Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera till 3.1.2 men inte 3.1.3?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 20:34

Hej,
Har fått min iPhone utbytt på garanti och fick tillbaka en lur med 3.1 i sig, naturligtvis två dagar efter 3.1.3 släpptes. Så frågan jag har nu är om det på något sätt går att uppgradera till 3.1.2? Jag behöver upplåsning och jb så jag kan inte gå till 3.1.3 men skulle vilja kunna köra SR Webbradio vilket kräver 3.1.2. Någon som vet om och i få fall hur man gör?

Såg någon länk om att man kunde nergradera från 3.1.3 till 3.1.2 genom att lura itunes, frågan är ju om det fungerar även för att uppgradera...?

Evinnerligt tacksam om någon vet

Om du håller ner Alt (Shift på pc) samtidigt som du trycker på "Restore" så får du välja den IPSW-fil som du vill använda för att återställa.

Så du får leta upp en IPSW av version 3.1.2. Tänk på att det är olika versioner för iPhone 3G (iPhone1,2) och 3GS (iPhone2,1).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 21:02

Jo, fast det fungerar väl inte att bara göra så längre, eftersom det sen skiter sig när iTunes gör kontrollen mot Apple?

Jag har faktiskt inte testat själv, och jag vet inte vad det är för kontroll den gör.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-07 21:17

Har för mig att det borde gå att få in den i DFU-mode och sedan använda shift tangenten för att lägga in valfri firmware

Men, Apple signerar väl inte ipsw-filer som inte är 3.1.3 längre?

Ursprungligen av theplague:

Men, Apple signerar väl inte ipsw-filer som inte är 3.1.3 längre?

Ja, precis: Warning: Apple Stopped Signing iPhone OS 3.1.2 Today

Apple has stopped signing iPhone OS 3.1.2. This means that those with an iPhone 3GS or iPod touch 3 who did not use Cydia to store their TSS cannot restore to anything but OS 3.1.3.

Detta gäller som vanligt bara 3GS (av iPhone-modellerna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-07 21:45

Precis, hade din iPhone besök Cydia i jailbreakat tillstånd med 3.1,2 hade det gått - men inte nu. JBar du nu och besöker Cydia kan du senare återställa till 3.1 men inget annat.

Ursprungligen av FreddeB:

Precis, hade din iPhone besök Cydia i jailbreakat tillstånd med 3.1,2 hade det gått - men inte nu. JBar du nu och besöker Cydia kan du senare återställa till 3.1 men inget annat.

Räcker det med att iphone har besökt Cydia under tiden? Alltså inte nödvändigtvis att Cydia varit installerad under hela tiden eller använts på något specifikt sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 10:09
Ursprungligen av Davoood:

Räcker det med att iphone har besökt Cydia under tiden? Alltså inte nödvändigtvis att Cydia varit installerad under hela tiden eller använts på något specifikt sätt?

När du JBade och besökte Cydia allra första gången skall du ha fått frågan "Make My Life Easier" och en knapp; "Yes Thanks". Tryckte du på den så har allt skett automatiskt efter det. Varje gång du uppdaterar din fw och besöker Cydia så requestar Cydia din ECID SHSH från Apple och lagrar det år dig. Googla på "Man in the middle" så ser du hur upplägget fungerar - klassisk hackerteknik at its best

Men bara om du tryckte på knappen någon gång...

Ursprungligen av FreddeB:

När du JBade och besökte Cydia allra första gången skall du ha fått frågan "Make My Life Easier" och en knapp; "Yes Thanks". Tryckte du på den så har allt skett automatiskt efter det. Varje gång du uppdaterar din fw och besöker Cydia så requestar Cydia din ECID SHSH från Apple och lagrar det år dig. Googla på "Man in the middle" så ser du hur upplägget fungerar - klassisk hackerteknik at its best

Men bara om du tryckte på knappen någon gång...

