Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps 3 april

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

3 april släpps alltså Wifi-versionen av iPad, och förbeställningar kan göras från 12 mars. Notera att detta gäller USA, andra länder verkar få sina iPads något senare.

AppleInsider | Apple iPad to arrive in U.S. on April 3, preorders begin March 12

Ursprungligen av Capeman:

3 april släpps alltså Wifi-versionen av iPad, och förbeställningar kan göras från 12 mars. Notera att detta gäller USA, andra länder verkar få sina iPads något senare.

AppleInsider | Apple iPad to arrive in U.S. on April 3, preorders begin March 12

Sverige sägs ingeting om - kanske MYCKET senare ?

Tja, ser knappt bättre ut.

Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz samt Storbritannien i slutet av april, inget om Sverige.

Dom kanske vill förhindra leveransproblem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-05 15:16

3:e April, trevligt, då är jag i New York

Ursprungligen av NBK:

3:e April, trevligt, då är jag i New York

Jag sitter precis och bokar resa dit för att hämta upp en, vi ses!

Tur att jag måste åka till London då i alla fall...

Jag ska till New York lagom till dess 3G+Wifi-versionen släpps där. Får väl släpa hem ett gäng och lägga ut på blocket.

Hur ser ni på att dom inte kommer ha stöd för svenskt språk eller svenska tangentbord?

Ursprungligen av Patrik D:

Hur ser ni på att dom inte kommer ha stöd för svenskt språk eller svenska tangentbord?

Kommer de inte ha det? Det skulle förvåna mig.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kommer de inte ha det? Det skulle förvåna mig.

Saxat från apple.se:

"Tangentbordsstöd för amerikansk och brittisk engelska, franska (Frankrike och Kanada), tyska, japanska (QWERTY), nederländska, flamländska, spanska, italienska, förenklad kinesiska (handskrift och Pinyin), ryska"

Ursprungligen av Capeman:

Saxat från apple.se:

Ja det verkar stämma för tillfället. Så ser det ut i simulatorn som jag kör nu. ÅÄÖ finns under A och O som det var i iPhones begynnelse. Men jag skulle ändå inte ta något för givet. Det finns 9 språkbibliotek, 14 tangentbordslayouter och c:a 80 regionformat (inkl svenska) att välja på i senaste beta av iPhone OS 3.2. Så det känns som work in progress och att nästa beta mycket väl kan innehålla mer.

I rena pengar vad blir skillnaden att köpa i USA. Har ingen koll på amerikans moms och när det måste betalas.

Ursprungligen av Code Red:

I rena pengar vad blir skillnaden att köpa i USA. Har ingen koll på amerikans moms och när det måste betalas.

Går inte att svara på rakt upp och ner. Varje stat har olika moms. Sedan tillkommer svensk moms och tull. Fast de två sistnämnda kan man ju slippa undan.

Ursprungligen av Code Red:

I rena pengar vad blir skillnaden att köpa i USA. Har ingen koll på amerikans moms och när det måste betalas.

Man har priset i Dollar och Sales tax tillkommer, denna varierar beroende på delstat. i New York så är den 8% om jag inte är felunderrättad och den lägger de på när du betalar i kassan.

De flesta gör nog en smuggling in i Sverige av den; alltså, man bär in den som om den vore ens egen lilla sak som man haft med sig till USA... alltså slipper man undan de 25% som vår svenska moms innebär.
Det får ju vara upp till var och ens etik, moral och samvete.

Just nu är 499 USD =3 567SEK, lägg på Sales Tax och man har 3852SEK.

Vad det Svenska priset blir vet vi inte än men lägger vi Svensk moms på de 499 USD så blir det 4459SEK - en skillnad på 607SEK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-06 11:48
Ursprungligen av Goflorp:

De flesta gör nog en smuggling in i Sverige av den; alltså, man bär in den som om den vore ens egen lilla sak som man haft med sig till USA... alltså slipper man undan de 25% som vår svenska moms innebär.

I tullen:
"Du tullade förra gången du åkte hem alltså, och den släpptes i USA igår... så du är lite stel i benen nu med andra ord (suttit på flyget 25 av det senaste dygnets 24 timmar?)"?

Ursprungligen av sodemus:

I tullen:
"Du tullade förra gången du åkte hem alltså, och den släpptes i USA igår... så du är lite stel i benen nu med andra ord (suttit på flyget 25 av det senaste dygnets 24 timmar?)"?

