Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bråkar med routern via Vmware, hjälp!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 01:03

Hej på er allihop, spräcker inläggsoskulden med en köttig sådan!

Jag har än en gång fallit tillbaka i kärleken för pcliret Battlezone (2, närmare bestämt)
och passade på att rulla igång Vmware fusion på min Macbook Pro 15"!

Eftersom jag vill hosta på spelet behövde jag öppna lite portar på min router, Netgear WGT624 , och därför behöver jag köra en "bridge connection" i VMware.

Tanken med "bridge" är att Vmware blir en sepparat enhet som får en egen IPaddress av routern, och här börjar börjar även problemen!

1.Efter att ha tryckt igång bridge och den indikerar på att den har fått en IP (192.168.0.2) så finner jag inte denna i routern, men addressen verkar stämma, vad har gått snett?

2.När jag även "hostar" i Battlezone och har öppnat portarna för den IPaddressen Vmware visar (192.168.0.2) så dör internet, Routern är igång men ingen signal skickas, vilket gör att jag måste starta om routern och suspenda vmware för att det ska lira!

Värt att notera är att NAT-kopplingen för vmware funkar utmärkt för att surfa runt i xp, men det är inte vad jag vill för tillfället ;D

Tacksam för alla möjliga frågor och svar som kan lösa problemet //Tom

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-02 01:24

Välkommen till 99!

Första steget borde vara att kolla uppdateringar av netgear lådan och se om det har någon effekt eftersom det är den som hänger sig. Då det bryggade nätverks kortet får en IP-adress från routerns DHCP-server så borde Vmwares client finnas registrerd i routern som en upptagen IP-adress - vilket också talar möjliga behovet för en updatering.

Kan man förmoda att du har fått detta spel att samlira med en annan dator och denna router tidigare ?

Senast redigerat 2010-03-02 01:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 02:21

Jag kollade efter firmware på modellen, men om jag inte såg fel var den up to date..

Detta spel är fullt funktionellt på andra pcdatorer i hemmet!
Jag ska ta en extra titt efter firmware till routern och jag ska även labba lite med portar i vmware igenom andra programm!

Tack för ditt svar, även om vi endast kommit en bit närmare sanningen ;D

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-02 08:05

Och du har inte ytterligare en DHCPserver (av misstag....) som ger dej IPnumret, hoppas jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 13:35

Se där! Jag hittade senaste firmwaren för routern, detta tog lite tid då routern indikerar att den är v.3 då den var v.2!

Och resultat gav det, routern crashar inte så jag slipper springa två trappor för att starta om den.

Men jag är inte riktigt nöjd, Samma läge som förut, vmware får en ip, jag öppnar portarna för liret och spelet indikerar att allt funkar som det ska (har inte hunnit lira en match med det dock!), men routern visar fortfarande inte vmware i "attached devices", detta stör mig något otroligt, då jag gillar att ha järnkoll på vad som är anslutet i routern!

Ursprungligen av kenjon:

Och du har inte ytterligare en DHCPserver (av misstag....) som ger dej IPnumret, hoppas jag

Vilken skulle detta vara isåfall? Kan detta skapas internt i datorn ?

Tack för all hjälp, snart har vi löst detta !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 13:38

Ojsan, nu hände det något!

Jag prövade att logga in på routern via vmware, och då dök vmwaresystemet upp i routern , tjoho\o/

som konsekvens försvann min mac-ip bland attached devices...

Kan det vara så att det krockar får att dom har samma system?
Det är ju olika MAC-addressen och IP-addresser ?

1
Bevaka tråden