, blev snabbare än en FW800 disk

Jag kan berätta att jag var i en fas för några år sen, där jag ville digitalisera alla mina filmer, och ha dom på min Apple TV.

Men jag tröttnade snabbt, mest eftersom man inte ser en film så pass många gånger att det är värt besväret, att ha den lagrad.

Numera köper jag filmer som jag verkligen vill ha kvar, och rippar dom. Resten hyr jag på SF Anytime (tyvärr via Windows XP) eller kollar på Voddler (via OS X).

Jo men som jag vill ha kvar mina filmer som man köpt genom åren 300 st * ca 200 kr / st är en hel del pengar att bara ge bort, så jag har de nu på disk samtidigt som jag kunde ge bort alla filmer till min bror
Lagligt ? kanske inte direkt men jag har ändå betalt en gång för dem så anser jag att jag gör vad fan jag vill med dem

Jag har hittills använt MacTheRipper för att rippa DVD, och jag hade bestämt för mig att man kunder rippa en DVD till AVI eller MPG etc direkt från MTR, men nu ser jag inte några sådana alternativ. Hur jag än gör så får jag en VIDEO_TS- och en AUDIO_TS-mapp. Laddade hem Handbrake i dagarna och det funkade ju jättebra att göra en fin liten m4v-fil av de där stora mapparna, men har jag rätt i att det inte går att få ut några andra format ur MTR?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 09:26
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har hittills använt MacTheRipper för att rippa DVD, och jag hade bestämt för mig att man kunder rippa en DVD till AVI eller MPG etc direkt från MTR, men nu ser jag inte några sådana alternativ. Hur jag än gör så får jag en VIDEO_TS- och en AUDIO_TS-mapp. Laddade hem Handbrake i dagarna och det funkade ju jättebra att göra en fin liten m4v-fil av de där stora mapparna, men har jag rätt i att det inte går att få ut några andra format ur MTR?

Även om det gick, skulle jag inte välja ett sådant alternativ. Detta med att skapa högkvalitativa konverterade filer från dvd är inget man som programutvecklare snyter ur näsan och Handbrake har en lång historia av att optimera kvalitén. Rippar du bara en DVD då och då kan det vara en fördel att rippning och konvertering görs i ett svep, men skall konvertera flera diskar är det mycket bättre att först rippa - vilket går betydligt fortare - och sedan konvertera under natten.

Kvarstående frågor

Det är krångligt med video! Jag har läst men ej förstått alla inlägg i den här tråden (och många andra). Här är min beskrivning av vad jag vill kunna göra och hur jag tror att jag kan göra det. Tacksam för rättelser, kompletteringar och goda råd!

1. Jag vill göra om några inköpta dvdfilmer till filer att spela upp i min dator, iPhone och kommande iPad. Handbrake kan göra detta t.ex. om jag väljer Apple Universal.

2. Jag nöjer mig med kvaliteten som finns på dvd men vill inte ha sämre kvalitet. Den mpeg2 som redan finns behöver alltså inte kodas om. När jag startar Handbrake hittar jag bara alternativ där omkodning till H264 görs? Men blir då bildkvaliteten sämre än på DVD:n jag utgick från? Om jag visar filmen med en projektor vill jag inte ha tappat bildkvalitet eller surroundljud.

3. Jag vill ta bort reklamfilmer, varningsfilmer och annat ovidkommande. Jag kan rippa/kopiera skivan med Ripit eller MacDVDRipper Pro men då finns onödigt material kvar.

4. Jag vill ha mjuka undertexter (soft subtitles) som man kan välja att se eller inte. När jag valt Apple Universal i Handbrake kan jag bara bränna undertexter och således inte välja att inte se dem vid uppspelning?

5. För att få bort onödigt material kan jag köra resultatfilen från rippningen i Handbrake och där ta bort delar. Men jag förstår inte hur detta går till i Handbrake. Jag tror mig förstå att jag genom att välja den längsta filen får huvudfilmen? Men om det finns en fil till på över en timme vad kan detta då vara?

Möjligen finns svar på några av mina frågor redan i tråden fast jag inte förstått det! Tacksam för klargöranden av denna för mig svårförståeliga värld.

Ursprungligen av goranlin:

Det är krångligt med video! Jag har läst men ej förstått alla inlägg i den här tråden (och många andra). Här är min beskrivning av vad jag vill kunna göra och hur jag tror att jag kan göra det. Tacksam för rättelser, kompletteringar och goda råd!