Du, Tullare brukar vända på saken, ruska och kolla lite på en och fråga "Är det här en dator eller ?"...
De är sällan uppdaterade med det senaste om man säger så... möjligen om de har ett privat datorintresse.

PS. Sitta på flyg 25 timmar på ett dygn är lätt, det är bara gå upp en timme tidigare

Ursprungligen av Goflorp:

Man har priset i Dollar och Sales tax tillkommer, denna varierar beroende på delstat. i New York så är den 8% om jag inte är felunderrättad och den lägger de på när du betalar i kassan.

De flesta gör nog en smuggling in i Sverige av den; alltså, man bär in den som om den vore ens egen lilla sak som man haft med sig till USA... alltså slipper man undan de 25% som vår svenska moms innebär.
Det får ju vara upp till var och ens etik, moral och samvete.

Just nu är 499 USD =3 567SEK, lägg på Sales Tax och man har 3852SEK.

Vad det Svenska priset blir vet vi inte än men lägger vi Svensk moms på de 499 USD så blir det 4459SEK - en skillnad på 607SEK.

Har aldrig haft en ursäkt att åka över pölen o kan en prisskillnad rabattera biljetten så vore det bra. Ska även köpa en mac mini så det borde bli någon tusenlapp till.

Med tanke på pundet just nu så kanske det är det är en ide att köpa från England.

Om jag kommer ihåg rätt så var det inget snack om att USA skulle få iPad före resten av världen vid specialeventet, eller?

Ursprungligen av Adrian B:

Om jag kommer ihåg rätt så var det inget snack om att USA skulle få iPad före resten av världen vid specialeventet, eller?

Nej det var det inte. Kanske de rykten om produktionsproblem som florerat har varit korrekta och därför har man en lite avvaktande start på försäljningen.

Ursprungligen av Capeman:

Nej det var det inte. Kanske de rykten om produktionsproblem som florerat har varit korrekta och därför har man en lite avvaktande start på försäljningen.

Mm, måste ha varit något sådant.

Jag hade bara ett vagt minne av det, men nu hittade jag (hos DF som så mycket annat) en bild på när Jobs presenterar lansering i hela världen av wifi-modellen inom 60 dagar:

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-06 16:38

Ingen tethering över wifi från iphone till ipad

AppleInsider | Reader: Steve Jobs says no tethering between iPad and iPhone

men man kan använda Huawei eller Novatel mifi router och få 3g via wifi till båda.

Ursprungligen av jonasolof:

Ingen tethering över wifi från iphone till ipad

AppleInsider | Reader: Steve Jobs says no tethering between iPad and iPhone

men man kan använda Huawei eller Novatel mifi router och få 3g via wifi till båda.

Kolla speciell tråd om just den här frågan:

Surfa över 3G med iPad wifi via internetdelning på iPhone?

Frågan är om det är "världsgaranti" på Ipad, eller om det är samma deal som med Iphonen...

Förbannade Apple, jäklar vad dålig timing jag som far hem från USA 1 April

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-06 16:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan är om det är "världsgaranti" på Ipad, eller om det är samma deal som med Iphonen...

Det är så mycket hip-faktor i att vara tidig så det struntar man i. Blir dock lite töntigt att ta med den på krogen som ragg-item. sådet får väl bli "vill du komma hem och se fina etsningar på min ipad?"

Undrar om ipaddor får kyssa prinsessor?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-06 11:34

Man vill ju köpa på en gång men det bästa är att vänta någon månad så de kan fixa all buggar och eventuella produktions fel..
Tänk på iPhone 3G när den kom var det ju massa strul med mottagningen och iMac 27" skärmen var det något fel på.. Nya Airport extrem är ju skit (ångra att jag köpte den direkt efter lansering)..

Ursprungligen av _mattis:

Man vill ju köpa på en gång men det bästa är att vänta någon månad så de kan fixa all buggar och eventuella produktions fel..
Tänk på iPhone 3G när den kom var det ju massa strul med mottagningen och iMac 27" skärmen var det något fel på.. Nya Airport extrem är ju skit (ångra att jag köpte den direkt efter lansering)..

Jo, det låter ju förnuftigt.
Ngt som jag personligen får total brist på vid lanseringsdax...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-07 11:14

Nu är det bara att börja räkna ner. Det är bara att tränga bort förnuft och kloka tankar!

Jag struntar i att det saknas 3G, att förstamodellen kan ha buggar, att den inte stödjer svenska.…

Bevaka tråden