Oj. lite svårt att minnas då det var så längesen. Finns det något sätt att kontrollera om detta är gjort på telefonen såhär i efterhand?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-04 11:52
Ursprungligen av Davoood:

Oj. lite svårt att minnas då det var så längesen. Finns det något sätt att kontrollera om detta är gjort på telefonen såhär i efterhand?

Jag är för lat för att skriva det igen så jag länkar till en av mina poster på ett annat forum
Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR - Sidan 93 - iPhoneinfo.se - iPhoneforum i Sverige

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-07 15:54

Problem!

Hej!

Har en jailbreakad iPhone 3G som jag råkade uppdatera "i stressat tillstånd" till 3.1.3.... Hade tidigare 3.1.2 efter install av blackrain. Bu har tfn låst sig fullständigt och iTunes säger att SIM-kortet inte är kompatibelt (Telenor).....
Mao katastrof!

Hur gör jag nu!? Taxam för snar hjälp!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-07 16:55
Ursprungligen av obdu:

Hej!

Har en jailbreakad iPhone 3G som jag råkade uppdatera "i stressat tillstånd" till 3.1.3.... Hade tidigare 3.1.2 efter install av blackrain. Bu har tfn låst sig fullständigt och iTunes säger att SIM-kortet inte är kompatibelt (Telenor).....
Mao katastrof!

Hur gör jag nu!? Taxam för snar hjälp!!!

Du har uppdaterat din fw OCH baseband, vilket innebär att ingen kan hjälpa dig med upplåsning. Ingen mobilaffär, ingen webshop och ingen här :/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-07 17:47
Ursprungligen av obdu:

Hej!

Har en jailbreakad iPhone 3G som jag råkade uppdatera "i stressat tillstånd" till 3.1.3.... Hade tidigare 3.1.2 efter install av blackrain. Bu har tfn låst sig fullständigt och iTunes säger att SIM-kortet inte är kompatibelt (Telenor).....
Mao katastrof!

Hur gör jag nu!? Taxam för snar hjälp!!!

Vilken operatör är den bunden till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-07 22:04

Svar

Telenor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-07 22:05

Vilken operatör är den bunden till?

Ja, Telenor alltså..........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 01:39
Ursprungligen av obdu:

Vilken operatör är den bunden till?

Ja, Telenor alltså..........

Om du inte har Telenor så har du nu 3 alternativ:

a) portera ditt nummer och alltså byta operatör
b) lägga telefonen på hyllan och vänta på att det kommer en upplåsning av baseband 05.12.01
c) sälja/byta telefonen mot en som är användbar med Tre/Telia-Halebop/Tele-Comviq

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 07:18
Ursprungligen av obdu:

Telenor

Hur gammal?

Efter ett år kan du låsa upp den för 350kr hos Telenor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-08 07:35

Svar

Hur gammal?

Efter ett år kan du låsa upp den för 350kr hos Telenor.

Har haft den över ett år, ska kolla med Telenor i dag. Hoppas att det funkar!
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-09 07:32
Ursprungligen av obdu:

Hur gammal?

Efter ett år kan du låsa upp den för 350kr hos Telenor.

Har haft den över ett år, ska kolla med Telenor i dag. Hoppas att det funkar!
Tack för hjälpen!

Ekar det här inne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 12:07

visst ja, 4 alternativ men det trodde jag OP hade koll på

Överhuvudtaget ser framtiden rätt mörk ut för jailbreak. Duktiga hackare brukar alltid hitta vägar till slut, men det har blivit allt svårare i takt med att Apple tagit till fler och fler åtgärder och MuscleNerd själv har sagt något i stil med att det kanske kommer att bli omöjligt i praktiken.

