Jag vet faktiskt inte hur jag skall beskriva mitt problem så det fick bli en listning av av alltihop. Låt mig förklara vad som hänt eller snarare hur min dator beter sig.
- iTunes fungerar inte utan ger mig fel 13014 när jag startar det.
- Spotlight uppe i höger hörn är försvunnet.
- Alla ikoner på datorn är statiska. Klickbara men omöjliga att flytta.
- Copy/paste fungerar inte.
- Det går inte att dra/eller spara bilder til datorn från t.ex. Safari.
- Min HD säger "Zero KB available". Den externa disken anger ett värde som normalt.
Jag sitter med version 10.5.8 och jag har misstankar att detta har uppstått i samband med den senaste uppdateringen. Jag märkte först iTunes-problemet men det andra kan mycket väl uppstått samtidigt fastän jag inte märkt det för jag inte använt dessa funktioner under perioden (denna helg).
Jag har grävt lite på Google och det verkar som det existerar någon Terminal-lösning men beskrivningarna är så vaga så jag förstår inte vad jag skall göra för jag är en fullständig Terminal-n00b.
Omstarter och Time Machine hjälper inte. Felet verkar ligga i att bl.a. Spotlight-mappen i "System/Library" inte finns i min ordinarie Library-mapp. Något om en saknad tmp-fil. Som sagt, jag är inget geni inom sånt här så det är därför jag vänder mig hit.
Följande länk är det närmaste jag kommit en lösning på egen hand men jag förstår som sagt inte instruktionerna. Dels för jag inte är hemma i Terminal och dels för att jag är sjukt osäker om skribenten anger versala eller gemena bokstäver. Vill inte göra något fel och göra saker värre liksom.
F**k! Jag kan inte kopiera in länken.... det blir att skriva den manuellt.
Spotlight Icon Disappeared in Leopard - Mac Forums
Hoppas någon kan hjälpa mig.