Det är helt klart krångligt. Allra värst blir det när man har speciella krav och måste testa runt bland alla olika format, som alltför ofta inte alls är välförklarade.

Citat:

1. Jag vill göra om några inköpta dvdfilmer till filer att spela upp i min dator, iPhone och kommande iPad. Handbrake kan göra detta t.ex. om jag väljer Apple Universal.

Ibland! Allt fler DVDer går inte igenom Handbrake. Jag har åtskilliga som jag för-rippar med RipIt.

Citat:

2. Jag nöjer mig med kvaliteten som finns på dvd men vill inte ha sämre kvalitet. Den mpeg2 som redan finns behöver alltså inte kodas om. När jag startar Handbrake hittar jag bara alternativ där omkodning till H264 görs? Men blir då bildkvaliteten sämre än på DVD:n jag utgick från? Om jag visar filmen med en projektor vill jag inte ha tappat bildkvalitet eller surroundljud.

MPEG4 och H264 har samma kvalitet med mindre filer. Dock är det en svår balansgång precis hur mycket mindre.

Citat:

3. Jag vill ta bort reklamfilmer, varningsfilmer och annat ovidkommande. Jag kan rippa/kopiera skivan med Ripit eller MacDVDRipper Pro men då finns onödigt material kvar.

Rippa till fristående filmer, t.ex. med HandBrake, och redigera bort skräpet med QuickTime Pro. Det är ganska bra. Dock kan klippen ge små tidsfördröjningar om man inte kodar om hela filmen en gång till (vilket tyvärr lätt kostar lite kvalitet).

Citat:

4. Jag vill ha mjuka undertexter (soft subtitles) som man kan välja att se eller inte. När jag valt Apple Universal i Handbrake kan jag bara bränna undertexter och således inte välja att inte se dem vid uppspelning?

Här har jag inga enkla lösningar. Hel DVD, valbara undertexter. Handbrake, fasta undertexter. Men det måste ju finnas fler möjligheter.

Citat:

5. För att få bort onödigt material kan jag köra resultatfilen från rippningen i Handbrake och där ta bort delar. Men jag förstår inte hur detta går till i Handbrake. Jag tror mig förstå att jag genom att välja den längsta filen får huvudfilmen? Men om det finns en fil till på över en timme vad kan detta då vara?

Inte den blekaste, jag har inte försökt den vägen.

Citat:

Möjligen finns svar på några av mina frågor redan i tråden fast jag inte förstått det! Tacksam för klargöranden av denna för mig svårförståeliga värld.

Jag gör så gott jag kan, och önskar mig också fler trevliga tips. Tyvärr är det lätt att gå vilse, och till och med få för sig saker som inte alls stämmer (som t.ex. att man inte skulle kunna rippa till en fil större än DVD-materialet, vilket inte alls är omöjligt - men dumt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-26 07:49
Ursprungligen av goranlin:

3. Jag vill ta bort reklamfilmer, varningsfilmer och annat ovidkommande. Jag kan rippa/kopiera skivan med Ripit eller MacDVDRipper Pro men då finns onödigt material kvar.

Detta försvinner med Handbrake.

Skulle det vara så att Handbrake inte klarar av just din DVD-skiva pga kopieringsskydd (få skivor men iaf) så är det bara att först köra skivan genom Ripit och sedan kör du dess resultatfil, *.dvdmedia alternativt om du har ställt in att den ska skapa en katalog med en VIDEO_TS-folder i, genom Handbrake. Då är all reklam o dyl borta och endast filmen kvarstår.

Ursprungligen av goranlin:

4. Jag vill ha mjuka undertexter (soft subtitles) som man kan välja att se eller inte. När jag valt Apple Universal i Handbrake kan jag bara bränna undertexter och således inte välja att inte se dem vid uppspelning?

Som jag nu har förstått det så fungerar det bra att baka in flera subtitles i resultatfilen om man väljer flera i Handbrake. Det är dock upp till din spelare, t ex VLC/Plex/etc, att klara av att hantera dem.

Vanligtvis så är det bara enstaka DVD, så det gör inget om det tar någon timme, men det kan ju vara bra att tänka på att rippa först och konvertera sen den dagen man får ett infall att digitalisera högen med ungarnas DVD-filmer innan de har förstört dem fullständigt.

Sitter ni och rippar DVD:er till datorn med Handbrake (eller vilken som helst x.264 ripper) som blir 4-5 GB stora??!

Vänner... det är ju faktiskt helt INSANE...

Jaja... smaken är som baken...