Faktum är ju att det i dagsläget inte går att jailbreaka en nyköpt 3GS. Och inget vet när det kommer att gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 15:23
Ursprungligen av Adrian B:

Överhuvudtaget ser framtiden rätt mörk ut för jailbreak. Duktiga hackare brukar alltid hitta vägar till slut, men det har blivit allt svårare i takt med att Apple tagit till fler och fler åtgärder och MuscleNerd själv har sagt något i stil med att det kanske kommer att bli omöjligt i praktiken.

Faktum är ju att det i dagsläget inte går att jailbreaka en nyköpt 3GS. Och inget vet när det kommer att gå.

Det går visst att jailbreaka en iPhone 3GS ? Jag har en själv och känner jättemånga som har en med 3.1.2 firmware och är jalbreakade.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 15:26
Ursprungligen av Fugly:

Det går visst att jailbreaka en iPhone 3GS ? Jag har en själv och känner jättemånga som har en med 3.1.2 firmware och är jalbreakade.

Adrian skrev att det är nästan omöjligt att jailbreaka en ny 3GS iPhone som med största sannolikhet kommer med 3.1.3. Firmware 3.1.2 går att jailbreaka även om det är rätt omständigt att behöva ha en dator till hands när man ska starta om iPhonen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 15:34
Ursprungligen av Robo-X:

Adrian skrev att det är nästan omöjligt att jailbreaka en ny 3GS iPhone som med största sannolikhet kommer med 3.1.3. Firmware 3.1.2 går att jailbreaka även om det är rätt omständigt att behöva ha en dator till hands när man ska starta om iPhonen.

//Rob

Excuse-moi.

Ursprungligen av Fugly:

Det går visst att jailbreaka en iPhone 3GS ? Jag har en själv och känner jättemånga som har en med 3.1.2 firmware och är jalbreakade.

Ja, precis som Robo-X redan hann svara så pratade jag om en helt ny 3GS från affären som med stor sannolikhet kör 3.1.3.

Och även om den kör 3.1.2 är det kört så vitt jag vet eftersom Apple slutat signera 3.1.2, se mitt citat tidigare i tråden:

Apple has stopped signing iPhone OS 3.1.2. This means that those with an iPhone 3GS or iPod touch 3 who did not use Cydia to store their TSS cannot restore to anything but OS 3.1.3.

Så vitt jag vet finns det inget sätt idag att utföra jailbreak om du har en telefon med baseband 05.12.01.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-08 21:12
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, precis som Robo-X redan hann svara så pratade jag om en helt ny 3GS från affären som med stor sannolikhet kör 3.1.3.

Och även om den kör 3.1.2 är det kört så vitt jag vet eftersom Apple slutat signera 3.1.2, se mitt citat tidigare i tråden:

Apple has stopped signing iPhone OS 3.1.2. This means that those with an iPhone 3GS or iPod touch 3 who did not use Cydia to store their TSS cannot restore to anything but OS 3.1.3.

Så vitt jag vet finns det inget sätt idag att utföra jailbreak om du har en telefon med baseband 05.12.01.

Ett par korrigeringar

Baseband/Modem Firmware är inte relaterat till jailbreak, däremot till upplåsningen. 05.12.01 kan inte låsas upp

Får du en 3GS med 3.1.3 från butiken kan du inte jailabreaka den. Får du däremot en med 3.1.2 kör du Blackra1n, RedSn0w - voilá

Däremot, om du får problem med din jailbreakade 3.1.2 och aldrig hann lagra ECID SHSH via Cydia (innan den 4:e februari) innebär en återställning att du tvingas in i 3.1.3 träsket

Senast redigerat 2010-03-08 23:17
Ursprungligen av FreddeB:

Ett par korrigeringar

Baseband/Modem Firmware är inte relaterat till jailbreak, däremot till upplåsningen. 05.21.01 kan inte låsas upp

Oops, vilken noob jag känner mig som när jag blandade in baseband/upplåsning i en diskussion om jailbreak, pinsamt med tanke på att jag brukar hålla isär begreppen. Tur att det finns folk med koll...

1
Bevaka tråden