Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefonen godkänner inte anv och lösen i hemmanätet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 11:40

Tjena

Får bara meddelandet att sim-kortet uppkoppling, "Du har inget abonnemang för mobildata". Det får jag ju ta med min leverantör, men varför lyckas jag inte köra på min vanliga trådlösa uppkoppling hemma? Väljer nätverk och skriver lösen... men det vill inte godkänna det.

Tips?

Spärrad MAC-adress?

Vissa trådlösa nät har som extra säkerhet att endast godkänna känd hårdvara. Man lägger då in prylens s k MAC-adress i en lista med godkända surfare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-28 14:37
Ursprungligen av nollett:

Tjena

Får bara meddelandet att sim-kortet uppkoppling, "Du har inget abonnemang för mobildata". Det får jag ju ta med min leverantör, men varför lyckas jag inte köra på min vanliga trådlösa uppkoppling hemma? Väljer nätverk och skriver lösen... men det vill inte godkänna det.

Tips?

Inga åäö i SSID eller lösen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 14:42

Okej... så jag måste in på routern på nåt vis och meddela MAC-adress?
Inget å,ä eller ens ett ö...

Ursprungligen av nollett:

...så jag måste in på routern på nåt vis och meddela MAC-adress?

Nja, det beror ju på vilka inställningar du gjort i din router tidigare.

Man kan ställa in en router att bara ta emot vissa MAC-adresser.

Men om du inte har gjort någon sådan inställning, så är det ju något annat som är problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 14:56

Svårt att tänka mig att jag la en min och fruns MAC-adresser. och slog på en sån inställning.

Inga andra tips på vad jag kan göra?

Ja, du kan ju börja med att berätta lite om ditt trådlösa nätverk.

Vilken typ av nätverk är det? 11b, g eller n?

Vilken typ av kryptering använder du?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 15:43
Ursprungligen av nollett:

Svårt att tänka mig att jag la en min och fruns MAC-adresser. och slog på en sån inställning.

Inga andra tips på vad jag kan göra?

Testa på ett annat trådlöst nätverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 11:28

Problemet är att jag använder företagets simkort just nu, arbetstelefon. Och där är det spärrat med uppkoppling. Men borde ju kunna surfa wifi med telefonen utan att blanda in simkortet... trodde jag...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-01 11:48

Av viken anledning har de spärrat telefonens WiFi?

Ursprungligen av onnyt:

Av viken anledning har de spärrat telefonens WiFi?

Vem har sagt något om spärrad Wifi?

Han sa att simkortet/abonnemanget är spärrat för datatrafik. Så uppfattade jag det iallafall.

I första inlägget säger han att telefonen hittar det trådlösa nätverket, så Wifin i telefonen verkar ju funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-01 11:53

Sim kortet har data deaktiverat. Har inget med Wifi att göra. Antingen skriver in fel lösen eller något annat fel på trådlösa nätverket.

//Rob

Ursprungligen av nollett:

... men det vill inte godkänna det.

Jag ställde ett par frågor tidigare. Du får gärna svara på dem.

Och här kommer en fråga till:
Vad menar du med "vill inte godkänna det"? Får du problemet redan när du knappar in det trådlösa nätverkets lösenord? Berätta mer i detalj vad som händer när du försöker logga in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 13:04

Sorry glömde svara på frågorna...

Inte hemma nu så kan inte kolla exakt, men kan inget om det, vet bara att jag har en låda i hallen och inte ställt in något på den förutom satt lösen.

Vill inte godkänna det, dvs jag väljer nätverk och skriver in lösen och sen säger telefonen att typ "Det misslyckades....", sen säger den även "Kunde inte aktivera mobilt datanätverk", men det vill jag ju inte aktivera... vill komma runt mitt trista spärrade simkort och köra wifi...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag ställde ett par frågor tidigare. Du får gärna svara på dem.

Och här kommer en fråga till:
Vad menar du med "vill inte godkänna det"? Får du problemet redan när du knappar in det trådlösa nätverkets lösenord? Berätta mer i detalj vad som händer när du försöker logga in.

Ursprungligen av nollett:

...inte ställt in något på den förutom satt lösen...

Då får du nog ta reda på lite mer om vad du egentligen har gjort.

Och när du har gjort det, och du vet vilken kryptering du har idag, så är det kanske läge att prova Andrees tips ovan, dvs att prova att byta kryptering.

Har vid något tillfälle haft problem med WEP-säkerhet och iPhone.

Kan inte tänka mig att inte WEP skulle funka i allmänhet, men om du har kunskapen kan du ju se om du kan ändra säkerheten till WPA, eller WPA2 (om det nu inte redan är det). Det är ju ändå en bättre lösning också.

Det jag vill säga är att jag har en erfarenhet av en viss router där just den här ändringen gjorde att iPhonen plötsligt fungerade. Men det hade nog med just den unika miljön att göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 13:15

Ja känns som jag får grotta ner mig lite i routern och allt i den ändan... beror nog helt enkelt på det och inte iPhonen tycker jag det låter som.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-03-01 15:09

Som zappee sa i ett tidigare inlägg. Testa ett annat trådlöst nätverk innan du börjar att rota runt i din router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-01 18:43

Kunde inte hålla mig... börjar pilla på routern. Resetade den eftersom jag inte kom ihåg lösen och nu funkar det kalasbra.... Vet inte varför, men funkar gör det.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 10:08

HAde liknande problem när jag skulle logga in på nätverket hemma hos en bekant som jag ofta är hos. Routern är en WRT54GS, krypteringen de använder är WEP,. inga åäö i SSID.

Det går att logga på med lösenordet, dvs det kommer en kråka för det nätverket, Men wifi ikonen försvinner efter ett par sekunder. Fick en felaktig IPadress av DHCPn, ingen gateway och ingen DNS. Kollade då på en av deras wifianslutna gamla datorer och lade in adresser statiskt, vilket brukar funka, men det gjorde det inte här.

Förmodligen är det problem med WEP men det kan också vara strul med routern som inte resettats på mkt länge. Jag har själv haft problem med WRT54G om de haft gamla näraggregat som bara ger 500 mA,.man bör använda 1000 mA för säker funktion.

Vari består WEP problemet på iphone och kan man göra något åt det förutom att byta kryptering? De var inte så hågade att pilla på hemmanätverket och alla datorer. Får väl se till att far i huset skaffar en iphone så löser sig problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-02 10:24

Det räcker oftast att starta om Routern så fixar sig många problem.

//Rob

1
Bevaka tråden