Jo men...det bestämmer man ju själv...hur stora filerna ska bli. Bitrateinställningen avgör det.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter ni och rippar DVD:er till datorn med Handbrake (eller vilken som helst x.264 ripper) som blir 4-5 GB stora??!

Vänner... det är ju faktiskt helt INSANE...

Jaja... smaken är som baken...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo men...det bestämmer man ju själv...

Ja, precis.

Och inlägg #26 säger ju detta.

Och eftersom det inte kom några invändningar förrän mitt inlägg (#43 eller nåt), så antog jag att samstämmighet rådde.

Ursprungligen av PlanB:

Var får du den siffran ifrån?

Se ovan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 13:25
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter ni och rippar DVD:er till datorn med Handbrake (eller vilken som helst x.264 ripper) som blir 4-5 GB stora??!

Vänner... det är ju faktiskt helt INSANE...

Jaja... smaken är som baken...

Var får du den siffran ifrån?

Med Handbrake och Apple Universal-inställningen blir en långfilm 1.5GB-2GB.

Nu vet jag...det är "Ben Hur" och "1900" som komprimerades!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter ni och rippar DVD:er till datorn med Handbrake (eller vilken som helst x.264 ripper) som blir 4-5 GB stora??!

Vänner... det är ju faktiskt helt INSANE...

Jaja... smaken är som baken...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Sitter ni och rippar DVD:er till datorn med Handbrake (eller vilken som helst x.264 ripper) som blir 4-5 GB stora??!

Vänner... det är ju faktiskt helt INSANE...

Det tycker jag också. Jag har en bekant som envist rippar till MPEG2, komprimerar till sådär 2 Gb. Det blir förstås dåligt, med massor av tråkiga artefakter, och dessutom är de trista DVD-menyerna kvar, eventuellt även de där elaka videosnuttarna som som bekant är till för att bestraffa oss för att vi köpte DVDn.

Jag rippar mest mest Handbrake, och det blir mycket snyggare och mindre. Man kan så klart ställa in den galet. Handbrake 0.7.1, som jag föredrar, har en snål och lagom inställning, och en DVD blir ganska precis 1 Gb. 0.9 defaultar på en mycket högre bitrate och mycket riktigt kan en DVD landa på 4 Gb! Helt onödigt! Jag ställer naturligtvis ner det till något som är lagom för materialet. (Jag upplever också 0.9 som betydligt långsammare än 0.7.1.)

Tyvärr kommer allt fler DVDer som inte Handbrake klarar, men RipIt klarar dem. Det är en ganska tidsödande process, där Handbrake får ta över där RipIt slutar. (RipIt kan rippa direkt till mp4 men det gör den ganska dåligt så det är inte att tänka på.)

Vad gäller att klippa bort skräp så gör jag det ofta, med Quicktime Pro, efter att allt är rippat och klart. Det är lite knepigt att klippa exakt, men det går och är intuitivt och enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 10:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det tycker jag också. Jag har en bekant som envist rippar till MPEG2, komprimerar till sådär 2 Gb. Det blir förstås dåligt, med massor av tråkiga artefakter, och dessutom är de trista DVD-menyerna kvar, eventuellt även de där elaka videosnuttarna som som bekant är till för att bestraffa oss för att vi köpte DVDn.

Jag rippar mest mest Handbrake, och det blir mycket snyggare och mindre. Man kan så klart ställa in den galet. Handbrake 0.7.1, som jag föredrar, har en snål och lagom inställning, och en DVD blir ganska precis 1 Gb. 0.9 defaultar på en mycket högre bitrate och mycket riktigt kan en DVD landa på 4 Gb! Helt onödigt! Jag ställer naturligtvis ner det till något som är lagom för materialet. (Jag upplever också 0.9 som betydligt långsammare än 0.7.1.)

Helt onödigt att videofilen landar på 4 GB (jag antar att det var en type-o med "Gb") ? Du ställer in något som är mycket mer "lagom" ?

Nu tassar du in på direkt subjektiva bedömningar. Det är knappast onödigt och det finns egentligen inget som heter "lagom" här heller, allt ligger i betraktarens öga. Jag anser egentligen inte att man bör komprimera ännu mer än mpeg2-källan på DVDn redan är men jag väljer att göra det iaf, dock inte i så hög grad då jag lägger mig på 4500 Kbit/s. På den nivån märker inte jag någon som helst försämring pga ytterligare komprimering men skulle jag komprimera så hårt att filen skulle landa på 1 GB så kan du ge dig på att det skulle bli avsevärt synliga försämringar

Bevaka tråden