Två frågor om Mac - BootCamp följer här
FRÅGA A
Så här ser mitt förhållande ut:
1. Jag har en ny hårddisk på en MacBook Pro med 3 fungerande partitioner = disk nr 0, varav partition nr (4) är Windows, och (3) Tiger och (2) är snow och (0) är root.
För att åstadkomma detta krävdes en del fix och trix, samt editering i bootinit-filen på XP volymen.
2. Nu vill jag kunna starta windows från den gamla externa hårddisken disk (1) ( som är den gamla som satt i datorn med 2 partitioner = Tiger + windows).
Jag har kläm på hur jag editerar om windowsfilen, så att man kan välja vilken startskiva windows ska välja (det fungerar).
Bootcamp 3.1/ Välj Startskiva i Systeminställningar / ser bara macpartitionen på HD(1) = Partition(2), men inte Windowsdisken = partition (3).
Startar jag med Tiger 10.4.11 och Bootcamp Beta 1.0 så syns alla diskarnai "välj startskiva". Om jag då väljer den gamla Windowsvolymen så påbörjar windows uppstarten på rätt disk.
Jag har även editerat boot.init på båda Windowspartitionerna så att man kan välja disk(0)-partition(4) ELLER Disk(1) partition (3).
Så långt funkar det, men under uppstarten av windows så fallerar det, blåruta 1/4 sekund, som jag inte hinner läsa.
Detta betyder att bootcamp/startskiveval inte uppfattar den externa disken rätt. Vidare kan jag inte starta BootCamp längre, eftersom den inte förstår mer än två partitioner i snow, och däför ger ett felmmedelande vid start (bootcamp).
FRÅGA A blir alltså - Hur ska jag kunna fixa detta, felet ligger förmodligen i någon initfil - i snowLeopard gissar jag, eller i dir Windows/system32/driver/????
Är det någon kunnig som VET?
FRÅGA B:
Apple var fräcka nog att se till att Bootcamp 1.0 slutade fungera vid uppgraderingen av 10.4.11. Var hittar man en lösnintg så att den versionen fungerar att köra? Hack ??
Tack på förhand - ni som kan, vet och har lust att svara....